• Raven1970

48-tim lista?

Har inte kollat upp alls utan tänkte fråga Er alla kunniga här. Vad är 48-tim listan för något egentligen? Vet att jag kan kolla upp men vet också av erfarenhet att i denna stora familj får man bra och vettiga förklaringar till allt man undrar över.
    Kram på Er alla.

• Svar på tråden 48-tim lista?
  • basketmia

48-timmarlistan är en lista med barn med särskilda behov som används i Kina.

Ca 60 organisationer i världen har möjlighet att matcha föräldrar med barn från denna lista däribland FFIA, AC och BV.

När man anmäler sig till 48-timmarslistan får man ange vilka särskilda behov man tror sig klara av och blir då matchad med ett barn som har dessa behov. Att få ett barn via denna lista går mycket fortare än att stå i den vanliga kön i Kina. För oss var beräknad hemkomst 2017 om vi skulle stått i den vanliga kön och nu ser det ut som om vi är hemma med barn i augusti 8 månader efter att papprena gått iväg till Kina. Men man måste ju veta vad det innebär att ta emot en barn med särskilda behov.

• Längtande mamma

Kan tillägga att namnet kommer av att man har 48 timmar på sig att bestämma sig för ett barn när man väl fått frågan. Det går till så att organisationerna har inloggning och kan "leta" barn med specifika speciella behov enl vad de sökande har angivit. När de sedan hittar något barn som de tror kan passa "spärrar" de det barnet i 48 timmar när då de blivande föräldrarna får frågan. Sedan har man 48 timmar på sig att konsultera läkare om man vill det och sedan bestämma sig.

Det går mycket snabbare att få barn som Basketmia säger men man måste ju från början kunna tänka sig ett barn med särskilda behov.

• Raven1970

Ahh , tackar för de snabba svaren. Visste att jag kunde förlita mig på er *s*.

• basketmia

Man har dessutom inte 48-timmar på sig utan mindre tid. Oss ringde de halv tio igår och vi hade på oss fram till lunch idag på oss att bestämma oss dvs ca 26 timmar. Detta pga att papprena även ska översättas till kinesiska på de 48 timmarna. Så man måste ha läkarkontakter som man vet är beredda att på väldigt kort varsel läsa barnets journal för att ni ska kunna göra ett initerat beslut om ni klarar av barnets särskilda behov eller inte. Vi hade som tur var min mamma som är läkare och skyndade hem till oss efter jobbet igår för att gå igenom journalen.

• Längtande mamma

Oj då! Det var snabbt!

• TinaE

Här är bra info från BV om onlinesystemet:
    www.bvadopt.se/scripts/fragsvar.asp&title=Onlinesystemet%20hos%20CCAA

Vi var lite av "pilotfamilj" till detta nya system och är sedan 4 månader hemma med en underbar gosse!

• elsa77

slänger in en fråga här ...

hur lång tid tog det att samla papprena till kina, kan man börja innan man har fått medgivander eller måste man vänta?

• basketmia

Du måste ha fått medgivandet och dina papper måste vara genomlästa av din organisation så att du vet att ni passar in på Kina. Vi bestämde oss för Kina tillsammans med vår kontaktperson på FFIA den 17 november och den 10 december skickade vi alla papper till FFIA för kontroll. Så det tog lite drygt tre veckor för oss att samla ihop papperna och sedan ytterligare 1 1/2 vecka med NP, besök på UD och kinesiska ambassaden. Den 19 december gick papprena i original till FFIA. Jag tror dock att t.ex. AC sköter åtminstone UD och kinesiska ambassaden.

Svar på tråden 48-tim lista?