• Ina81

hur få 4½ åring å sluta bajsa i blöja

Som rubriken lyder. Han total vägrar att bajsa på toalett eller potta. Har varit torr i 2½ år med kisseriet. Lillasyster på 2½ bajsar på potta tänkte han skulkle bli sporrad av henne men icke. Hur gör man????????

• Svar på tråden hur få 4½ åring å sluta bajsa i blöja
  • Pepper Blackberry

Prova att låta honom gå utan blöja i alla fall. Visst, ganska mycket extrajobb om/när han bajsar i byxorna... men förhoppningsvis hjälper det! 

Min stora tjej ville inte heller bajsa i annat än blöjan, fastän hon länge varit blöjfri vad gäller kisset. Hon höll sig så mycket och ofta att hon blev förstoppad och det hela blev ännu värre...  vi började med olika belöningar när hon bajsat i pottan; saker som hon verkligen gillar. Typ mamma lovar att rita en prinsessteckning när du har bajsat.... den första "bajsteckningen" kommer hon ff ihåg!  Det fungerade ändå inte på en gång, men hon blev mer positivt inställd till att försöka, och till sist kom den efterlängtade bajsen ner i pottan... och då blev det nästan fest efteråt! Efter det gick det mycket, mycket bättre, då ville hon själv, för att det blev så positivt efteråt.

slösa inte med ditt förakt, här finns många behövande
  • elvatolv

Har samma problem. Vår son är 4 år och kissar på toaletten och är blöjfri på natten, MEN ska ha blöja när han bajsar. Han blir nästan hysterisk när man säger att han ska prova gå på toaletten. Och jag blir frustrerad och nästan irriterad. När ska han sluta? Och ska man tvinga bort den eller är det bara dumt? Vem vet nåt om detta? Nu har vi provat en grej, sa i måndags att nu har vi bara tre bjöjor kvar och om du använder dem så är de slut sen. Idag tog han sista blöjan så vi får väl se vad som händer imorgon när han behöver bajsa.

• Käskargej

Vår son är 3,5 och har samma problem. Vi har mutat med teveapparater, kalas, leksaker och godis. Inget fungerar! Vi har provat att säga att det inte finns fler blöjor men han håller sig och blir hysterisk.
    Hoppas att någon kan komma med något mirakulöst råd så att vi får honom att bajsa på toaletten!

• AW76

Samma här! Fast min son är 3.5 år. Han har varit torr i nästan 1 år. Jag tänkte senast igår "bara han inte håller på o bajsar i blöja tills han är 4-5 år".

Så loggar man in på fl och får se denna rubrik Gud jag vill verkligen inte att han ska hålla på så länge. Men vi har också testat ALLT. Kan tyvärr inte säga att blöjor är slut eftersom han har en lillasyster på 1 år.

Mitt hopp står till att han blir inspirerad när han börjar på storbarnsavdelning i höst. Men jag vet inte.. det finns barn som bajsar på toa nu på hans avdelning och när jag frågade om han ville prova att bajsa på dagistoan så sa han bara ett självklart "nej". "När ska du börja bajsa på toa då"? frågade jag. "När jag blir vuxen" fick jag till svar. Suck!

• stresss

Det bästa är nog att prata med honom, lugnt och trevligt. Tala om att ni önskar att han ska sluta att bajsa i blöjan eftersom han är stor nu. Lyssna på vad han säger, han kanske har lösningen själv.
    Så gjorde dottern till en kompis, förklarade att hon skulle sluta på sin 4-årsdag. Sagt och gjort.

• elvatolv

Ja, vi får se hur det går idag för nu finns här inga blöjor mer (utom de vi har gömt i garderoben, ) Vi har också ett småsyskon här men hans blöjor passar inte storebror. Men risken är väl att han tvingar dem på sig. Tycker det är hemskt att man ska vara så bestämd men vad gör man? Har hört av en psykolog på tv att barnet vet att toaletten finns så han bestämmer själv när han ska bajsa där. Men man kan väl hjälpa honom på traven? Och vår son går på en avdelning med stora barn som går på toaletten men han struntar i det. Låt dem göra det men inte jag, är hans inställning. Bra att han inte följer grupptrycket men i detta fallet hade det inte varit dumt.

• Käskargej

Jag känner mig pressad från förskolan också. De verkar tycka att det är konstigt att sonen fortfarande har blöja..... På dagis får han ha blöja eftersom han är lite blyg och jag är rädd att han inte säger till när han behöver bajsa. Han går och kissar på pottan på dagis och på toaletten hemma. Hemma har han alltid kalsonger och får blöja när han ska bajsa.
    Det är svårt att veta hur mycket man kan pressa honom. Man vill ju inte att det ska låsa sig mer.

• Ankissen

Går det inte muta barnen? Elliot är 3 ½ och började bajsa på toaletten vid 2½ års ålder efter en liten muta. Han fick helt enkelt en liten present som han gärna ville ha efter tre lyckade pottbesök.

• Max mamma

VåranMax var 4 år när han bajsade i blöjan sist,sen mutade vi hnm faktiskt...vet inte om det är "rätt eller fel"...men vi gjorde det.
    Han fick ett LEGOslott om han provade att sätta sej på toan när han var bajsnödig.
    För hans del var han rädd att ramla ner i toan kkom det fram sen,så vi köpte en "lilleman" till hnm (en sån där toaring).
    Sen satt vi med hnm på toa å läste när han skulle bajsa några ggr-så löste det för oss.

På fsk kan det ju ta längre tid,man brkar först fixa saker hemma innan man vågar på fsk,men dom kan ju åxå erbjuda hnm blöja om dom ser att han blir bajsnödig,men dom kan åxå erbjuda toaletten,tycker jag.
    Prata med personalen hur NI vill ha det!

Camilla

• Maggiepuh

Min son blev torr med bajseriet före kisseriet och då var han strax över 1 år. Han fick pussel att bygga vid pottan, men i början ville han inte sitta inne på toaletten utan mitt i vardagsrummet och bygga pussel. Sedan när kissblöjan skulle läggas hade vi belöningssysten genom att han fick ett klistermärke att sätta på pottan varje gång det kom något i pottan och då var han 1 år 9 mån.

• AW76

Mutor har inte funkat för oss. Vi har hängt upp presenter på toaväggen som en påminnelse om att han får dem när han bajsar på toa. En gång provade han faktiskt och det kom lite bajs i toan. Han fick då en present (en Bamseklocka som han innan hade suktat länge efter. Äldre kusinen hade likadan ) men nästa gång var den ingenting värd och han vägrade gå på toa. Godis har inte heller funkat.

Han har sagt att han tycker det är läskigt att sitta på toa och bajsa. Vi har toaring, det hjälper inte. Tror han har svårt att sitta och trycka ut bajset helt enkelt, att det är det som är läskigt för honom.

• brainn

Mutor funkade inte bra på vår 4-åring, eller jo, han bajsade i toaletten för att få mutan, men efter han fått mutan var det dax med blöja igen.

Jag tjatade iof inte direkt heller utan tänkte att det löser sig nog. Dagis var heller inget problem eftersom han bara bajsade hemma.

Vår kloka BVC-sköterska sa också att vissa fighter ska man inte ta för de förlorar man. De var toabesök, sömn och mat,

Sen en dag sa han att han skulle bajsa på toaletten när vi skulle komma på semester. Jaha bra! sa jag. Semestern låg några månader fram.

Och visst började ungen bajsa på toa på semestern, och efter det har det aldrig varit något problem.

• skippy

oj så skönt att läsa att det inte bara är jag som har problem med bajseriet vår dotter bli 31/2år till sommaren och hon bajsar fortfarande i blöjan provat så många gånger på taon men det går bara inte vår andra dotter gjorde också så när hon var liten men där tog jag bara bort blöjan men aj aj vad hon blev förstoppad vi hade jätte svårt med det där att få till det med hennes mage. så jag vill inte bara ta bort blöjan heller så att hon ska måsta gå igenom samma sak. det är svårt..

• n00bmamman

Jag läste ett trick någonstans, har inte testat själv men det kanske fungerar:

Sätt barnet på pottan/toaletten MED blöja på. Alltså, låt barnet gå utan blöja, när det ska bajsa sätter ni på en blöja och sätter barnet på pottan.
    Sedan kan man tydligen övergå till att inte sätta på blöjan men låta barnet hålla blöjan tryckt mot rumpan när det sitter och bajsar. Och till slut har man fasat bort den helt.
    Det är tydligen en otroligt läskig känsla att lära sig bajsa "fritt" om man inte påbörjat det i tidig ålder.

Svar på tråden hur få 4½ åring å sluta bajsa i blöja