• Anonym (cancer)

tryck under vänster revben

Har i flera månader till och från haft en tryckkänsla under vänster revbensbåge, typ mer framåt under själva revbenet.

Kommer ofta när jag kör bil eller sitter lite smått ihop sjunken.

Börjar oroa mig för förstorad mjälte m.m. = oro för cancer...

Har ni haft en liknande känsla? Min sambo säger att han har det ibland, men jag vet inte om han säger så bara för att jag inte ska oroa mig.,,

Det gör inte ont på något sätt, bara trycker lite precis som att något är förstort eller svullet på just det stället.

• Svar på tråden tryck under vänster revben
  • Anonym (cancer)

Ingen?

• Anonym (....)

Det kan bero på att mjälten är förstorad och behöver absolut inte betyda cancer eller nåt annat farligt. Om du är orolig så är det ju bra om du kontaktar en läkare så du kan få remiss för att kolla mjälten med ultraljud. Jag tror som sagt inte att du behöver oroa dig. Min mjälte är förstorad och det pga en kraftig infektion som jag hade för en tid sen...

• Anonym (....)

Har du några andra symptom än trycket?

• Anonym (cancer)

Upplever du samma fenomen, alltså med trycket?

• Anonym

Är det inte bättre att uppsöka en läkare än att ställa frågan på ett forum?

• Anonym (cancer)
    Svar på #3
    Nej inte som jag tänker på i alla fall, har inte vågat känna efter om jag har några skumma lymfknutor någonstanns.

Jag har bokat tid till läkare, men oron minskar inte för det. Min mamma dog i cancer i ung ålder och flera andra släktingar. Förvisso inte kopplade till mjälten, men jag är löjligt rädd för cancer.
  • Anonym (cancer)

Kan ju vara så att en hel drös med människor upplever samma sak, men aldrig funderat mer på det.

• Anonym (....)

Anonym (cancer) skrev 2009-03-03 17:25:01 följande:

Upplever du samma fenomen, alltså med trycket?
    Ja, jag har ett ständigt tryck där, som nån har kört in en knytnäve eller nåt i sidan på mig. På mig syns det även lite utanpå och är hårt, spänt där när man känner med handen. Jag har varit inne på kontroller på sjukhus men jag har som sagt haft en kraftig infektion som gjorde att jag låg inlagd på sjukhus i 4 dygn. Jag har kollat min mjälte med både ultraljud och kontraströntgen, tagit massa prover osv...
  • Anonym (cancer)
    Svar på #8
    Tack för ditt svar, hoppas att den återgår till normal storlek snart så du slipper ha besvär av den. Inte kul att gå omkring med en "knytnäve" i sidan :/ Skönt att det "bara" var en infektion!
  • Anonym (....)

Anonym (cancer) skrev 2009-03-03 17:26:48 följande:

Nej inte som jag tänker på i alla fall, har inte vågat känna efter om jag har några skumma lymfknutor någonstanns.Jag har bokat tid till läkare, men oron minskar inte för det. Min mamma dog i cancer i ung ålder och flera andra släktingar. Förvisso inte kopplade till mjälten, men jag är löjligt rädd för cancer.
    Då förstår jag att cancer oron direkt infinner sig. Jag tror som sagt inte att du behöver oroa dig om du inte har några andra symptom. Vad bra att du ska till läkare, försök att få en remiss i handen så att du kan göra ett ultraljud så snabbt som möjligt så du slipper gå med oron för länge. Sen kommer ju läkaren ta blodprov för att kolla vita/röda blodkroppar osv..
Svar på tråden tryck under vänster revben