Inlägg från: Ketronya |Visa alla inlägg
  • Ketronya

Älskade tygbindor

Om man ska sy egna bindor, behöver man verkligen extra uppsugning i form av bambu eller hampa som man har i blöjor? Räcker det inte med vanlig bomull?

Frågan är om det ens behövs så mycket uppsugning med tanke på att mens inte är i närheten lika blöt som kiss...

Vad är era tankar?

• Ketronya

Ja, just det ja, har hört att man kan använda fleece som spärrskikt, fast jag fattar inte riktigt hur, med tanke på att man använder fleece som toppskikt i blöjor... Hur kan det både fungera som spärrskikt och som uppsugande??

• Ketronya
    Plutteli skrev 2009-05-29 20:49:53 följande:
    För att det släpper igenom vätska, det suger inte upp. Så har man det som spärrskikt gör det att vätska stannar i det uppsugande lagret, som ytskikt så släpps vätskan igenom till det uppsugande lagret :) I mina bindor har jag ull eller pul som spärrskikt, bambutyg, fleece eller bambu frotté på toppen. I trosskydden har jag fleece som spärrskikt och bambu tyg (Fast de jag säljer får man komponera fritt...)
    Aha, okej, men visst används bambufleece som uppsugande kärna också, eller har jag fel för mig?

Va e de för bambutyg du använder?
Svar på tråden Älskade tygbindor