• Jessie86

Hur ska jag få henne att förstå att jag vill gå ensam till barnmorskan??

Jag är gravid i v. 25 och ska imorgon till barnmorskan. Till saken hör att sambon jobbar och hans dotter är hemma och har sportlov (hon är 10 år). Hon vill följa med mig till BM men det vill inte jag. Jag har sagt att hon kan förlja med, men då får hon sitta utanför.
    Hennes replik på detta var att hon brukar få följa med hennes mamma när hon är hos BM (mamman väntar fjärde barnet efter henne).
    Vad ska jag säga för att hon ska förstå att jag vill gå själv och att det är nått privat?

Är jag ego? Jag vill ju inte att hon ska sitta med när jag disskuterar flytningar, vikt, mående och annat intimt med BM....

• Svar på tråden Hur ska jag få henne att förstå att jag vill gå ensam till barnmorskan??
  • Madde25

prata med hennes pappa om det så kanske ha´n kan hjälpa till med det.

• Modin

Hon är bara nyfiken och tycker säkert att det är jätte roligt.. Men jag förstår va du menar men de är bara du som kan bestämma om hon ska följa med eller inte så sätt..

• AnnanAnna

Du säger precis det du skriver. Att det känns privat för dig och att du inte VILL att hon ska följa med in. Det funkar att vara ärlig!

• Joje

Tycker inte att du är ego! Var ärlig mot henne! Förklara hur du känner, hon kommer att förstå!!

♥ Mamma till ♂ 17 april 2007 & ♀ 12 juli 2008 ♥
  • Zaria

Om det är okej för dig kanske du kan säga att denna gången funkar det inte men gärna en annan gång då det kanske inte skall diskuteras privata saker.

• Asak

Min biologiska dotter fick inte följa med mej till BM alla gånger heller när jag väntade andra barnet, så varför skulle du inte kunna neka bonusen? Vissa saker vill man faktiskt vara ensam när man pratar med BM om.

• Mittilvet

Du känner barnet bäst, bara du vet hur du ska lägga fram det.
    Att vara ärlig är ett säkert kort, du behöver inte linda in allt i lullull och kan tala rätt ur hjärtat.
    Hur hon tar det märks väl, om inte annat efter ett tag.

Hon är trots allt ett barn och du vill inte ha med henne.
    Du är vuxen, du bestämmer.

Sedan att det är en tråkig situation håller alla med om men nu är det som det är och ditt liv handlar framför allt om dig och inte det barnet.

Vill du ha med henne, men på utsidan får hon acceptera det.

Det eller att inte följa med överhuvudtaget hade jag gett henne att välja emellan.

Lycka till

• rismalt

vad kul att hon vill följa med - hon vill vara delaktig och vara med om syskonväntandet tillsammans med dig!

sen förstår jag hur du känner också.

kan du inte ta med henne och tala om i förväg att du kommer vilja snacka en stund själv med barnmorskan? det förstår hon säkert. annars tycker jag du tar med henne och bestämmer dig för att ringa bm senare eller innan och "vuxenprata" om det du vill ta upp.

jag är övertygad om att du vinner långsiktigt på att inkludera snarare än exkludera. jag brukar tänka ibland när jag av olika anledningar känner mig osugen på att inkludera bonusen att "hade jag resonerat såhär ang ett av mina biol. barn?" och då inser jag det negativa med att exkludera ganska snabbt. min ambition är att bonusen som vuxen ska känna sig lika självklar som biobarnen, även om han självfallet hela tiden är medveten om att jag inte är hans mamma eller försöker vara det. men jag vill att hans ska känna sig lika hemma i familjen som de andra barnen och därför kan jag inte göra skillnad på hur mycket de olika barnen får vara delaktiga i mitt liv eller ej.

• Renoveringsobjekt

Kan du inte säga till henne att hon får vänta utanför först och då avhandlar du allt du vill med barnmorskan och att hon sedan får komma in när ni ska lyssna på hjärtljuden? En kompromiss helt enkelt! Kompromisslösningar burkar vara bra!

• chilipeppar77

Säg att du vill vara ensam med BM, ni har vuxensaker att prata om.

• Courage
    rismalt skrev 2009-04-17 19:46:35 följande:
    vad kul att hon vill följa med - hon vill vara delaktig och vara med om syskonväntandet tillsammans med dig!sen förstår jag hur du känner också. kan du inte ta med henne och tala om i förväg att du kommer vilja snacka en stund själv med barnmorskan? det förstår hon säkert. annars tycker jag du tar med henne och bestämmer dig för att ringa senare eller innan och "vuxenprata" om det du vill ta upp. jag är övertygad om att du vinner långsiktigt på att inkludera snarare än exkludera. jag brukar tänka ibland när jag av olika anledningar känner mig osugen på att inkludera bonusen att "hade jag resonerat såhär ang ett av mina biol. barn?" och då inser jag det negativa med att exkludera ganska snabbt. min ambition är att bonusen som vuxen ska känna sig lika självklar som biobarnen, även om han självfallet hela tiden är medveten om att jag inte är hans mamma eller försöker vara det. men jag vill att hans ska känna sig lika hemma i familjen som de andra barnen och därför kan jag inte göra skillnad på hur mycket de olika barnen får vara delaktiga i mitt liv eller ej.
    Åh , precis så önskar jag att alla bonusmammor kunde resonera!
Svar på tråden Hur ska jag få henne att förstå att jag vill gå ensam till barnmorskan??