• imsel

Älskade tygbindor

Tack zmurfan för länken!

Var ju där å skrev igår..eller i förrgår, tänkte att det var en månad kvar när det fortfarande gick att skriva i den {#lang_emotions_undecided}

Sov du lilla videung, än så är det vinter..
  • imsel
    Yazlyne skrev 2009-03-05 14:58:12 följande:
    Kan det bli mer pinsamt!Tvättmaskinen blev stopp i, reparatören kommer, och vad drar han ut ur avloppsslangen???ops, tittar i taket o himlar med ögonen, la la la... jo en tygbinda.Så nu har jag lärt mig att tvätta bindorna i en nätkasse.
    Oj! haha, jag måste skratta jag med..
    Men inte visste jag att en binda kan åka ut i slangen! Då vet man ju vars alla sockar tar vägen iaf {#lang_emotions_wink}

Måste komma ihåg att tvätta bebissockar i nätpåse sen.
  • imsel
    madebyinferno skrev 2009-03-05 18:52:22 följande:
    Du måste fråga henne vart hon fått tag på en sån stor nätpåse, de jag har är ju supersmå, kanske bindor skulle få plats men absolut inte mer än en blöja dock!?
    Borde man ju kunna göra själv, bara hitta nåt nättyg..?
  • imsel
    prinsesstårtan skrev 2009-03-06 07:57:04 följande:
    men en fråga till......tygblöjor? vad gör ni med allt bajs som ibland ligger i? in i maskinen? eller "skrapar" ni av det först?
    Det slänger man ju ner i toastolen.
  • imsel
    prinsesstårtan skrev 2009-03-06 09:05:21 följande:
    och om det är löst?
    Eftersom jag inte har barn kan jag inte svara hur man "brukar" göra, men jag gissar att man kanske tar lite papper eller nåt å skrapar ner i toan eller nåt. Eller sköljer.
  • imsel
    gurkan76 skrev 2009-03-19 12:03:22 följande:
    Jag tycker att Procraftinations bindor är så himla tjusiga! Är det någon som har någon recension bara sådär rakt av? Och hur funkar det att handla i shopen?
    Har inga procraft, men jag har tänkt köpa flera gånger, men ångrat mig, det är så himla lång väntetid på det som inte är färdigt, vilket inte brukar vara mycket.
  • imsel

Och jag har bara ecosoft {#lang_emotions_tongue_out} bindor, vill hellre använda tamponger (eller helst menskopp, men den funkade inte riktigt på mig)
    Och jag är nöjd med dom, inget att klaga på..
    Men skulle gärna vilja testa några andra.

Sen har jag magdalena nehm trosskydd, dom är väl oxå bra.

Usch, nu måste jag verkligen köpa lite större nattbindor..till avslaget.
    Och kanske nån vanlig oxå om nu FK kan höra av sig..

• imsel
    gurkan76 skrev 2009-03-30 11:35:43 följande:
    Är i kast med att sy några bindor till mig själv. Finns det någon anledning till varför man använder flanell som yttersta skikt och inte vanligt bomullstyg? Är det bara för att det är mjukare och mysigare, eller har det bättre uppsugningsförmåga?
    Tror att den håller sig fin lite längre..
    Och är ju lite mjukare mot huden, men det finns ju bindor med bomullstyg oxå.

Skulle kanske gissa att den suger liite bättre, men jag har eg ingen aning..
    Du får kanske prova båda, och se vilken du gillar bäst {#lang_emotions_laughing}
  • imsel
    nomana skrev 2009-03-30 22:03:00 följande:
    Jag tycker att flanell är mycket mjukare och skönare än vanligt bomullstyg. Men jag har i och för sig någon binda som jag provsydde med vanligt bomullstyg och den används ändå ganska flitigt. Eller ska jag säga användes, sådana kommer jag inte att behöva på ganska många månader. Jag väntar en liten i september. Jag vet att det är en hel del som har frågat om det redan, men jag har inte riktigt lagt på minnet vad alla har svarat, eftersom det inte har varit så aktuellt för mig, men: hur tjocka bindor tror ni behövs till avslaget? Nu brukar (brukade ) jag använda fyra lager flanell och ett lager fleece, men jag tror att det behövs mer - kanske dubbelt så mycket flanell och något lager frotté? Inte för att jag förstår hur det ska gå in under pressarfoten. Jag vet att jag kan använda ett ilägg till en tygblöja också, men några sådana är inte inhandlade än så länge. Inspirera mig med vad ni har använt!
    Grattis {#lang_emotions_smile}
    Är lite osäker själv på vad man ska ha till avslaget.
    Är lite sent ute, har bf 21 april.. men jag har liksom skjutit upp det hela..
    Men jag syr inte själv, så jag funderar mest på vad man ska köpa..

Vet att det pratades om detta tidigare, säkert frågade jag oxå.. men jag minns inte {#lang_emotions_embarassed}
    Nån som kan säga vad man kan tänkas behöva?
    Räcker det med nattbinda, och isf var ifrån?
  • imsel
    fru fogeby skrev 2009-03-31 08:26:24 följande:
    extra tjocka nattbindor borde ju funka?dom jg gör är det 2 ager hampa och 2 lager flannel, men det kan man juvälja lite sjäv om man kanske vill ha 3-4 lagr hampa bara.sen kanske att man skulle ha några bindor som är lite bredare?
    Om man beställer av dig, hur lång är leveranstiden?
    (har mailat dig från din sida, men tänkte att det kanske går fortare här..)
  • imsel
    Kantarellen skrev 2009-04-01 12:00:09 följande:
    Inte tygbindor men... Var på maxi och de hade fina trosor i 100%bomull. 5 pack med blommor och enfärgade för 99 kr. Blev så glad så jag köppte två pack med en gång.Sen var jag i tygäffaren och hittade en masa fina tyger så nu önskar jag lite att jag inte hade så många bindor redan... Har använt tygisar i snart 4 år och de slits ju inte så det är ingen åtgång.
    Synd att vi inte har Maxi..
    Har försökt leta i hela stan här, men det finns inte nånstans trosor i 100% bomull.
    Skitdåligt.
    Eller jo, på coop har jag sett sånahär jättestora trosor, men jag vill inte ha dom över magen direkt..
    Inte ens Lindex har ju!

Vet du, eller nån annan nån internetsida med bra trosor?
  • imsel
    Kantarellen skrev 2009-04-01 12:43:38 följande:
    Nä, har letat en del tidigare men inte hittat, någon enstaka sida som tar 100kr för ett par har jag nog sett, men det känns inte så lockande.
    Tror oxå jag sett nån ekologisk eller vad det nu var, svindyra..
    Jag har ju så jag klarar mig, men vissa av dom sitter inte bra, och är inte särskilt sköna.
    Men dom bästa jag har är dom ribbade från Cubus, och sen några svarta vanliga från h&m, men på h&m säljs dom inte mer, och cubus har jag ju inte här, och dessutom kan jag inte ha dom nu när jag är gravid, dom sitter åt för hårt under magen.
  • imsel
    Quiet thoughts skrev 2009-04-02 22:48:06 följande:
    HejHur länge är "hållbarheten" på tygbindor?, eller hur ska jag fråga Hur många måste man ha som startpaket?Jag blöder inte som en gris. Är nyfiken att testa.
    Oj, dom kan nog hålla hur många år som helst, har för mig jag läst typ 10 år nånstans.. Men det beror kanske på vad det är för binda och hur ofta (hur många) man använder.

Du behöver väl ha ungefär så många som du använder under din mensperiod, om du inte vill tvätta oftare.
    Brukar väl gå åt ungefär lika många som du annars har, men mensen kan minska när man börjar med tygbindor bara så du vet {#lang_emotions_wink}

Om du bara vill prova till att börja med så räcker det ju eg med en eller 2, men du lär inte vilja byta tillbaka kan jag lova

Tygbindor luktar INGET!
    Om det luktar så är det bara blodet, och blod luktar ju bara lite järn, jag känner dock aldrig nån lukt.
    Det är ju nästan det bästa med tygbindor, man slipper känna den där hemska stanken.. Och så är dom såklart mycket skönare oxå!
  • imsel
    VISAMÅ skrev 2009-04-04 10:22:49 följande:
    Hehe det finns då trådar för allt Jag har premiär använt bindorna jag köpte av fogeby och är mycket nöjd
    Vad kul, vad köpte du för bindor?
  • imsel
    fru fogeby skrev 2009-04-26 18:08:31 följande:
    nu har jag en röd period igen.. å fakskt så störs jag inte längre av det måste höra med er som har ecosoft, jag köpte dom so första bindor och tyckte dom var kanonmen nu när jag syr egna upplever jag dom som väldigt tjocka och hårda och så prassar dom lite.nån mer som upplever det?
    Ibland kan dom prassla lite tycker jag, men inget jag tänker på direkt. Engångs prasslar ju 100 gånger mer.

Och jag var visst lite väl seg på att tänka på att beställa bindor till avslaget, det är nästan helt över nu.. Och inga bindor blev beställada.
    Fick min son den 8:e, så snart är det väl bara att vänta på mensen då.
    Fast hoppas det dröjer måånga månader.

Har klarat mig ganska bra på mina 4 (en är visst försvunnen) ecosoft, och 3 trosskydd från magdalena nehm.
    Men jag köpte engångs, och efter att ha använt några så kom jag på varför jag köpte tygbindor. För det började klia så förbannat!
    Därför hade jag angångsbinda, och så trosskydd över, då kliar det mindre. haha
    Min son Noa..
Svar på tråden Älskade tygbindor