Tinnitus / Tillfallig tinnitus?
Befinner mig for tillfallet utomlands, darav inga av vara svenska bokstaver.
For lite mer an en vecka sedan (tisdag kvall) utsattes mina oron (och speciellt det vanstra) for ett s.k. chockljud i form av en exploderande glodlampa. Fraga mig inte hur det gick till, jag hade ingen aning om att det ens kunde handa. Men hande gjorde det i alla fall och jag kunde inte hora ett endaste dugg pa det ena orat. Under natten antar jag att chocken lade sig och pa onsdag morgon kunde jag hora igen. Istallet hade jag fatt ett pipande och ett sus, framst i det vanstra orat.
Nu, mer an en vecka senare, haller pipet fortfarande i sig. Har varit hos lakare for att testa sa att min horsel inte har skadats, lyckligtvis sag det inte ut som det.. Men de trodde att pipen, suset och locket i orat skulle ge med sig 'efter nagra dagar'. Och nu har det alltsa gatt en vecka, och det ar kvar. Mojligen har locket gett med sig lite, men det kan vara jag som har vant mig.
Nu tankte jag i alla fall fraga (har sokt en hel del om det har pa internet, men det ar svart att hitta svar och de flesta tradar var alltfor gamla).. Hur lange har nagon har/nagon ni kanner gatt med s.k. 'tillfallig tinnitus'? Alltsa, hur lange kan jag hoppas pa att det kan ga over och nar maste jag kanske inse att det ar kort och att det ar nagot jag maste leva med?
Eller nagon som har nagra tips och rad pa vad man kan gora? Blev 'forbjuden' att ga ut pa nattklubbar och andra stallen med hoga ljud ett par veckor, men ar det nagot annat man kan tanka pa?
Jattetacksam for svar. Att sitta pa andra sidan jorden sahar gor allt sa mycket svarare nar man har en massa fragor :(