• soofii

Tinnitus / Tillfallig tinnitus?

Befinner mig for tillfallet utomlands, darav inga av vara svenska bokstaver.

For lite mer an en vecka sedan (tisdag kvall) utsattes mina oron (och speciellt det vanstra) for ett s.k. chockljud i form av en exploderande glodlampa. Fraga mig inte hur det gick till, jag hade ingen aning om att det ens kunde handa. Men hande gjorde det i alla fall och jag kunde inte hora ett endaste dugg pa det ena orat. Under natten antar jag att chocken lade sig och pa onsdag morgon kunde jag hora igen. Istallet hade jag fatt ett pipande och ett sus, framst i det vanstra orat.

Nu, mer an en vecka senare, haller pipet fortfarande i sig. Har varit hos lakare for att testa sa att min horsel inte har skadats, lyckligtvis sag det inte ut som det.. Men de trodde att pipen, suset och locket i orat skulle ge med sig 'efter nagra dagar'. Och nu har det alltsa gatt en vecka, och det ar kvar. Mojligen har locket gett med sig lite, men det kan vara jag som har vant mig.

Nu tankte jag i alla fall fraga (har sokt en hel del om det har pa internet, men det ar svart att hitta svar och de flesta tradar var alltfor gamla).. Hur lange har nagon har/nagon ni kanner gatt med s.k. 'tillfallig tinnitus'? Alltsa, hur lange kan jag hoppas pa att det kan ga over och nar maste jag kanske inse att det ar kort och att det ar nagot jag maste leva med?

Eller nagon som har nagra tips och rad pa vad man kan gora? Blev 'forbjuden' att ga ut pa nattklubbar och andra stallen med hoga ljud ett par veckor, men ar det nagot annat man kan tanka pa?

Jattetacksam for svar. Att sitta pa andra sidan jorden sahar gor allt sa mycket svarare nar man har en massa fragor :(

• Svar på tråden Tinnitus / Tillfallig tinnitus?
  • andeta

hej
    jag har kronisk tinnitus eller vad man ska säga i mitt vänstra örat. Ibland blir det värre och då håller det i sig i bara någon minut upp till några timmar. Om det är sovdags så brukar jag låta ngn ljudbok eller kasett med ngn saga på som man hade när man var liten på ganska låg volym för att försöka låta bli att "lyssna" på pipandet.

Om du har lock och tinnitus samtidigt så kanske det stannar kvar lite längre, det du kan göra om du verkligen blir störd av ljudet är att alltid ha lågt ljud på eller med dig (mp3) men ha väldigt lågt så det inte blir värre. Då slipper du en del av det irriterande ljudet...

det är tyvär det enda jag kan bidra med

• soofii

Okey, later som for mig da - jag kanner ocksa mest av det i det vanstra orat.

Hur fick du din tinnitus och hur lange har du haft den? Kan man pa nagot satt ga och fa sin tinnitus diagnostiserad? Och hur lange maste man vanta innan man kan gora det? (Iofs lar jag fa vanta ett tag, kommer inte hem till Sverige forran om ett par manader) Har du fatt nagra rad av nagon lakare om oronproppar och annat? Har forsokt lasa en del om det pa internet - vissa sidor sager att man ska anvanda oronproppar sa mycket som mojligt, andra att man bara ska anvanda dem vid speciella tillfallen.. till exempel vid utekvallar m.m. Hur har det fungerat med utekvallar och klubbar for dig? Har tinnitusen blivit varre, eller gar det? Kanns lite trakigt eftersom jag bara ar snart 20 ar. .

• andeta
    Svar på #2
    Det går nog inte att få det på papper så att säga.

Jag fick min i nian eller i början av gymnasiet. Lyssnade på metal och det var höga volymer som gällde, samt stökig klass(?)

Då är vi lika gammla =) är 20 jag med. Jag går inte ut så ofta men om jag gör det så ser jag till att inte vara för länge i det höga ljudet. Tex nära en stereo. Man behöver ju inte direkt luta örat mot högtalaren ;P

Det du kan pröva är att testa vanliga hörselproppar, det ska finnas speciall utav hörsellproppar som bara låter prat gå igenom så man kan ha dem och ändå höra vad folk säger =) Tror jag ska köpa sådana nästa gång jag är i stan.

Vart är du då? Finns det ingen läkare eller person som kan hjälpa dig där du där?
  • soofii
    Svar på #4
    Okey, laste nagot om att man kunde fa den diagnostiserad. Men det kanske var om nagot annat.

Aha okey, jag trodde nog ocksa att jag om jag nagon gang, mot all formodan, skulle fa tinnitus sa skulle det vara genom musik. Antingen mp3 eller spelningar.. Men nej. Kanns ju lite snopet att fa tinnitus genom en glodlampa. Det ar nastan sa att man blir lite arg.. Ingen har ju nagonsin varnat for glodlampor i samband med tinnitus - bara om spelningar, mp3 m.m. Att jag har varit riktigt duktig med oronproppar och att inte ha sa hogt ljud pa min mp3 gor ju ocksa att det kanns riktigt orattvist. Jag har ju gjort precis som man ska :(

Okey, hur kanner du efter att du varit ute pa typ en klubb en kvall? Blir det mycket samre och gar det alltid tillbaka? Hur ar det med spelningar? (Livradd for att aldrig kunna sta langst fram och trangas pa en festival igen - det ar lite det jag lever for)

Och jag befinner mig i Australien. Har som sagt varit pa ett sjukhus (oron, nasa, hals), men det enda de kunde gora for mig var att testa sa att min horsel inte gatt ner (vilket den inte hade) samt att gora lite trycktester for att se hur trumhinnan sag ut. Sa mycket med tinnitusen kunde de tyvarr inte gora :(
  • andeta
    Svar på #5
    okej... Det blir värre en stund om man har högt ljud en längre stund. Efteråt när man kommer hem och allt är tyst så är det väldigt störande. Men det går ner till "normal" tinnitus nivå..

Jag tror din kommer gå över, kanske bara vart en chock för örat lixom. En glödlampa borde inte kunna låta såå mycket tycker man. Jag fick en smällare i ansiktet när jag var yngre och smällen var hur hög som helst. Då fick jag lock och tinnitus i några dagar... Kanske kan jämföras med det..
  • soofii
    Svar på #6
    Jag hoppas verkligen att det kommer att ga over.. Skulle vilja ha en tid. Alltsa ja, hur lange man kan hoppas.. Vill inte ga och hoppas och hoppas och hoppas utan att det hander nagot. Vill veta fran ungefar nar man maste borja forsoka leva med det.

Och ja, jag trodde inte heller att en glodlampa kunde lata sa mycket. Trodde inte ens att de kunde explodera, men det kan de verkligen. Jag fattade inte ens att det hade hant forran jag liksom sag mig sjalv springa mot dorren med handerna for oronen.. Horde inte ett endaste dugg pa det vanstra orat och hela huvudet tjot. Det forsta jag tankte var verkligen - tinnitus! Har aldrig haft sadan panik som da. Att lampan var sa gott som riktad mot mitt ena ora, max 10 centimeter bort, gjorde det ju inte battre. Hade jag bara statt nagon meter bort hade det antagligen varit lugnt.. Men samtidigt forsoker jag tanka pa hur det kunde ha gatt - hade jag varit vand med ansiktet mot lampan hade jag antagligen varit blind/haft allvarliga synskador. Glassplittret som flog fran lampan hamnade overallt och sa langt som 2-3 meter bort. Sjukt..

Det du skriver om smallaren.. du hade lock och pip i nagra dagar skrev du? Det var ungefar sa lange jag hoppades att det skulle sitta i. Nu har det gatt mer an en vecka och det sitter fortfarande i och det piper lika hogt som morgonen efter.

Allt kanns sa trakigt och jag kanner mig jattenere. Kan helt seriost borja grata bara av att tanka pa det. Vill hora total tystnad igen, och det gor mig sa ledsen att det aldrig kommer att handa.. Kande du sa i borjan, och finns det nagot satt som du kande fungerade for att forsoka ma battre igen? Ar just nu pa vad som skulle vara mitt livs resa, men jag har allvarligt funderat pa att aka hem och angrar att jag nagonsin akte hit :(
  • andeta
    Svar på #8
    det är skit jobbigt i början, jag älskar total tystnad och efter jag fick det var jag skitsur och irriterad och dampade lös för minsta lilla. Ingen förstod varför. Det är verkligen jobbigt. Man tror inte att man kan vänja sig vid det. och ibland så hör man folk säga - Tänk inte på det. Det går över.
    Men det går inte över. Och man tänker på det hela tiden. Men jag fick ju lära mig att man inte ska ha för hög volym. Bättre att det piper lite granna hela tiden än att vara döv anser jag.
    Det är jätte jobbigt, så jag vet vad du går igenom. Har du fortfarande lock i örat? Hur är det med det andra örat? Märkte du ngn skillnad med det? Kan du inte gå till läkaren igen och fråga om det verkligen är som det ska?
    Åk inte hem, tänk så här istället. Du har haft/kommer få en massa häftiga och roliga minnen från resan. Åker du hem nu så är det som om du låter tinnitusen besegra över dig. Så tänker jag när det är tex dags att åka på semester med familjen. Bara att åka på camping och sånt är jobbigt.

Alla med tinnitus upplever det olika, jag har bara ett litet pipande i örat medans andra har höga surranden och så, hur har du?

Jag tycker vi håller tummarna för att det bara är ngt som är tillfälligt och går över. En vecka är inte så lång tid, men det känns nog så när en sån grej händer...
  • soofii
    Svar på #9
    Verkligen. Jag skamtar inte nar jag sager att man kan bli sjalvmordsbenagen av mindre. Jag kan borja storgrata bara av att tanka pa det, och det har hant fler ganger an vad jag kan rakna pa fingrarna. Inte blir det ju lattare av att man ar riktigt langt hemifran heller. Fram tills nu har jag hela mitt liv bott hemma hos mamma & pappa.. Vilket gor att jag saknar dem nagot fruktansvart just nu. Har ringt dem ett par ganger, men det gor sa ont det med.. Man hor att de vill gora allt de kan, men det finns inget de kan gora.

Ja, precis. Inget ar vart mer an min horsel nu kanner jag. I vilka situationer anvander du oronproppar? Har hort om bio, krogen, gymet, fester m.m. Hur gor du? Och vilken typ av oronproppar anvander du?

Locket i orat har gatt ner, vet inte om det ar helt borta - det ar ju sa latt att man inbillar sig att det finns dar. Det andra orat kanns ju ungefar som vanligt, konstigt att det kan gora sa mycket.. Hur nara man ar sjalva smallen allts. Det hogra orat var ju vant bort fran lampan, medan det vanstra hade lampan riktat mot sig. Vet inte riktigt vad annu ett lakarbesok skulle kunna betyda. Har bestamt mig for att om det borjar gora ont eller liknande, da ska jag ga dit. Men for sjalva ringandet vet jag inte om det ar sa mycket de kan gora har.. Det kanns lattare i Sverige dar man har alla nummer, konton, forsakringar och allt vad det nu ar som kan tankas behovas.

Jag vet inte - en del av mig kanner att jag borde aka hem. Mycket av resan upp langs ostkusten har i Australien kommer sakert besta av festande och utekvallar. Pa dagarna kommer man att sola. Jag vet inte om jag kommer att vaga riskera min horsel med hogljudda festkvallar, nar jag inte har 'riktiga' oronproppar.. Och att betala sa mycket som det faktiskt kostar att vara har bara for att sola.. Jag vet inte om det ar vart det. Sarskilt inte eftersom jag av och till kanner att jag bara vill hem. Ingenting kanns roligt har langre.. Jag har ocksa last att motion, bra mat och ordentligt med somn kan hjalpa.. Och det ar inte det lattaste att ordna har dar man inte har nagra fasta rutiner, inget ordentligt kok och delar rum med tiotalet manniskor. (Just nu bor jag i hus, men ska pa mandag flytta till ett hostel.. Och pa hostel lar jag bor resten av resan).

Mjo, jag skulle faktiskt foredra ett susande. Jag har som ett pip i huvudet, framst i vanstra orat. Det later ungefar som SVT:s testbild. Hur later ditt? Annat som ocksa har blivit varre ar nar jag t.ex. tittar pa tv.. Ljudet fran tvn:n skar verkligen i mitt huvud. Nagot som kanns igen?

Hoppas verkligen det. Men nu har det gatt 10 dagar :c
    Har i alla fall skickat ett mail till Horsellinjen, de svarade att man inte gor nagot forran efter tva manader efterom det finns chans att det kan ga over inom den tiden. Jag hoppas som bara den att fallet ar sa for mig. :(
Svar på tråden Tinnitus / Tillfallig tinnitus?