• Väntarochlängtar

Prematura barn och dess utveckling - vad har era läkare sagt?

Undrar vad era läkare har sagt ang att man ska korrigera barnets ålder?
    Är det upp till 7 år som läkare/vårdpersonal kan ha "överseende" med vissa saker i utvecklingen pga att ert barn är prematurt?

• Svar på tråden Prematura barn och dess utveckling - vad har era läkare sagt?
  • Pineapple

Vår dotter är född i v 34+2 och de har sagt att man tar hänsyn till det under första året.

• mamma2ggr

Hej

Det beror nog väldigt mycket på hur tidigt barnet är fött. Första dottern föddes v31+6 och där korrigerade vi fram tills hon var två år.

Andra dottern föddes v26+1 och där har de bara sagt att hur lång hon kommer vara när hon börjar skolan endst kommer att bero på vi föräldrars längd. Vad det gäller övig utveckling har de inte sagt någonting. Vi får väl se hur det är när hon fyller tre. Ett år per för tidig månad kanske funkar?

• Staxson

Det är nog väldigt individuellt och säkert även beroende på om det uppstod några komplikationer under neotiden. Min dotter är ikapp sina jämngamla och hon har nyss fyllt 1år. Hon föddes i v.32+5 och tog sig igenom neotiden utan några komplikationer som helst.

• Bliglin

Min sons läkare har sagt att barn som är födda 4-6 veckor för tidigt ofta knappt korrigeras alls medan barn födda tidigare än så bör korrigeras ålder för tills de är omkring två år.

Det vill säga att jag räknar enbart korrigerad ålder för min son som är EPT och född v27+1. Vi kommer så klart att fira hans födelsedag den 1 april då han kom ut ur magen. Samtidigt räknar jag honom som prick 9 månader då, eftersom han är född prick 3 månader för tidigt.

Men vid två års ålder spelar det oftast ingen roll längre. Dvs barn är ofta lika utvecklade omkring tvåårsåldern även om det skiljer några månader plus eller minus i exakt ålder.

• Väntarochlängtar

Har fått olika svar på olika ställen då jag frågat...
    Pratade med en neosköterska som trodde liksom jag att man kunde ha "överseende" med vissa delar i utvecklingen upp till skolåldern.
    Vår föreståndare på dagis trodde att det tom kunde vara upp till 12 år {#lang_emotions_surprised} , men hon var osäker på detta.

• Bliglin
    Svar på #5
    Överseende kan man väl ändå alltid ha
  • Väntarochlängtar
    Bliglin skrev 2009-03-05 12:11:55 följande:
    Överseende kan man väl ändå alltid ha
    Så sant så sant.. Men det verkar inte så i detta fall {#lang_emotions_wink}

Min son tycker att det är roligare att leka med leksaker som låter och plingar än att göra som "BVC-tanten" vill... Att göra syntest var inte alls intressant {#lang_emotions_laughing}
  • tinaw

Korrigering bör ske upp till två år. Sedan korrigerar man inte längre, för att då är det dags att sätta in specifika stödinsatser om det finns problem. Men sent födda prematurer brukar inte behöva korrigeras alls.

• nillzan

Hej!
    har två pojkar fdda i v.34+1 och 34+2, de har aldrig blivit korrigerade så det är nog väldigt individuellt ifall man gör så.
    Den ena har tvärtom varit väldigt tidig på det mesta medans den andre varit åt det senare hållet,satt vid 7,5 månader och kröp vid 8 mån.
    Så där ser man hur olika det kan bli.

• Amc 71

Hej!
    Det är helt indiuviellt. När vår dotter v 26+0 660 gram 32 cm föddes -04 med svår BPD, som inget alls märkts av sista 3 åren. Frisk för övrigt.

Läkarna att det kan ta upp till skolåldern innan prematurer kommit ifatt i utvecklingen.

Vår dotter fyller 5 år till försommaren och hon ligger lite efter språkmässigt. Men hon hämtar upp det fortare och fortare nu. Bara på kort tid.

Finns nog inte en mall att gå efter. En del prematurer hämtar upp sig snabbt andra långsammare. Men är de bara friska så kommer det bli jämlikt sina jänmåriga till slut.

Man måste ha tålamod ibland. Vi jämför inte vår tjej med jämnåriga eller eller andra prematurer. Vi jämför henne med henne själv om man ser tillbaka 1 månad typ i taget. Har det hänt en hel del.

MVH AMC

Svar på tråden Prematura barn och dess utveckling - vad har era läkare sagt?