• iolanthe

Bonusbarn.

Visst kan man få den uppfattningen på fl, men det beror ju på att man skriver bara om man har problem. Tolkar man på det sättet så får åtminstone jag uppfattningen att det finns inga lyckliga förhållanden, ingen vars sexliv fungerar, alla har svärmorsbekymmer, dålig ekonomi och problem med sina barn. Och så är det ju inte, men det startas ju sällan trådar om hur bra sex man har, hur mycket pengar man har eller att svärmor är ens bästa vän. Inga bekymmer=inga behov att skriva av sig .

• iolanthe
    ullis83 skrev 2009-03-04 08:13:54 följande:
    Det är väl så när man inser att man inte har mycket att komma med
    Precis, argumentet att man varit bonusbarn håller inte. Jag har varit barn, men det betyder inte att jag visste hur det är att vara förälder innan jag fick barn själv .
  • iolanthe
    LindaJohansson81 skrev 2009-03-04 08:19:09 följande:
    Men ni VÄGRAR ju att svara på det som står i TS. Frågorna.
    Varför ska vi svara på frågor som inte gäller oss? Det är ingen här som skrivit att dom avskyr sina styvbarn.
  • iolanthe
    LindaJohansson81 skrev 2009-03-04 08:21:35 följande:
    Nej, men JAG har ju MINA erfarenheter och ser saker på ett annat sätt än vad de som har bott med bio hela livet.
    Naturligtvis, jag har inte sagt nåt om dina erfarenheter som just styvbarn. Men du har inga som styvförälder.
  • iolanthe
    LindaJohansson81 skrev 2009-03-04 08:24:49 följande:
    De har skrivit att de inte tycker om dem. Vilket jag tycker är lika illa.
    Nu har jag läst igenom tråden och inte sett någon som skrivit att dom inte tycker om sina bonusbarn. Sen att det står så i andra trådar måste du ju hålla dom personerna ansvariga för och inte anklaga folk som inte har nåt med det att göra.
  • iolanthe

Tack för länken, vill du förklara vad du vill med den?

• iolanthe
    LindaJohansson81 skrev 2009-03-04 08:35:26 följande:
    Det är ju just det som tråden handlar om! Några fåtal har bara skrivit jag tycker om mitt bonusbarn. Så jag kanske har rätt trots allt?
    Förutsätter du alltid att man ogillar en person tills man bevisat motsatsen? Då verkar du väldigt dömande. Själv gör jag tvärtom, utgår från att man tycker om varandra i en familj tills motsatsen bevisats.
  • iolanthe
    LindaJohansson81 skrev 2009-03-04 08:39:33 följande:
    Som sagt, så tror jag inte att det är så ovanligt att barn behandlas illa av sina bonusmammor.
    I tråden du länkade till tycker jag att sonen behandlas illa av sina föräldrar. En fullvuxen man som inte tar nåt ansvar, inte jobbar, inte lyfter ett finger i hemmet och spelar på datorn mest hela tiden. Tycker du det låter som att föräldrarna gjort ett bra jobb? Eller är det helt och hållet bonusmammans fel att han inte fått en ordentlig uppfostran? Blir bioföräldrarna helt friskrivna från ansvar om dom skaffar en ny partner?
  • iolanthe

Men varför inte starta en sån tråd då, eller en omröstning med en enkel fråga: tycker du om dina bonusbarn? Istället för att starta en tråd full av anklagelser.

• iolanthe

Linda, skulle ju vara intressant om du vill svara på inlägg 69 också

• iolanthe
    LindaJohansson81 skrev 2009-03-04 08:58:43 följande:
    Nej, men det är väl PAPPAN som ska ta ansvaret för den late sonen.... (vilket jag tror dem flesta tonåringar är iofs).Lite för sent att uppfostra en tonåring.
    Precis, pappan och mamman borde gjort nåt för länge sen, inte bonusmamman. Så jag förstår inte hur den tråden passar in här?
  • iolanthe
    LindaJohansson81 skrev 2009-03-04 09:03:34 följande:
    Man kan väl INTE kasta ut honom för att JAG inte har uppfostrat honom?
    Om du läser hela ts så ser du att hon vill ha råd vad dom ska göra. Och kasta ut och kasta ut, men som förälder har man ingen skyldighet att försörja en 19-åring som inte söker jobb och inte lyfter ett finger i hemmet.

Jag kopierade sista stycket från ts, hoppas det är ok:

"Har stor lust att ge honom någon typ av ultimatum, antingen FÖRSÖKER du skaffa jobb samt börjar ta ansvar för vissa sysslor här hemma, eller så är det bara att flytta. Men jag vet inte vad man kan kräva. Antar att jag bara är en elak styvmamma som känner så...? "

Och jag tycker det är ett helt rimligt krav att ska han bo där så ska han bidra också, om inte med pengar så med hemarbete. Så är jag uppfostrad och det kommer jag att kräva av mina barn. Jag tycker det är elakt att inte kräva nåt av honom, för han lär ju sig inte nåt annars. Eller vid vilken ålder tycker du det är ok att vidta åtgärder, 25, 30 eller t.o.m. 40?
  • iolanthe
    LindaJohansson81 skrev 2009-03-04 09:28:54 följande:
    Ingen skyldighet. Juridiskt nej. Moraliskt har man en skyldighet, och kasta ut? Till vad? Socialen?
    Varför länka till en tråd du så uppenbarligen inte har läst?
  • iolanthe
    LindaJohansson81 skrev 2009-03-04 09:35:26 följande:
    Jag skrev jag CITERAR: Här på FAMILJELIV VERKAR INGA bonusföräldrar tycka om sina bonusbarn. Varför?
    Och det svarade jag på redan i inlägg 13.
  • iolanthe
    LindaJohansson81 skrev 2009-03-04 09:29:47 följande:
    Ja, hade det varit min ton-åring som varoit sådär slapp, så skulle min första åtgärd inte att vara att aksta ut mitt barn.
    Nej, inte min heller. Men om inget annat hjälpte så skulle jag troligen säga åt mitt barn att flytta. Men nu funkar ju inte ens det för ts och hennes man för då springer "barnet" bara till mamman och gnäller och sen ringer hon och skäller.
  • iolanthe
    LindaJohansson81 skrev 2009-03-04 09:54:40 följande:
    Också en som inte läst. Här på familjeliv VERKAR inga tycka om sina bonusbarn. Om du nu tycker om dina bonusbarn, varför ta det som ett påhopp?
    Och varför fortsätta upprepa en fråga du fått svar på? Vad vill du vi ska säga? Att vi avskyr bonusarna allihopa och att du har rätt. Blir du nöjd då?
  • iolanthe
    LindaJohansson81 skrev 2009-03-04 11:45:05 följande:
    Om du märker trådarna härinne, så är det alldeles för MÅNGA som gnäller o berättar hur de gör med sina bonusbarn som jag tycker är alldeles skrämmande.Tänk om jag skrivit;Jag doppade MIN sons hand i kiss.Jag hatar MIN son och behandlar honom som luft.Jag STÄDAR bara min yngste sons rum men den äldstes rum skiter jag i.Jag avskyr min son och vill inte vistas i samma rum som honom.Jag tycker att min yngsta son är dum, elak ouppfostrad, helst hade jag velat att han flyttade på hltid till sin far, men jag får väl stå ut med honom varannan helg. OSV OSV.Det är helt accepterat att ni som bonusföräldrar skriver sådana saker, men tänk om JAG som bio hade skrivit så om mina egna ungar? Kan du tänka dig vilket ramaskri.INGET barn ska bli behandlad som ovanstående exempel, oavsett om det är bio, eller bonusbarn.
    Självklart ska inget barn behandlas illa, och det är för bedrövligt att det finns familjer där det inträffar. Men med tanke på hur många splittrade familjer det finns i förhållande till några trådar på fl så tror jag att även de flesta bonusföräldrar vill sina bonusars bästa.

Och sina egna barn älskar man oavsett, det ifrågasätts inte om jag älskar min dotter och om jag skriver att hon är fruktansvärt jobbig just nu och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Då får jag uppmuntran, råd och stöd. Men om jag skulle skriva samma sak om en bonus så får jag bara höra att jag ska dra om det inte passar, för jag har själv valt. Rättvist? Nej! Jag har själv valt min dotter också, i högre grad än vad jag valt min bonus, det var hans föräldrar som valde honom.

Och om man tas för given hela tiden och aldrig får nån uppskattning och bara gnäll och skäll från bonusbarnet och biomamman så förstår jag om man ledsnar till sist och slutar anstränga sig. Det skulle jag också göra.

Och jag håller med skruttan, det är lättare att ta hand om min dotter än om bonusen. För genast allt inte kretsar runt honom och vi har massa aktiviteter inplanerade (helst dyra) så vill han åka hem. Vår dotter är inte alls lika krävande fastän hon är en trotsig 2-åring och bonusen är 13.
  • iolanthe
    LindaJohansson81 skrev 2009-03-04 12:43:30 följande:
    Sedan är det ju SJÄLVKLART att bonusbarn kan vara jobbiga och man måste få skriva av sig, det är inte det jag reagerar mot utan snarare när man är ELAK och behandlar barnen orättvist osv.
    Skillnaden är väl att när du läser en tråd så tolkar du det ur det orättvist behandlade barnets synvinkel.

Medan jag läser ur den frustrerade bonusmammans synvinkel och allt det som man inte kan påverka för att man inte är förälder till detta barn. Dvs. inte avsky eller ilska mot barnet egentligen, utan över hela situationen.
  • iolanthe
    LindaJohansson81 skrev 2009-03-04 12:52:10 följande:
    Ja, jag har förståelse för barnet. Och jag VET hur det känns också. Medans bonusmammor ska ha "rätt" till sina känslor, isåfall ska väl bonusbarnet ha "rätt" till dess känslor? Alltså om bonusbarnet känner av att bonusmamman inte tycker om h*n, så reagerar ju barnet på olika sätt. Kanske blir jobbigt och ÄNNU mer krävande. Och då är den 0nda cirklen igång.
    Naturligtvis har barnet rätt till sina känslor. Men det är bonusmammorna som skriver trådarna och det är deras känslor vi får läsa om, inte barnens. Så ingen av oss kan veta vad barnen känner och hur dom upplever det hemma.
  • iolanthe
    Anonym skrev 2009-03-04 13:02:24 följande:
    iolanthe ; Jo, fast när biomammorna försöker ventilera sig i trådarna ibland och berättar om hur dåligt deras barn faktiskt mår, så får man ofta intrycket av att dessa "hysteriska minsterkvinnor" bara ska tiga. För det vet ju varenda "bonusmamma" att roten till allt ont är just de biologiska mammorna och exfruarna.
    Men det är ju knappast Ts´s "biomamma" som är inne och svarar. Och ja, jag tror att mycket beror på att bioföräldrarna inte kan komma överens faktiskt, och svartsjuka från biomammans sida. För när det nån enstaka gång dyker upp nån tråd om att man älskar barnet som sitt eget så är genast nån där och klankar också för man får absolut inte tro att man är mamma till barnet. Men FL är knappast representativt för hur det ser ut för majoriteten av bonusfamiljerna heller.
Svar på tråden Bonusbarn.