• lindamed2

tull & moms ebay

Köper en hel del varor på Ebay från länder utanför EU. För dessa ska jag ju betala moms och tullavgift, har en enskild firma och vill ju göra rätt Men varorna kommer alltid deklarerade som "gift", helt avgiftsfritt, fast jag uttryckligen ber säljaren att inte skicka som gåva. Blir inte riktigt klok på hur jag ska rätta till detta i efterhand, har försökt leta på Tullverkets hemsida men hittar inget Vet någon här var gränsen går för att skicka tullfritt? Eller hur man betalar detta i efterskott?Varornas värde uppgår oftast till några hundralappar.

• Svar på tråden tull & moms ebay
  • gavagai

Nej, det går inte att betala i efterhand. Det är ett jättekonstigt system, det där. Jag har kollat all möjlig information och pratat med flera inom tullen/posten utrikes. De säger att systemet funkar så att tullen/posten tar hand om paket som kommer från utanför EU, och så debiterar de en. Ingen annan möjlighet finns. När man pratar med dem är det lite som om de vägrar att gå med på något annat än att de minsann fixar det där, och om man säger någonting i stil med "men de flesta av paketen slinker ju bara igenom, hur gör man med dem då för att vara laglig?" så håller de för öronen och säger "oaoaoaoaoaoa". Alltså, man kan inte reglera i efterhand, enligt dem i alla fall.

• lindamed2
    Svar på #1
    Ja det är den enda informationen jag har hittat också , att posten ska sköta detta, men de har ju missat alla varor jag importerat. Jag använder varorna i min verksamhet och vill inte riskera anmärkning på detta vid ev. kontroll. Men om man nu inte kan reglera det i efterhand så är det ju inte mycket att göra. Tack för ditt svar !
  • gavagai
    lindamed2 skrev 2009-03-04 14:14:38 följande:
    Ja det är den enda informationen jag har hittat också , att posten ska sköta detta, men de har ju missat alla varor jag importerat. Jag använder varorna i min verksamhet och vill inte riskera anmärkning på detta vid ev. kontroll. Men om man nu inte kan reglera det i efterhand så är det ju inte mycket att göra. Tack för ditt svar !
    Det är vad de säger till mig i alla fall. Men jag handlar ju som privatperson. Du kan ju ringa och se vad de säger om du nämner att du ska redovisa affärerna i ditt företag.
Svar på tråden tull & moms ebay