• Airlee

Hur mycket får man bry sig om sitt utseende?

Det har varit mycket diskussioner på sistone om utseende, bimbos, vikt, bröstoperationer, kläder och smink (kanske framför allt hur mycket pengar man lägger på sådant). Det känns ibland som om det finns en osynlig gräns för hur mycket man får bry sig om sitt utseende, det är okej till en viss punkt men inte längre.

Vad tycker du om människor som lägger mycket tid och pengar på sitt utseende?

Är skönhet, mode och smink ett legitimt intresse på samma sätt som t.ex. scrapbooking eller golf?

Hur högt prioriterar du själv ditt utseende i vardagen?

• Svar på tråden Hur mycket får man bry sig om sitt utseende?
  • sherlock

Jag tycker det är helt okay att vara måttligt intresserad av skönhet och mode så länge det inte tar över ens liv totalt.

Man kan tex vara både akademiker OCH läsa modebloggar, handla mycket kläder smink mm utan att det är onaturligt eller överdrivet.

Jag är själv lärare och arbetar med utsatta barn, ett krävande yrke som jag verkligen brinner för. På samma gång är jag mycket insatt i modevärlden och skönhet lägger en bra summa på mitt utsende varje månad. Jag tycker om att ta hand om mig själv helt enkelt. Jag är värd det för jag jobbar hårt och när jag väl är ledig tycker jag om lite pampering och shopping för att vila hjärnan ett tag har man spenderat hela veckan med att försöka övertyga 15 åringar att Shakespeares pjäser fortfande är relevanta idag så behöver man det

• Airlee
    sherlock skrev 2009-03-04 19:49:00 följande:
    Jag tycker det är helt okay att vara måttligt intresserad av skönhet och mode så länge det inte tar över ens liv totalt. Man kan tex vara både akademiker OCH läsa modebloggar, handla mycket kläder smink mm utan att det är onaturligt eller överdrivet. Jag är själv lärare och arbetar med utsatta barn, ett krävande yrke som jag verkligen brinner för. På samma gång är jag mycket insatt i modevärlden och skönhet lägger en bra summa på mitt utsende varje månad. Jag tycker om att ta hand om mig själv helt enkelt. Jag är värd det för jag jobbar hårt och när jag väl är ledig tycker jag om lite pampering och shopping för att vila hjärnan ett tag har man spenderat hela veckan med att försöka övertyga 15 åringar att Shakespeares pjäser fortfande är relevanta idag så behöver man det
    Då har vi nog ungefär samma inställning. Förutom att jag kanske inte är måttligt intresserad utan har en ganska passionerad kärlek till skönhet. (I alla dess former, Shakespeares pjäser inkluderade.)

Men jag ser det också som något avslappnande och ganska rofyllt, en motvikt till vardagen som när den är som tristast. För mig skapar det en viss balans, och så är det också ett sätt att få utlopp för min kreativitet. Det är så mycket mer än ytlighet och fåfänga, men jag tycker att man ofta möter en attityd som gör det lite skamligt att bry sig (för mycket) om sitt utseende, även om man är en smart och allmänbildad person.
  • Sättpotäten

Så mycket man vill! Det är väl upp till var och en?

• Airlee
    Sättpotäten skrev 2009-03-04 20:14:51 följande:
    Så mycket man vill! Det är väl upp till var och en?
    Inte här på FL.
  • Hervor 1

Gränsen går, anser jag, när man börjar värdera sig själv efter sitt utseende. Exempelvis "bara jag blir smalare/snyggare så kommer jag att bli lycklig, då kommer han/hon att älska mig, då kommer allt bli bra".
    En sådan inställning innebär, för mig, att man är ute på jävligt hal is och att man har siktet inställt på helt fel mål i livet.

• sherlock
    Airlee skrev 2009-03-04 19:55:52 följande:
    Då har vi nog ungefär samma inställning. Förutom att jag kanske inte är måttligt intresserad utan har en ganska passionerad kärlek till skönhet. (I alla dess former, Shakespeares pjäser inkluderade.) Men jag ser det också som något avslappnande och ganska rofyllt, en motvikt till vardagen som när den är som tristast. För mig skapar det en viss balans, och så är det också ett sätt att få utlopp för min kreativitet. Det är så mycket mer än ytlighet och fåfänga, men jag tycker att man ofta möter en attityd som gör det lite skamligt att bry sig (för mycket) om sitt utseende, även om man är en smart och allmänbildad person.
    Håller med Jag har alltid varit kreativ ocvh har ett behov av att omge mig med vackra ting och skön musik för att få harmoni i vardagen. Skönhet och kläder är lika viktigt för mig som god mat på bordet.
  • Airlee
    Hervor 1 skrev 2009-03-04 20:20:36 följande:
    Gränsen går, anser jag, när man börjar värdera sig själv efter sitt utseende. Exempelvis "bara jag blir smalare/snyggare så kommer jag att bli lycklig, då kommer han/hon att älska mig, då kommer allt bli bra". En sådan inställning innebär, för mig, att man är ute på jävligt hal is och att man har siktet inställt på helt fel mål i livet.
    Det är en sund tanke. Samtidigt så har det ju onekligen sina fördelar att se bra ut så frågan är var gränsen går? Om en väldigt överviktig person går ner i vikt och använder drömmen om att hitta en partner som motivation, i stället för att göra det av hälsoskäl, så blir det ju inte fel för det.

Jag vet att det inte är just sånt du avser, jag bara flummar ut lite.
  • Sättpotäten
    Airlee skrev 2009-03-04 20:19:07 följande:
    Inte här på FL.
    Nähä. Tur jag valde en potät som avatar då ;)
  • Airlee
    Sättpotäten skrev 2009-03-04 20:29:19 följande:
    Nähä. Tur jag valde en potät som avatar då ;)
  • Hervor 1
    Svar på #7
    I princip så har du rätt och oavsett om den överviktige verkligen träffar någon eller inte efter viktnedgången så har han/hon ändock gjort stora hälsovinster. MEN.. vad händer med självkänslan då? Om en person är övertygad om att det bara är en kroppsdels utseende som står som hinder för lyckan, vad händer om utseendet åtgärdats men lyckan ändock inte infinner sig?

Jag spånar bara jag med
Svar på tråden Hur mycket får man bry sig om sitt utseende?