• Anonym (TS)

Tjocka vita beläggningar i hårbotten som gör ont och kliar?

Alltså nu orkar jag snart inte längre med detta! Jag har så länge jag kan minnas haft problem med mitt hår och hårbotten men nu är det värre än nånsin

Jag får tjocka vita beläggningar på två ställen i hårbotten, på sidan av huvudet på samma ställe på höger och vänster sida. De är som nästan lite kladdiga kan man säga.

Det kliar nåt enormt och när jag kliar så faller det av stora vit-gula flagor som ser ut lite som mjäll fast större och lite kladdiga. Så fort jag kliar mig så börjar det blöda och svida nåt enormt men det går inte att låta bli att klia i det.

Jag har provat byta shampo otaliga gånger och även provat med mjällshampo men det har ingen effekt. Är det någon som har en aning om vad det kan vara? Det är ju fruktansvärt pinsamt!

• Svar på tråden Tjocka vita beläggningar i hårbotten som gör ont och kliar?
  • sasssyy

har du provat fungoral som finns på apoteket??

Det brukar hjälpa, det låter som du har sån där svamp som jag har haft av och till i massor av år. Men en dos av fungoral brukar ta bort det.. jag tvättar efter anvisningarna, använder flaskan tills den är slut... och det tar en EVIGHET även om det är en liten flaska.. sen brukar det vara okej.

Men några saker som man måste tänka på.. frisyrgojs som spray och gele är bidragande orsaker.
    Kuddar bör tvättas ordentligt och överdrag, minst 60 grader, gärna täcke också så du får bort allt som kan "fästa sig" igen.

Mössor och sånt också, halsdukar för de brukar ju komma i kontakt med håret, jag vet inte om det överförs så , men jag märkte att det gick bort fortare om man gjorde så.

Stylar du håret mycket, blåser och använder locktång/plattång? Värme torkar ut håret och då kan sånna där saker uppstå också, likaså om man kammar och borstar håret för mycket.
    Balsam har jag slutat med... det ökade på svampen, vet inte heller om det finns belägg för det men mitt hår behöver inte balsam så då slutade jag och fick finare hårbotten, lätt val.

• Aiwendil

Hej TS
    Det är mjälleksem du har!
    Det finns inget mjällshampo som hjälper mot detta utan du måste få receptbelagt medel att smörja hårbotten med.
    Min man har precis likadant så jag vet hur jobbigt det är!
    Men det finns kräm för detta och jag lovar, du är inte ensam så ring nu till dr så du får ordning på "klibbet" i hårbotten!

Isak 07 03 09 - Pyret BF 09 08 27
  • Anonym (psoriasis)

Det låter precis som psoriasis. Mitt råd är att gå till en hudläkare så att du får det undersökt ordentligt. Är det psoriasis så får du salvor och lösningar med kortison i, som du kan behandla dig med.
    Lycka till och hoppas du blir av med besvären fort!

• lokisse

tycker att du borde ga till en läkare och kolla upp om det är en svamp det kan ju vara psoriasis med eller annat otyg.

sedan kan jag bara varmt rekomendera no poo traden som finns här inne nagonstans där dom har manga tipps pa hur man far en friskare harbotten utan schampo

De omnibus rebus et nonullis aliis
  • Aiwendil

Så här står det på FASS om mjälleksem!

Symtom

Hos spädbarn ses ofta ett ilsket rodnat eksem med fet fjällning över kinderna. Det försvinner vanligen efter någon månad.

I puberteten eller i vuxen ålder. Eksemet uppträder då i hårbottnen, i hårfästet, i ögonbrynen, vid näsvingarna eller bakom och i öronen.

I svårare fall ser man det också på bröst och rygg, i stora hudveck samt i naveln. Mjälleksemet uppträder här med symmetriska, rodnade, fjällande fläckar. Mjällen är ibland vita och lossnar lätt, ibland är de feta och gulfärgade och sitter fast. Klådan är måttlig.

• Anonym (TS)

Jag använder aldrig spray, gelé eller liknande, använder heller aldrig plattång eller hårtork. Svamp tror jag knappast att det är eftersom det bara sitter på två ställen och på exakt samma ställen på båda sidorna. Det kommer och går i perioder och nu är det riktigt illa.
    Jag har testat no poo tidigare och tyckte det var totalt värdelöst så den metoden ger jag inte mycket för. Har inte möjlighet att ta mig till läkare tyvärr.

• Aiwendil

Men hur menar du att du inte kan ta dig till en läkare?
    Inte idag kanske men framöver...?
    Om du ska få bukt med detta måste du nog gå så du får recept utskrivet.
    Jag tror inte det är psoriasis du har...
    Har mkt erfarenhet av "grejjer" i håret och jag tycker verkligen det låter som mjälleksem.. alltså inte vanligt mjäll utan som det står på FASS som jag citerade..
    Det blir tjocka lager i hårbotten som är kladdiga och kliar. Ibland massor och ibland lite mindre.. det är olika från person till person!

• Anonym (TS)
    Aiwendil skrev 2009-03-04 07:34:56 följande:
    Men hur menar du att du inte kan ta dig till en läkare? Inte idag kanske men framöver...? Om du ska få bukt med detta måste du nog gå så du får recept utskrivet. Jag tror inte det är psoriasis du har... Har mkt erfarenhet av "grejjer" i håret och jag tycker verkligen det låter som mjälleksem.. alltså inte vanligt mjäll utan som det står på FASS som jag citerade.. Det blir tjocka lager i hårbotten som är kladdiga och kliar. Ibland massor och ibland lite mindre.. det är olika från person till person!
    För att den läkarmottagning som finns här där jag bor tar inte emot några nya patienter än de som redan går där och det ska vara extemt akut öht för att få komma dit. Tar mig inte till nåt annat ställe heller tyvärr.
  • Anna Paulita

Jag hade ett liknande problem många år sedan, det låter precis som du beskriver, det enda som hjälpte var något jag fick på recept från en läkare. Så antingen får du ta dig till en läkare ändå eller så får du dras med det.

• Anonym (TS)
    Anna Paulita skrev 2009-03-04 08:03:47 följande:
    Jag hade ett liknande problem många år sedan, det låter precis som du beskriver, det enda som hjälpte var något jag fick på recept från en läkare. Så antingen får du ta dig till en läkare ändå eller så får du dras med det.
    Ja om jag hade k u n n a t så hade jag gått till läkare men som jag skrivit tidigare så finns det ingen möjlighet. Jag har nyss ringt mottagningen och förklarat problemet och sköterskan sa att de tar inte emot fler patienter och det var dessutom ingenting jag borde behöva söka läkare för, det var bara att köpa mjällshampo så skulle det ordna sig om jag tvättade håret ordentligt.
Svar på tråden Tjocka vita beläggningar i hårbotten som gör ont och kliar?