• yummytummy

Vad gör man med en 3 månaders bebis

Jag har en son på 3 månader och jag känner att jag har så dåligt samvete för att vi gör "för lite saker". På dagarna tar vi 40 min promenad, sen umgås vi liggande i soffan,på golvet eller sängen, han sitter i baby sittern eller leker med babygymet. Sen blir det inget mer, vet liksom inte vad jag skall hitta på mer och får då så dåligt samvete för att han får "tråkigt". Eftersom jag har ryggproblem kan jag inte heller bära och bära omkring på honom hela dagarna. Kan någon ge mig tips på vad man mer kan göra för att "stimulera" honom

• Svar på tråden Vad gör man med en 3 månaders bebis
  • Alexi

Varför skulle han ha tråkigt, han behöver absolut inget mer. Min dotter är också tre månader och det jag gör på dagarna (träffa folk osv) gör jag för min skull, inte för hennes...

• Mötley Crüe

OJ jag får ångest när du säger så. Jag har en 15-månaders. vi går ut och leker en stund varje dag. sen leker hon mest själv hemma.
    Tips med din 3-månaders... ni kan ha sångstund, alltså sjung lite.. titta på olika saker i hemmet, tex färgglada kudden, svartvita mattan, ut genom fönstret osv. sätt honom i ditt knä och gör roliga grimaser :)

• Mötley Crüe
    Limpelina skrev 2009-03-04 12:13:08 följande:
    OJ jag får ångest när du säger så. Jag har en 15-månaders. vi går ut och leker en stund varje dag. sen leker hon mest själv hemma. Tips med din 3-månaders... ni kan ha sångstund, alltså sjung lite.. titta på olika saker i hemmet, tex färgglada kudden, svartvita mattan, ut genom fönstret osv. sätt honom i ditt knä och gör roliga grimaser :)
    Ja alltså... Vid blöjbyten sjunger vi, vi umgås när vi äter och vi badar, har sångstund och dansar varje dag. också. men inte tvångsmässigt.
  • mia mamma

Ha han bara nära dig när du gör vardagliga sysslor. Han behöver inte så mycket just nu men det är ju bra om han inkluderas i vardagsrutiner och sysslor och får se hur det gå till. Bruka fungera bra som underhållning.
    Jag brukade ha båda mina barn i babysitter brevid när jag vek tvätten. Passade också då på att sjunga lite rim och ramsor. Samma gäller när man lagar mat, diska osv.

Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • Strumpan08

Jag tycker du gör tillräckligt. Han är såpass liten så den stimulans som vardagsaktiviteter ger räcker. Idag satt jag och vek tvätt med min lilla som snart är 3 månader, hon tittade jättefascinerat på alla plagg som jag höll fram och vek.

Sen brukar jag försöka ha henne utan blöja minst en gång per dag lite längre, och ha henen på amge en stund också så att hon tränar nacken.

Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • yummytummy

Ja det är typ så dagarna ser ut, men jag får SÅ dåligt samvete när han sitter själv i babysittern för tyvärr måste jag sätta honom där när jag lagar mat, går på toa osv känner mig hemsk

• Alexi

Men vad tror du alla andra gör då? Vissa kanske klarar att laga mat och gå på toa med barnet i sele/sjal men jag tror de flesta lägger dem i babysitter/på golvet osv om barnet accepterar det. Så länge barnet är nöjt är det väl inga problem.

yummytummy skrev 2009-03-04 12:20:46 följande:
    Ja det är typ så dagarna ser ut, men jag får SÅ dåligt samvete när han sitter själv i babysittern för tyvärr måste jag sätta honom där när jag lagar mat, går på toa osv känner mig hemsk
  • senixxa
    yummytummy skrev 2009-03-04 12:20:46 följande:
    jag har en regel här hemma ligger barnen tyst,stilla och nöjda själva RÖR INTE  Barn säger ifrån när dom inte e nöjda längre det kommer en tid inte så långt fram där han kommer kräva mer uppmärksamhet  Du behöver inte ha dåligt samvete alls barn kan ju inte alltid vara uppe i famnen på en + att barn som kan ligga för sig själva redan tidigt utan att vara ledsna så känner dom inte så stor seperations ångest längre fram bara du försvinner ur deras sikte .
  • AnniPanni

Uh ta det lugnt En 3månaders behöver inte stimuleras mer än så, han behöver ingen babyrytmik, babysång, babygympa eller alla dessa skumma aktivitete för bebis som har poppat upp som svampar senaste åren.

Det enda behöver är att få vara med sina föräldrar, mysa, äta osv.

Och att ligga själv i babysittern är inte farligt alls...hur tror du att vi flerbarnsföräldrar får vardagen att gå ihop? Inte tusan har jag varit med min minsta varje sekund. Mer tvärtom, hon har fått sitta i babysittern när jag duschat, lagat mat mm. Suttit i mitt knä när jag läst sagor för de andra barnen, legat i vagnen när jag lekt med de stora i parken.

• Lili Von Shtupp

Åh, jag känner igen det där ständigt dåliga samvetet. Gör jag tillräckligt, gör jag rätt osv osv. Det är helt normalt. Är det din första?

Allt han behöver just nu är din närhet. Du ska absolut inte känna dig dålig för att du sätter honom i babysittern. Det gjorde jag hela tiden med dottern. Hon satt och tittade på mig när jag gjorde vanligt hushållsarbete.

Stimulera honom med lite sånger ibland, och ha nån liten färgglad leksak som du skallrar med. Åk iväg och fika efterhand du känner att det funkar.

Lägg ner det dåliga samvetet så gott det går och njut och mysa med honom, DU är det viktigaste för honom nu!

Kram

A wed wose. How womantic...
  • yummytummy

Underbart och höra då behöver man inte känna sig som världens dåligaste mamma om man tar lite "egen tid" medans han sitter i babysittern bredvid

• Lili Von Shtupp
    yummytummy skrev 2009-03-04 12:44:14 följande:
    Underbart och höra då behöver man inte känna sig som världens dåligaste mamma om man tar lite "egen tid" medans han sitter i babysittern bredvid
    Ha ha ha, nej, för din sons skull så är det ju jätteviktigt att även du mår så bra som möjligt. Alltså är det skönt att få ta en dusch, gå på toa, städa (om man nu mår dåligt över stökiga rum som jag ).

Du låter som en sund och bra mamma eftersom du får dåligt samvete över det!
  • yummytummy

Ja tycker så synd om honom att han sitter själv, men de är väl som ni säger så länge han själv är nöjd så..tack för alla fina ord

• Babolino79

Vilken bra tråd att läsa...Har själv en 3månaders och aktiverar väl honom ungefär som ni andra. Men alltid har man det dåliga samvetet att han blir understimulerad, men som ni säger...hur mkt mer stimulans behöver en 3-månaders. Min son tycker oxå mkt om att sitta i babysittern eller ligga i babygymmet o prata med sina nallar, så då låter jag honom göra det...tills han själv säger ifrån...Som ngn skrev: det är väl sunt o "normalt" att ibland drabbas av det dåliga samvetet..

• Alisa

Nej nu har du nog bara dåligt samvete för att du känner att du inte kan göra "allt".

Om ni umgås och du pratar med barnet och låter det röra sig så får väl barnet all den stimulans, både mnetal och fysisk, den behöver. Och jag rbukar tänka att om min dotter (nu 4 månader) är nöjd och inte gnäller så är hon nöjd 
    Sen är det väl mer föräldern som är ledig som kan känna sig uttråkad hemma..

• TooQuiet

Det låter som du beskrev min vardag med min son på snart 3 månader. Du ska inte ha dåligt samvete så länge bebisen är nöjd, som de andra skriver, de säger till när de är uttråkade och känner sig ensamma. Min son e som en liten hund, han e rätt nöjd när han sitter själv men så fort jag närmar mig så blir han helt överlycklig. Han brukar få sitta i babysittern medans jag dammsuger, duschar sminkar mig, och jag går fram ibland o lallar o pratar med honom och sen går jag ifrån igen, och han e så nöjd.

• Lili Von Shtupp

Ja, ju äldre barnet blir så kräver de ju mer stimulans. Så då ökas ju ständigt det dåliga samvetet oxå.

Men jag försöker ändå tänka att det är bra med lugna stunder oxå. Min dotter (2 år) går på dagis 5 dagar i veckan hela dagarna. Visst måste det väl då vara ok om man tar det lungt en söndag. Pular lite hemma och bara är. Jag brukar försöka involvera dottern i hushållsbestyren, det tycker hon är jättekul. Hon sitter på bänken när jag lagar mat och rör om i skålar och har sig.

När de små blir lite äldre kan man ju gå på öppna förskolan. Även om de är för små att leka så gillar de att titta på de andra barnen. Vet att min dotter var alldeles hänförd av alla de andra barnen. Sen är det ju såklart mysigt om man har nån i ungefär samma ålder att umgås lite med, inte för att ungarna leker med varandra direkt, men roligt för mamman.

• BF081117

jag gör det mesta ovan som sjunger, babysitter, berättar sagor osv..

ska börja på babysim på söndag vilket jag tror hon kommer tycka är jätte roligt!

sen vill jag tipsa om babymassage som vi går på. Det tycker min lilla Meya är jätte mysigt..då får man utbildning i spädbarnsmassage så jag brukar massera hemma på kvällarna.. hon blir lugn och avslappnad och somnar alltid efter..och sover länge

• Lisen76

Vill också tipsa om babymassage, det är ett mysigt sätt att umgås och samtidigt ge ditt barn närhet!

Svar på tråden Vad gör man med en 3 månaders bebis