• Rufs

Ni som hade en snabb förlossning med första barnet...

... hur blev det andra gången?

När jag födde min son för drygt två år sen så kom han ut 3,5 timme efter första värken, vilket väl ändå måste räknas som en rätt snabb förlossning? Jag fattade inte ens att det satte igång (trots att det var på BF... lite korkat kan tyckas), utan tyckte bara att jag sprang på toa med diarre och tog för givet att jag hade ont i magen därför. Åkte in när jag fick en blödning och det visade sig att jag var öppen 8 cm... 1 timme senare föddes min son.

Nu när det börjar närma sig förlossning med nästa barn börjar oron över att inte hinna in komma. Är lite nyfiken på hur har det gått andra gången för er andra som också hade en snabb första förlossning?

• Svar på tråden Ni som hade en snabb förlossning med första barnet...
  • lövet2

Min första tog 3 timmar, och precis som du väntade jag lite för länge med att åka in. Den andra tog 4 timmar, men då åkte jag in på en gång, så det kändes som att jag hade gott om tid ...

Will you let this madness be over?
  • Pyris

Min första tog 6 timmar. Det går nog också under ganska snabbt skulle jag tro.
    Eftersom alla sa att den gick så snabbt o att vi skulle sen vara beredda att åka in jätte snabbt när 2:an ville ut.
    Så när vattnet gick med nummer 2 så slängde vi oss i bilen o min man stod på gasen hela vägen in. När vi kom i så var det bara upp på sängen o sätta igång o börja krysta. Runt 45-50 minuter tog det.

• yava

Första barnet tog 5 timmar från första värken, va inne på förlossningen i 2 timmar. Andra barnet tog 2 timmar från första värken, hann va inne på förlossningen i 15min! Iom att den andra förlossningen var en störtförlossning så blev jag igångsatt med tredje barnet och det tog 4 timmar från värkstart tills barnet var ute.
    Nu väntar jag fjärde och har valt att inte bli igångsatt denna gång utan får helt enkelt åka på första värk alt ta ambulans som min bm helst vill Spännande spännande.......undrar hur lång tid det tar denna gång!

• Isnogood

1a barnet: från första krystvärk till klart= 5 minuter (5 krystvärkar,1/min)
    2a barnet: från första krystvärk till klart= 3 minuter (3 krystvärkar,1/min)

• yava
    Hästarobarn skrev 2009-03-04 17:59:44 följande:
    1a barnet: från första krystvärk till klart= 5 minuter (5 krystvärkar,1/min)2a barnet: från första krystvärk till klart= 3 minuter (3 krystvärkar,1/min)
    Men hade du inga värkar innan krystvärkarna, för det var väl det ts frågade efter?
  • Syskonen Stjerneby

Min första förlossning tog 5 timmar efter vattenavgång  (3,5 h med värkar), andra förlossningen tog 1 timma efter vattenavgång, värkarna startade direkt.

Mamma till underbara Zonny 05-12-09 & Emelie 09-02-23
  • Rufs

Tack för era svar! Men jag kan ju inte direkt påstå att de lugnar mig... Det är nog tur att vi har nära till sjukhuset.

Haha... vi kommer att kasta oss i bilen och åka in vid minsta lilla magknip två månader före BF och framåt.

• Tileia83

Med första barnet tog det 2 timmar och 10 min från det att vattnet gick och värkarna startade, hann vara på förlossningen i 20 min.
    Med andra barnet tog det 1 timma och 50 min från första värken tills hon var ute, hann vara på förlossningen i 12 min den gången!!

Väntar nu tredje barnet med BF 7 april och har denna gången fått en tid för igångsättning i v. 38... har inte lust att födda i bilen denna gången, har 1 timmas resväg till förlossningen plus att man ska hinna få hem en barnvakt till dom andra barnen....

Hoppas allt går bra för dig

• Tileia83
    yava skrev 2009-03-04 17:45:53 följande:
    Första barnet tog 5 timmar från första värken, va inne på förlossningen i 2 timmar. Andra barnet tog 2 timmar från första värken, hann va inne på förlossningen i 15min! Iom att den andra förlossningen var en störtförlossning så blev jag igångsatt med tredje barnet och det tog 4 timmar från värkstart tills barnet var ute.Nu väntar jag fjärde och har valt att inte bli igångsatt denna gång utan får helt enkelt åka på första värk alt ta ambulans som min bm helst vill Spännande spännande.......undrar hur lång tid det tar denna gång!
    Läste att du blivit igångsatt med ditt tredje barn, väntar också min tredje och har fått en tid för igångsättning.
    Hur tyckte du det gick att bli igångsatt?
    Hur gjorde dom för att sätta igång dig? Var du öppen något el. var tappen mogen??
    Hur lång tid tog det ifrån det att dom satte igång dig?

Oj, många frågor blev det
  • Pelargonen

Spännande tråd! Min första tog lite drygt 4,5 timme. Väntar andra barnet i maj, blir spännande se hur det blir då.

Svar på tråden Ni som hade en snabb förlossning med första barnet...