sherlock skrev 2009-03-04 19:49:00 följande:
Jag tycker det är helt okay att vara måttligt intresserad av skönhet och mode så länge det inte tar över ens liv totalt. Man kan tex vara både akademiker OCH läsa modebloggar, handla mycket kläder smink mm utan att det är onaturligt eller överdrivet. Jag är själv lärare och arbetar med utsatta barn, ett krävande yrke som jag verkligen brinner för. På samma gång är jag mycket insatt i modevärlden och skönhet lägger en bra summa på mitt utsende varje månad. Jag tycker om att ta hand om mig själv helt enkelt. Jag är värd det för jag jobbar hårt och när jag väl är ledig tycker jag om lite pampering och shopping för att vila hjärnan ett tag har man spenderat hela veckan med att försöka övertyga 15 åringar att Shakespeares pjäser fortfande är relevanta idag så behöver man det
Då har vi nog ungefär samma inställning.

Förutom att jag kanske inte är måttligt intresserad utan har en ganska passionerad kärlek till skönhet. (I alla dess former, Shakespeares pjäser inkluderade.)
Men jag ser det också som något avslappnande och ganska rofyllt, en motvikt till vardagen som när den är som tristast. För mig skapar det en viss balans, och så är det också ett sätt att få utlopp för min kreativitet. Det är så mycket mer än ytlighet och fåfänga, men jag tycker att man ofta möter en attityd som gör det lite skamligt att bry sig (för mycket) om sitt utseende, även om man är en smart och allmänbildad person.