Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Älskade tygbindor

Hej hopp! Tänk att tre månader redan gått..tiden går fort!

• Plutteli
    SmåläningsMamman skrev 2009-03-04 20:09:16 följande:
    Hallo...tänkte bara kolla med er vilka tygbindor ni kan rekomendera efter förlossning? Har/hade menskopp innan jag blev gravid o tror inte den kommer funka riktig 100 för mig, mina 2 senste blöde jag mycket i 3-4veckor. Funtar nu på att köpa lite tygbindor o ha istället efter förlossningen....vad tror ni e bäst bara nattbindor eller? vill ju helst inte gå o byta hela tiden då jag har 2 till o vill gå ut lite med dom oxå... tänkte här om något borde ni veta
    Tror extra tjocka nattbindor lär funka, tycker iaf mina egen sydda gör det. Sen vet jag att de finns de som använt vikblöja
  • Plutteli
    Yazlyne skrev 2009-03-05 14:58:12 följande:
    Kan det bli mer pinsamt! Tvättmaskinen blev stopp i, reparatören kommer, och vad drar han ut ur avloppsslangen??? ops, tittar i taket o himlar med ögonen, la la la... jo en tygbinda. Så nu har jag lärt mig att tvätta bindorna i en nätkasse.
    Ursäkta,men jag måste bara få skratta lite!
    Man lär så länge man lever
  • Plutteli
    SmåläningsMamman skrev 2009-03-05 07:24:27 följande:
    Åhh. det har jag inte tänkt på, det kan jag nog testa, ifall ungen har kan ju jag...
    Jo precis! Billigt blir det ju också
  • Plutteli
    prinsesstårtan skrev 2009-03-06 09:05:21 följande:
    och om det är löst?
    vi sköljer av det värsta i handfatet bara...
  • Plutteli
    gurkan76 skrev 2009-03-19 17:06:57 följande:
    Tack för svar! En syfråga: Jag tänkte sy några egna bindor eftersom min försök till att sy trosskydd blev så himla bra. Är fleece bra som spärrskikt? Vad tror ni om den här sammansättningen, kommer det hålla? Ovanskikt: Flanell eller nåt bomullstyg Kärna: Mikrofiber Spärrskikt: Fleece Ska jag spärra in kärnan med ett lager fleece ovanpå och ett under, eller räcker det med ett under, närmast trosan? (Sen fattar jag inte hur fleece både kan spärra och leda bort fukt...)
    fleece som spärrskikt beror ju lite på hur mycket du blöder. Blöder du mycket bör du nog ha PUL i, men blöder du normalt/lite och byter regelbundet ska det funka bra med fleece :D
  • Plutteli

Håller med fru fogeby, tjockare nattbindor borde ju funka.. Jag syr också med bambu/hampa...

• Plutteli

Quiet thoughts skrev 2009-04-02 23:40:55 följande:

oh, tack för svaren... kan man köpa vilken tygis som helst o testa med typ? jag är inte så superkänslig "därnere"
    Jo, alla har ju olika smak! Vet dock att både jag och fru fogeby har rätt rejäl valfrihet på våra bindor som vi säljer :)
  • Plutteli
    Missemo skrev 2009-05-25 15:11:20 följande:
    Aha, tack för tipset, Yamit! Tycker det är jättekul att sy, men än så länge har jag inte börjat använda PUL men det har funkat bra ändå, använder alla PUL i sina hemsydda? Tycker inte det verkar som att det behövs? Nu tänker jag iaf prova och se hur det känns med ecosoft som har PUL!
    Nä, jag använder pul i de som skall klara lite kraftigare flöde, men även filtad ull (stickar å filtar själv) å fleece till de som inte ska vara vid kraftigare mens :)
  • Plutteli
    Missemo skrev 2009-05-25 17:28:22 följande:
    Filtad ull låter jätteintressant, hur gör du då, lite mer ingående? :)
    hehe, vet inte om jag vill avslöja, säljer ju sådana bindor
    Men de påminner om Moonbows bindorna
    Jag stickar helt enkelt en binda i ull, tvättar i 60 grader i tvättmaskin så den filtar sig rejält, och använder sedan som spärrskikt genom att sy på mitt bambu tyg jag har som uppsugande material, vissa toppar jag med fleece andra får vara som de är
  • Plutteli

Ah glömde, iom att de är så filtade behövs inte heller någon ullkurning och de tål att tvättas i maskin även i fortsättningen

• Plutteli
    Missemo skrev 2009-05-25 18:53:39 följande:
    Vad smart :) Jag antar att du får sticka den ganska mycket större med tanke på hur mycket den krymper när den filtas? Va snällt att du delar med dig av din kunskap, jag lovar att jag inte ska berätta för nån ;)
    Hehe, jo precis, det blir en riktig maxi binda innan den filtat sig :)
  • Plutteli
    Missemo skrev 2009-05-25 18:54:50 följande:
    Förresten, borde man inte kunna göra så till blöjbyxor också, så man slipper ullkur, eller det funkar kanske inte?
    Om du gör en ullwrap kan det gå, men till dra upp byxor blir det för stelt.
  • Plutteli
    Ketronya skrev 2009-05-29 20:36:40 följande:
    Ja, just det ja, har hört att man kan använda fleece som spärrskikt, fast jag fattar inte riktigt hur, med tanke på att man använder fleece som toppskikt i blöjor... Hur kan det både fungera som spärrskikt och som uppsugande??
    För att det släpper igenom vätska, det suger inte upp. Så har man det som spärrskikt gör det att vätska stannar i det uppsugande lagret, som ytskikt så släpps vätskan igenom till det uppsugande lagret :)

I mina bindor har jag ull eller pul som spärrskikt, bambutyg, fleece eller bambu frotté på toppen. I trosskydden har jag fleece som spärrskikt och bambu tyg
    (Fast de jag säljer får man komponera fritt...)
  • Plutteli
    Ketronya skrev 2009-05-29 22:16:33 följande:
    Aha, okej, men visst används bambufleece som uppsugande kärna också, eller har jag fel för mig? Va e de för bambutyg du använder?
    Jag har bambu"fleece" från Muksut, och frotté som ytskikt. Det är ju inte riktigt samma känsla på tyget..
Svar på tråden Älskade tygbindor