• ullis83

Bonusbarn.

Men snälla människa, man kan aldrig tvinga någon tycka om någon annan, dock kan man kräva att man beter sig bra mot bonusen. Dessutom är nog mycket här på fl bara att man vill gnälla av sig lite, det är 20 gånger jobbigare att vara bonusförälder än riktig förälder

Lukas 070410 och lilltjejen bf 090521
  • ullis83
    LindaJohansson81 skrev 2009-03-04 07:06:01 följande:
    Att bli bonusförälder och bioförälder är ett VAL, bonusförälder kan man säga upp, men det kan man inte med bio-rollen.
    Nä, man kan faktiskt inte välja att ge upp sin roll som bonusföräldrer hur som helst. Man har oftast ett liv med barnet ena förälder och därför är det viktigt att det funkar. Grejen är bara den att man ska ta så himla mycket ansvar och man ska göra allt som en riktig förälder, men herregud om man försöker bestämma nåt eller sätta gränser..då är man dålig...det finns lixom inget sätt att vinna en sån strid

Och nej, är man en vettig person som faktiskt tar hand om sin bonus som man ska är inte gillandet så himla viktigt. Det är ett väldigt naivt tankesätt att man inte kan tycka illa om ett barn, självklart kan man det. Sen är det ju fel med såna som genuint hatar sina bonusbarn, för det känns, men det är skillnad på att inte tycka om eller att hata
  • ullis83
    LindaJohansson81 skrev 2009-03-04 07:24:40 följande:
    Skillnad är det. Men att INTE tycka om tycker jag låter osunt, och jag är till 100 % övertygad om att barnet känner av det.Visst har du en realation till mannen.Men ta som mig, som inte tycker om andras barn, då skulle det väl vara oerhört dumt av mig att bli involverad med någon som har barn?Därför VÄLJER jag att inte träffa män som har barn(känns rätt nu, men man kan ändra sig), det var väl inte så svårt????? Du har VALT att bli tillsammans med ngn som har barn så är det bara.
    Eller så kanske det inte handlar om att ogilla barn i största allmänhet, utan det är just bonusen man har problem med..dessutom har man ingen aning vad man ger sig in på när man träffar en kille med barn...du har inga egna bonusbarn, är det inte väldigt svårt för dig att sitta här och döma då?
  • ullis83
    LindaJohansson81 skrev 2009-03-04 07:33:27 följande:
    Jag HAR varit bonusbarn.Och att man JUST har problem med bonusbarnet, låter som svartsjuka tycker jag.
    A, eller hur..svartsjuka...jisses... svartsjuk på vaddå? Att man alltid kommer i andra hand och sånt där menar du då eller?nä, inte direkt, för det är samma sak när man får egna barn...ibland är det bara så att man inte gillar någon, du gillar inte ens barn i allmänhet, hur är det inte värre?
    precis som jag sa..ditt inte och döm när du själv inte har några bonusbarn
  • ullis83
    LindaJohansson81 skrev 2009-03-04 07:42:48 följande:
    Jag BOR inte med barnen som jag Inte tycker om....Där har du skillnaden.Nej, för att jag anser att jag har självkännedom, som det är tydligt att många inte har.
    Personligen tycker jag det är lite fel att ogilla alla andras barn, det är värre än att ogilla ett specifikt barn, du har inte träffat alla barn och har därmed ingen riktig åsikt...dom som inte gillar sina bonusbarn känner oftast barnet i fråga, eller hur? Jag har sagt det förr, men det handlar faktiskt bara att bete sig vuxet och då tar man hand om bonusen, man gör allt man gör för sina egna barn...ingen kan kräva nåt annat..du fattar lixom inte att det kan vara så att allt funkar jättebra till en början, men barnen blir äldre och då är det inte alltid så lätt längre...

Tänk om folk skulle sluta starta trådar om sån skit dom inte vet nåt om..fast det är klar, då skulle väl fl behöva stänga ner
  • ullis83
    LindaJohansson81 skrev 2009-03-04 07:52:04 följande:
    Att jag inte är ngn barnmänniska anser jag vara samma sak som att inte vara ngn "matmänniska", jag har SVÅRT för andras barn, jag tycker andras barn är jobbiga. Tror du att man går och beter sig illa mot ALLA barn då?Nej! Jag har varit ett bonusbarn, varför räknas inte den erfarenheten? Varför får DU uttala dig pga DINA erfarenheter men inte jag?Ja, är man så jävla dum så man inte fattar att det är jobbigt att ta hand om andras barn, får man skylla sig själv.
    För du har inga erfarenheter av det du skriver om, du skriver om hur det är att tycka illa om sina bonusbarn. du har aldrig haft bonusbarn, därför har du inget att komma med..skapa en tråd för er utsatta bonusbarn istället då..där har du ju uppenbarligen en massa att komma med
  • ullis83
    SizziSonny skrev 2009-03-04 08:13:02 följande:
    tyst det blev här.......................
    Det är väl så när man inser att man inte har mycket att komma med
  • ullis83
    Anonym (haha) skrev 2009-03-04 08:13:31 följande:
    haha varför skulle bonusföräldrar ha det svårare än bio?????? det var det roligaste jag har hört på länge
    Av den anledningen att alla räknar med att man ska vara som en riktig förälder, men gud nåde om du skäller på ditt bonusbarn eller nåt..man ska alltid bevisa något när man är bonusförälder och det slipper man när man har egna
  • ullis83
    LindaJohansson81 skrev 2009-03-04 08:17:42 följande:
    MEN, skillnaden är. Jag skaffar barn; Han kan få ADHD och det är skitjobbigt naturligtvis, men jag har VALT att skaffa barn och då har jag likaså VALT att ta hand om mitt barn OAVSETT vd som inträffar.Det måste man väl ändå ha i beräkning att oförutsedda saker kan ske? Man måste väl veta att en tre-åring förändras? OM sedan barnet överges av mamman är det ju ändå värre.Jämföra alkoholism, (som jag har otroligt mycket kunskap om), med ett aktivt val man gör får jag inte att gå ihop......Har jag NÅGONSTANS skrivit i TS att jag FÖRSTÅR hur det är?Jag har sagt; 1. Varför tycker ni inte om bonusbarn. (fråga)2. Varför låter era män er hållas? (fråga)3. Och sedan hur JAG skulle agerat. Hur får du det du påstår?
    Hur ska man kunna vet att barn förändras när man själv inte har några barn? Har jag någon gång sagt att man som bonusförälder inte tar hand om bonusbarnet oavsett vad som händer??nope, sa bara att man inte behöva tycka om barnet i fråga, det handlar om att ta ansvar.

Nä, du skriver ingenstans att du förstår hur det är, du skriver däremot "hur våra män kan låta oss hållas"....där har du ju helt plötsligt bestämt dig för att du vet hur det är
  • ullis83
    LindaJohansson81 skrev 2009-03-04 08:20:43 följande:
    Jag tycker absolut att man ska ha regler i det gemensamma hushållet, och man får ABSOLUT sätta gränser. Men att visa och vara elakt mot bonusbarnet, som många faktsikt är, tycker inte jag är ok.
    fast nu är du där igen, hur vet du att så många faktiskt är det då?för att du läst det på fl??som jag skrev är nog många såna trådar bara tjejer som vill skriva av sig lite..har väldigt svårt att tro att man är elakt mot ett barn bara för att man inte tycker om det
  • ullis83
    LindaJohansson81 skrev 2009-03-04 08:24:49 följande:
    De har skrivit att de inte tycker om dem. Vilket jag tycker är lika illa.
    Jasså, att avsky och tycka illa om är lika illa???det är på grund av sånt tankesätt som bonusföräldrar har det så svårt
  • ullis83
    LindaJohansson81 skrev 2009-03-04 08:26:11 följande:
    För dem män som väljer att blunda, för dem män som sätter sitt eget välbefinnande FRAMFÖR sina barns, och för dem män som VET att deras respektive inte tycker om ens barn...Mycket märkligt.
    Eller så är det kanske så som jag sagt flera gånger nu..det finns inget att blunda för, så länge man tar hand om bonusen finns inget problem
  • ullis83
    LindaJohansson81 skrev 2009-03-04 08:30:15 följande:
    Exempel;Jag doppade bonusens hand i kissJag avskyr mitt bonusbarn och behandlar det illa (som luft)ÄNTLIGEN! Har min sambo gått ner till varannan helg istället för varannan vecka (detta ska firas)!Jag viker mina barns kläder, men jag skiter i bonusbarnets kläder, jag städar mina barns rum, men skiter i att städa bonusens rum...Några exempel. Är inte detta elakhet o egoism?
    Det där är ju fel, men att säga att många är såna??nä, det är en överdrift
  • ullis83
    Kärleksbarn nr två skrev 2009-03-04 08:35:28 följande:
    Men det här med att man inte tycker om nån... det skapar ju en viss stämning i ett hem. Och det vill nog inte nån bioförälder att ens barn ska bo med halva sin uppväxt. Tänk på jobbet till exempel... om du inte riktigt gillar nån. Ja..ni kan jobba ihop för ni behöver bara kunna sköta ett jobb ihop, men det läggs enorma resurser för att få bort "dåliga stämningar", fast sen går man hem och återhämtar sig. Vad gör man i ett hem där man bor ihop på heltid? gnäller på fl och hoppas att det ska lösa sig?...tror inte det funkar...
    Nä, men har man valt att leva så så får man försöka sitt bästa för att få det att funka
  • ullis83

Nu ska jag lämna på dagis..bye

• ullis83

Den är tråden är bara ännu ett påhopp, och som vanligt av såna som inte vet ett skit om ämnet...ts, du lägger in en länk som är helt ot. Vad har den bonusmamman gjort för fel enligt dig??

• ullis83
    LindaJohansson81 skrev 2009-03-04 09:27:50 följande:
    PÅhopp? Nej. Tycker jag inte alls att det är.
    Ironiskt att du inte svarar på varför du la in den länken... men men...jo, det är det visst, du säger ju att avsky och tycka illa om är samma sak...du har dessutom bestämt dig att INGA bonusföräldrar tycker om sina bonusbarn, det skrev du i ts..är inte det påhopp?
  • ullis83
    aleksa98 skrev 2009-03-04 17:37:48 följande:
    ullis83 Du säger att det e svårare att vara bonus än bio för vad man än gör så gör man fel.... Hur ofta läser man om en bonus som tycker att bio mamman uppfostrat bra???? Tror inte att jag har läst det en enda gång. Det e som ett evigt krig mellan bonus o bio o alla klagar på varandra, så snälla ta inte på er offerkappan, ni som e bonusar. Sen så kan man som bonus VÄLJA om man vill vara med i barnets liv, om det nu t.ex e varannen helg medan en bio MÅSTE, kan inte bara skita i det o dra till kompisen, helst inte om man e ensamstående . Jag tror att bio mammor e väl mest rädda för att bonusmamman ska se barnet/en som ett hot, ett hinder osv o att det ska bli orättvist. Om vi tar mig t.ex, jag har 3 barn på 10, 8 o 6 o vi har levt på ett visst sätt (separerade för 2 år sedan), jag o pappan har rätt så lika syn på barnuppfostran o skulle det komma en "bonusmamma" o börja ändra på saker o ting (han har varannan helg) att hon ska börja bestämma så hade jag nog blivit sur. Den karl som jag träffar kan ju kamma sig om han tror att han ska kunna komma hit o börja klaga på att vi kanske äter vid soffan osv. Underligt men sant
    Hela grejen med att jag tycker det är svårare att vara bonusmamma än biomamma är att jag bestämmer själv vad jag gör med min son. Med bonusen vill man inte trampa nån på tårna fast det är viktigt att ha samma regler för alla. Som bonusmamma måste man vara med på uppfostran och allt (ialla fall i vårat fall), men man har absolut INGENTING att säga till om när det väl gäller. Eller om jag är hård mot min egen son är det ingen som tror att jag inte tycker om honom, men om jag är lika hård mot bonusen så är jag dum helst plötsligt. Det är det jag menar, man måste hela tiden bevisa nåt som bonusmamma, som biomamma  blir man inte ifrågasatt på samma sätt.

Sen hur andra familjer väljer att lägga upp det vet jag inte, men här tas samma ansvar för bonus som för min riktiga son
  • ullis83
    aleksa98 skrev 2009-03-06 16:15:36 följande:
    Jag vet inte men hemma hos mig blir alla behandlade lika, alla har samma regler o jag hade inte accepterat att trippa på tå för ngn. Jag tror att baret/en känner av om man tycker om dom på "riktigt" . Ser att dom får samma behandling som dom andra barnen men visst kan det vara tufft att hålla på o bevisa som du skrev. Men jag måste fråga bara, vem e det du känner att du måste bevisa för? E det bio mamman, pappan, folk runt omkring? Varför skiter du inte bara i vad folk tycker??
    Nu för tiden är det väl inte så mycket, men barnens farmor var väldigt mycket sån förut..men det är väl den allmäna uppfattningen mer...man behöver inte bevisa nåt för nån, men det känns ju fortfarande så.

Grejen med min bonus är att han är så jävla hämmad..han är 5 år, men får inte göra någonting för sin mamma, han beter sig som en treåring. Tyvärr kan man inte ha samma regler då även om vi försöker...varken jag eller min man tycker att man ska låta honom hållas, för han kan en massa saker själv, men får aldrig. Då blir det lätt att folk tycker man är för hård. Jag kräver en hel del av min lille för hans ålder också, men givetvis inte lika mycket då han inte ens är fyllda två
Svar på tråden Bonusbarn.