• Tigra79

Sås på chevre?

Har en bit chevre liggandes och eftersom maken oväntat fick åka iväg ett par veckor är jag rädd att den är förstörd när han kommer hem igen.

Jag är ingen ostmänniska men kan tycka att det är gott i matlagning. Kan man ha chevre i matlagningen? Tex i en pastasås eller dyl? Inget för avancerat eftersom jag lagar vardagsmat till en person.

• Svar på tråden Sås på chevre?
  • BuoBä

Gratinerad chevre på en bit bröd är mums. Ringla lite honung över så blir det ännu bättre.

Funkar säkert finfint i pastasås. Annars kan man smula över sallad, eller ha i paj. Passar väldigt bra ihop med kokta rödbetor men det är kanske ingen vardagsmat så här års.

• korven72

kall sås - blanda osten med turkisk yoghurt

• de blir en flicka

mmm ja jag älskar denna kalla sås på antingen joggi eller creme fraiche med osten o lite flytande honung
    oooooooo så gott måste köpa nu!!

• HoneyJ

Chevre passar utmärkt i kycklingpasta! Det är bara att göra såsen på vanligt vis och lägga i lite chevre. Tror jag senast gjorde en sås på honungsmarinerade kycklingstrimlor, champinjoner, lök, en burk matlagningsgrädde och så chevren + kryddor. Blandade ihop allt med skruvmakaroner.

• Tigra79

Tack för alla tips, kom gärna med fler.

Jag gillar varma såser/pastasåser bäst.

• 1 Lola Montez

Chevre håller sig väldigt länge. Om du vill vänta och använda den till i helgen kan jag varmt rekomendera att göra en god potatis gratäng med chevre i. Smula och blanda med allt i gratängformen. Ha precis som vanligt lite riven ost ovanpå.

Annars håller jag med. Chevre är gott till allt!!! Sallas, pasta, som förrätt. Gifter sig med honung....

Svar på tråden Sås på chevre?