Inlägg från: gurkan76 |Visa alla inlägg
  • gurkan76

Älskade tygbindor

Jag har sytt ett trosskydd! Jag är sååå himla stolt!

Jag är ingen sytjej, men jag fick en maskin i 30-årspresent av föräldrarna och nu tre år senare har jag börjat närma mig den...

Jag har köpt bindor (ingen mens än efter förlossningen än) och några trosskydd från Ecosoft och idag konstruerade jag ett eget trosskydd efter att ha surfat runt lite på mönstersidor.

Jag tog en gammal fleecefilt (som jag gjort blöjinlägg och amningsinläggsinlägg (hihi) av) och klippte en rundad fyrkant. Sen tog jag en gammal slaktad handduk och klippte en rektangel och sydde på fleecen. Efter det letade jag fram en gammal tunn skön skjorta och klippte en rundad fyrkant. Sydde ihop och vände ut och in. Sen sydde jag längsgående sömmar vid frottén och raksöm runt hela och sydde ihop hålet, och satte kardborre på vingarna.

Jag är löjligt stolt över mig själv! Inget mönster, bara Ecosoft som förlaga, och skitfint blev det! Tänkte göra nån binda också, med mikrofibertrasa som kärna och en slaktad blöjbyxa i pul som spärrskikt. Sen kanske jag tar resten av skjortan som övre skikt.

• gurkan76

Jag tycker att Procraftinations bindor är så himla tjusiga! Är det någon som har någon recension bara sådär rakt av? Och hur funkar det att handla i shopen?

• gurkan76

Tack för svar!

En syfråga:
    Jag tänkte sy några egna bindor eftersom min försök till att sy trosskydd blev så himla bra. Är fleece bra som spärrskikt?

Vad tror ni om den här sammansättningen, kommer det hålla?
    Ovanskikt: Flanell eller nåt bomullstyg
    Kärna: Mikrofiber
    Spärrskikt: Fleece

Ska jag spärra in kärnan med ett lager fleece ovanpå och ett under, eller räcker det med ett under, närmast trosan?

(Sen fattar jag inte hur fleece både kan spärra och leda bort fukt...)

• gurkan76

Är i kast med att sy några bindor till mig själv. Finns det någon anledning till varför man använder flanell som yttersta skikt och inte vanligt bomullstyg? Är det bara för att det är mjukare och mysigare, eller har det bättre uppsugningsförmåga?

• gurkan76
    imsel skrev 2009-03-30 11:42:46 följande:
    Tror att den håller sig fin lite längre.. Och är ju lite mjukare mot huden, men det finns ju bindor med bomullstyg oxå. Skulle kanske gissa att den suger liite bättre, men jag har eg ingen aning.. Du får kanske prova båda, och se vilken du gillar bäst
    Okej, då kör jag med bomullstyg. Jag har ingen flanell, nämligen.
  • gurkan76

Quiet thoughts skrev 2009-04-02 23:40:55 följande:

oh, tack för svaren... kan man köpa vilken tygis som helst o testa med typ? jag är inte så superkänslig "därnere"
    Prova sy själv, om du kan! Ta en gammal handduk, nån gammal (flanell)skjorta och en gammal fleecefilt - leta lite mönster på nätet och sätt igång! Sen är det bara fästanordning som fattas, men kardborre är inte så dyrt. Så har jag gjort, och så har jag köpt några Ecosoft med spärrskikt i PUL som jag tänkt ha under de värsta dagarna.

Att jag sen inte har fått tillbaka min mens efter förlossningen i oktober är en annan historia. Jaghar faktiskt inte provat mer än ett och annat trosskydd i tyg...
Svar på tråden Älskade tygbindor