LCHF och ni med Ulcerös Kolit - Funkar det?
Jag har haft Ulcerös Kolit sedan 5 år tillbaka.
Nu har jag hört predikan från släktingar att LCHF = ( low carb , high fatmetoden) ska vara bra både för att gå ner i vikt och motverka folksjukdomar , tex Ulcerös Kolit eller Crohns. Denna metod är utformad av Doktor Annika Dahlquist.
Nu är jag underviktig så gå ner i vikt är det sista jag behöver.
Men så påstår dom att socker, konserveringsmedel, färgämnen , transfetter och liknande är sådant som kan bidra till att sjukdomen förvärras. Så jag tänkte att om jag fortsätter med kolhydrater med undviker socker bara, så kanske jag behåller vikten men förbättrar sjukdomen.
Därför undrar jag: Är det värt att sluta med dessa socker och färgämnesprodukter? Är det någon som gjort det och som knappt äter medicin längre? Jag skulle absolut sluta med alla konstprodukter och sockerarter om jag visste att det fungerade.
Jag har frågat mina läkare om tex godis kan förvärra sjukdomen, men dom skrattar och säger nej. Men jag menar, på 50-60talet fanns inga färgämnen som typ E124 , eller andra saker som gjorde godiset segt och svårsmält och Ulcerös Kolit existerade inte.
Vad tror/vet ni? Jag vill ha så mycket info som möjligt! =) Tack!