• Yamit

Älskade tygbindor

prinsesstårtan skrev 2009-03-05 07:27:06 följande:
    hej hej...en fråga ....har aldrig använt tygbindor men har förståt att det dom gör det gillar det....Men hur tvättas de? 60 grader eller?vet ju hur svårt det är att få rent trosorna när det har läkt, får man bindorna rena verkligen?
    Bindorna blir rena, men stör flackarna dig sa kan du ju kopa svarta (sa att det inte syns). Ecosoft har svarta nufortiden och Mommy's Touch kan man valja svart microfleece som ytskikt. For ovrigt sa fastnar inte blodet pa just fleece, sa aven om du valjer vita Mommy's Touch sa ar de helt flackfria efter tvatt.
    Om du valjer vita i flanell sa kan du ta bort flackarna med galltval. For det mesta blir det inga flackar kvar, men ibland kan det bli. Tror det har att gora med hur mycket blodet ar uppblandat med slemhinna. Ju mer slemhinna desto samre "fäster" blodet s a s.
  • Yamit

Jag har provat 11 soter (om jag nu inte raknat fel) och alla har de sina plus och minus. Det beror helt enkelt vad man ar ute efter.
    Vill man ha luftiga sa betalar man priset med att de blir tjockare medans de tunna blir mer innestangda. Sjalv gillar jag naturmaterial och koper inte (langre) med fuskmocka eller fleece narmast huden, daremot garna fleece som sparrskikt (eftersom det ar luftigare an PUL).

Av de sorterna du namner sa hade jag inte valt MOE eftersom det ar fleece narmast huden och skulle kannas alldeles for instangt for mig.

Moonbows har jag inte testat men väl en liknande sort som barnshop hade inne innan (WHAMarama), som ocksa hade ull och velour. De var bra men en aning korta och ullen (sparrskiktet) drog sig efter ett par tvattar sa att de blev sneda. Denna nya sorten ar ju langre och jag antar att ullproblemet ar lost sa dessa borde vara bra.

Popolinis var lange min favoritsort eftersom jag ar ute efter luftighet, men de ar tjocka med 2 inlagg (maste ha kjol over). Har bade ekologiska och oblekta, men tyckte att de oblekta hade lite annorlunda passform (trots att de egentligen ska vara likadana) och foredrar de ekologiska. Har dock dessa som ?hemmabindor? numera och anvander favoriterna (andra sorter) pa jobb. Fickan, som kan anvandas som trosskydd, skrynklar sig och ar inte alls bekvam som just trosskydd (om du nu tankt ha den som det tillsammans med menskoppen).

Tipsar om Ecosoft som fortfarande finns for 35kr/st hos Eilas.se.
    Lankar till en hel del kopstallen hittar du har (forsta inlagget i forra traden): www.familjeliv.se/Forum-5-95/m38880762-1.html
    och sa finns det ett par har inne som syr till forsaljning (vet inte om allas lankar kommit med i inlagget i forra traden).

Valkommen till traden.

• Yamit

OK, ja da ar inte MOE nagot bra forslag (fleece narmast huden).

PUL ar ju ocksa nagon sorts syntet (aven om det inte ar narmast huden) sa du kanske bor valja nagon sort med fleece/ull alternativt utan sparrskikt.
    Ecosofts PUL tycker jag inte kanns sa innestangd som andra PULbindor och manga som syr har fleece som tillval till sparrskikt (istallet for PUL):
    Procraftinations har fleece.
    Magdalena Nehm har ekologisk hampatrika i sina (och gar att fas utan PUL). Hampa ar val antibakteriellt (har jag for mig) sa det borde ju vara bra om du har kansligt underliv.
    Hos staysoft kan du valja bort PUL?en.
    Mjuka under verkar ocksa ha i bambu/hampa (men dock fleece?) www.mjuka-under.se/sida7.html
    Popolini?s ar som sagt helt i frotte och utan sparrskikt.
    Moonbow?s har ull (= luftigt).

• Yamit

Fru Fogeby -
    Mina Ecosoft prasslar inte, bara i vatt tillstand nar man tar ut dem ur tvattmaskinen och "rattar till dem" for att hanga dem pa tork. Fragade om detta i en av de foregaende tradarna och da visade det sig att nagon annan, som ocksa kopt Ecosoft pa eilas "rea", ocksa lagt marke till att just reaEcosoften prasslade i vatt tillstand men hennes ordinarieprisEcosoft gjorde inte det, sa det kanske ar skillnad pa PUL'en i reasorten. Men som sagt, de prasslar inte alls nar man anvander dem.

• Yamit
    Missemo skrev 2009-05-25 12:45:34 följande:
    Nu har jag definitivt bindor så det räcker, undrar bara var jag ska göra av alla som jag ändå inte kan låta bli att sy eftersom det är så kul....
    Du kan salja de du inte behover pa sjalbarn. Dar brukar finnas intresse (bade for hemsydda och markesbindor).
Svar på tråden Älskade tygbindor