• Anonym (TS)

Tjocka vita beläggningar i hårbotten som gör ont och kliar?

Alltså nu orkar jag snart inte längre med detta! Jag har så länge jag kan minnas haft problem med mitt hår och hårbotten men nu är det värre än nånsin

Jag får tjocka vita beläggningar på två ställen i hårbotten, på sidan av huvudet på samma ställe på höger och vänster sida. De är som nästan lite kladdiga kan man säga.

Det kliar nåt enormt och när jag kliar så faller det av stora vit-gula flagor som ser ut lite som mjäll fast större och lite kladdiga. Så fort jag kliar mig så börjar det blöda och svida nåt enormt men det går inte att låta bli att klia i det.

Jag har provat byta shampo otaliga gånger och även provat med mjällshampo men det har ingen effekt. Är det någon som har en aning om vad det kan vara? Det är ju fruktansvärt pinsamt!

• Svar på tråden Tjocka vita beläggningar i hårbotten som gör ont och kliar?
  • Aiwendil

Om det är mjälleksem du har så är det inte alls säkert det går bort med shampo från apoteket...
    Det gjorde det inte för min man i allafall och du har ju redan provat.

Men alltså, jag blir ju nyfiken på vart du bor eftersom du uppenbarligen inte har någon sjukhus att vända dig till?
    Vart går du när du är sjuk? Lättakuten..? Gå dit en morgon då för som sagt, du måste nog ha receptbelagd medicin för detta.

Isak 07 03 09 - Pyret BF 09 08 27
  • Anonym

Vad är det för ställe du bor på? ALLA har rätt till läkarvård!

• Anonym

Jag har haft likadant...
    Kan det vara så att du masserar in balsam i hårbottnen????
    Så var det för mig jag tog balsam i hela håret när man endast skall ha det i topparna.
    Fick stora kakor, man kunde lyfta lite på dem å de sved.
    Jag provade alla krämer å gick till läkarn men det som hjälpte var att inte ta balsam i hårbottnen å att skölja rent håret efter shampoonering å vips så var mitt problem borta.... det var ju rester av schampoo å balsam. Kan även sägas att jag har tjockt hår!
    Lycka till

• Anonym (TS)

Bor på ett litet ställe där det inte finns mer än en läkarmottagning och som jag skrivit så tar de inte emot fler patienter. Har åtta mil till närmaste annan mottagning och dit tar jag mig inte.

Balsam använder jag ytterst sällan och då aldrig i hela håret utan bara i yttersta topparna och en liten bit upp på vissa ställen där det trasslar ihop sig ibland.

• Aiwendil

Tråkigt att vi inte kunde hjälpa till då...
    Hoppas det ordnar sig!

Isak 07 03 09 - Pyret BF 09 08 27
  • troony

Jag har oxå liknade eksem som du som alltid kommer på samma ställen. För mig brukar det lindra lite om jag alltid blåser håret torrt efter jag tvättat det och aldrig lägga mig med vått hår på kvällen. Fukt gör nämligen eksemen värre för mig. Dessutom hjälper det om jag under den perioden jag har problem, tvättar håret ofta (med head&shoulders) så att det inte bildas så mycket fett i hårbotten utan eksemen får luftas. Men jag antar att det är olika för alla och för vissa kanske det inte alls är bra att tvätta och blåsa håret ofta.

• Frezalo

Har du provat Selucos?

Jag har 0:- på kontot, men är världens rikaste människa!
  • Anonym

Sätter du upp håret i en svans när det är vått? Isåfall är det inte alls bra!
    Eller att du lägger dig på kvällen med vått hår?

Dessa 2 stora fel gör jag! och har precis det du har!

• Anonym (TS)

Jag tvättar håret så gott som varje morgon, har provat att tvätta det mer sällan men det blev inte alls bättre.. Har provat de flesta vanliga schampo-märken och även nån från Apoteket men tyvärr minns jag inte vad det hette.

Jag har väldigt tjockt hår men på just de ställena där jag får sån här eksem eller vad man ska kalla det så är håret lite tunnare och glesare. Minns inte exakt när problemen började men jag har då haft det minst ett par år och alltid på samma ställen..

Är tacksam för alla tips jag kan få, om inte annat så är det skönt att veta vad det kan vara för man känner sig ganska smutsig och äcklig förutom att det kliar och svider.

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2009-03-04 10:16:07 följande:
    Sätter du upp håret i en svans när det är vått? Isåfall är det inte alls bra! Eller att du lägger dig på kvällen med vått hår? Dessa 2 stora fel gör jag! och har precis det du har!
    Jag tvättar oftast håret på morgonen för det tar hela dagen för det att torka men då har jag det uppsatt också. Tror inte att det spelar någon roll om jag har det uppsatt eller inte eftersom fläckarna sitter på sidorna av huvudet där håret är tunnare och glesare och jag har det alltid uppsatt i en knut på bakhuvudet.
Svar på tråden Tjocka vita beläggningar i hårbotten som gör ont och kliar?