• Eliin80

Hur får jag henne att dricka ur pipmuggen?

Har en dotter på 8-månader och jag tycker väl att det börjar bli dags för henne att lära sig dricka ur pipmugg. Har testat några olika, men antingen har vattnet forsat ur eller så har hon varit tvungen att suga jättehårt.

Så då köpte jag en Philips Avent Magic-mugg, eftersom jag sett i tester att den ska vara den bästa och enklaste att dricka ur. Men min tjej vägrar. Hon vill helst inte ha den i munnen alls, men om hon någon gång går med på det så biter hon bara på den.

Hur sjutton lär man henne att dricka ur pipmugg?

/Elin

♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • Svar på tråden Hur får jag henne att dricka ur pipmuggen?
  • Blyger

Det är bara att fortsätta försöka, till slut förstår hon hur hon ska göra

• arkeologitjejen

Ta det lugnt och tvinga inte fram något utan testa då och då. Linnea har inte börjat dricka ur sin pipmugg förrän för en vecka sedan och hon blir ett på tisdag. Jag gav henne lite hallondricka för 1-åringar i den och det var sött och uppskattades. Det var första gången hon drack ur den frivilligt!

Mamma till Linnea, född mars 2008.
  • Eliin80

Tack för svaren! Ja, jag ska inte ge upp. Försöker varje dag och erbjuder henne både ersättning och fruktdryck, men eftersom hon aldrig suger märker hon ju inte att där är något gott i.

Tror att det finns "nappar" att köpa till, istället för själva pipen alltså. Kan det vara värt ett försök? Tänkte om det kanske kan få henne att känna igen muggen, och sedan efter ett tag byter jag till pipen och hoppas på att hon fortsätter suga...Eller det kanske bara förvirrar henne?

/Elin

♥٭ Elise 080706 ٭♥
  • prinsezzan85
    Svar på #3
    Eliin80 skrev 2009-03-03 19:54:38 följande:
    Tack för svaren! Ja, jag ska inte ge upp. Försöker varje dag och erbjuder henne både ersättning och fruktdryck, men eftersom hon aldrig suger märker hon ju inte att där är något gott i.Tror att det finns "nappar" att köpa till, istället för själva pipen alltså. Kan det vara värt ett försök? Tänkte om det kanske kan få henne att känna igen muggen, och sedan efter ett tag byter jag till pipen och hoppas på att hon fortsätter suga...Eller det kanske bara förvirrar henne?/Elin
    Jag tycker att det kan vara värt att pröva det. Min son började inte dricka ur pipmugg fören han var 1 år.
    Pröva och ge inte upp
  • Lissy81

Min son är 7½ månad och dricker jätteduktigt ur pipmugg (men vi får hjälpa till att hålla). Knepet som funkat för mig är en pipmugg med enbart 1 hål. Vi testade de vanliga modellerna med 3 eller 4 hål, men han fick i sig så mycket så han satte i halsen. Så efter mycket letande hittade vi pipmuggar med 1 hål (först på ToysRUs, sedan en modell på Babyland). Det är "Nalle Puh"-muggar med handtag, och droppsäkra. Han har kunnat dricka ur dessa sedan han var ca 6 månader och nu börjar vi sakta träna för att kunna dricka ur mugg med fler hål.

Och förresten, låt dem gärna få leka lite med pipmuggen (när den är tom), då blir de lite intresserade. Han satt och snuttade på både handtag och pip, och har nu koll på vart ifrån vattnet kommer. Nu är det bara hans motorik med att kunna styra den rätt som saknas.

• mapo51

Vi hade också problem i början och det slutade med att vi köpte en NUK med latex "pip" som är mer som en napp men med formen av en pip.

När sonen kunde hålla den utan att behöva handtagen så tog vi bort dem och testade med Esskas pipmugg med lite smalare pip och två hål.
    Vi har tagit bort droppskyddet för han förstod inte hur han skulle göra för att få i sig något när det är hård pip och droppskydd, och då tappade sonen intresset.

Nu fungerar det utmärkt med Esskas pipmuggar och vi använder bara NUK-pipmuggen när vi är ute och på nätterna.

• Kaisa Kavat

Min tjej tog vattnet i munnen och sedan spottade hon bara ut det eller rättare sagt det rann ut. Då började jag dutta vattnet så hon inte fick för mycket. Nu går det jätte bra!

Kaisa

• cajane

Hade samma problem med min dotter. Hon förstod inte att man måste suga hårt på pipmuggen. Läste också tester och köpte en dyr bäst i test... funkade dock inte på små barn. Jag köpte därför den billigaste.. Esska på Ica. Den har förvisso fritt flöde, vilket jag tyckte behövdes eftersom dottern inte förstod hur man suger. Dock tyckte jag den var bra för den delade sig inte som vissa andra, Rätt start tex, när hon tappade den. Jag tyckte Esska hade lagom vattenflöde och som sagt den gick ej i sönder när den tappades.

• Suneboll

Esskas pipmugg är bra...vattnet droppar ut nte för fort o man behöver inte suga så hårt. Pipen är i gummi o muggen billig, fins på tex willys el coop

Svar på tråden Hur får jag henne att dricka ur pipmuggen?