Inlägg från: Väntarochlängtar |Visa alla inlägg
  • Väntarochlängtar

Prematura barn och dess utveckling - vad har era läkare sagt?

Undrar vad era läkare har sagt ang att man ska korrigera barnets ålder?
    Är det upp till 7 år som läkare/vårdpersonal kan ha "överseende" med vissa saker i utvecklingen pga att ert barn är prematurt?

• Svar på tråden Prematura barn och dess utveckling - vad har era läkare sagt?
  • Väntarochlängtar

Har fått olika svar på olika ställen då jag frågat...
    Pratade med en neosköterska som trodde liksom jag att man kunde ha "överseende" med vissa delar i utvecklingen upp till skolåldern.
    Vår föreståndare på dagis trodde att det tom kunde vara upp till 12 år {#lang_emotions_surprised} , men hon var osäker på detta.

• Väntarochlängtar
    Bliglin skrev 2009-03-05 12:11:55 följande:
    Överseende kan man väl ändå alltid ha
    Så sant så sant.. Men det verkar inte så i detta fall {#lang_emotions_wink}

Min son tycker att det är roligare att leka med leksaker som låter och plingar än att göra som "BVC-tanten" vill... Att göra syntest var inte alls intressant {#lang_emotions_laughing}
  • Väntarochlängtar
    tinaw skrev 2009-03-05 22:07:25 följande:
    Korrigering bör ske upp till två år. Sedan korrigerar man inte längre, för att då är det dags att sätta in specifika stödinsatser om det finns problem. Men sent födda prematurer brukar inte behöva korrigeras alls.
    Hur vet du att det är så?? Alla barn är ju olika och det kanske inte alltid behövs stödinsats, utan bara lite extra tid? Oavsett om barn är prematura eller inte så utvecklas ju barn olika?

Sen är det väl säkert olika från landsting till landsting också vilka riktlinjer man går efter?
Svar på tråden Prematura barn och dess utveckling - vad har era läkare sagt?