• Noretstar

Bidde?

Vad är det för verb? Vilken grundform? Har stött på en massa exempel på internet som: "Det bidde ju fel" eller "det bidde inte en bok, det bidde två" I de här fallen skulle jag använda "blev". Men jag är ju inte ens svensk, så jag tar tacksam emot lite information.

• Svar på tråden Bidde?
  • Emilia82

Bli måste väl grundeformen va:D inte vet jag....använder det ibland tror jag:)

• Barbabok
    Noretstar skrev 2009-03-04 21:31:14 följande:
    Vad är det för verb? Vilken grundform? Har stött på en massa exempel på internet som: "Det bidde ju fel" eller "det bidde inte en bok, det bidde två" I de här fallen skulle jag använda "blev". Men jag är ju inte ens svensk, så jag tar tacksam emot lite information.
    Precis som du tror är det, blev är ordet. Men folk slarvar i forum och i tal, därav "bidde".
    Parvel, du är härmed vräkt, kom UT
  • Grönögat

Att bli: bli blev blivit.

"Bidde" kommer väl ursprungligen från "Saltkråkan" när hon (minns ej namnet) har badat med kläderna på och svarar: "Det bara bidde så!".

• Noretstar

Ja det där med bli - blev- blivit kan jag
    Undrade om det fanns verb "bidde"också, men tydligen så finns det inte :)

• pensé

Tror att det kommer fran att barn ofta bojer det fel - "blidde" istallet for "blev".
    "Blidde" har nastan blivit nagon vedertagen slang....

• Örnie

Bidde är en gammal fel form för blev. Äldre än Saltkråkan f ö. Det finns en gammal saga om en skräddare. Kunden kommer med en stor bit tyg och vill ha en kostym. Nästa vecka säger skräddaren: Den är inte färdig, men det bidde ingen kostym.
    Jaså, vad bidde det då?
    Det bidde en byxa.
    Jaha tack då, jag återkommer nästa vecka.

Och skräddaren syr och syr och efter många veckor slutar sagan med: Det bidde en vante.
    (Eller liknande, har glömt den exakta texten).

• Hiker
    Örnie skrev 2009-03-06 13:31:55 följande:
    Bidde är en gammal fel form för blev. Äldre än Saltkråkan f ö. Det finns en gammal saga om en skräddare. Kunden kommer med en stor bit tyg och vill ha en kostym. Nästa vecka säger skräddaren: Den är inte färdig, men det bidde ingen kostym.Jaså, vad bidde det då?Det bidde en byxa.Jaha tack då, jag återkommer nästa vecka.Och skräddaren syr och syr och efter många veckor slutar sagan med: Det bidde en vante.(Eller liknande, har glömt den exakta texten).
    Det bidde en tumme tillslut om jag inte minns fel
  • impossible girl
    Bidde är en gammal fel form för blev. Äldre än Saltkråkan f ö. Det finns en gammal saga om en skräddare. Kunden kommer med en stor bit tyg och vill ha en kostym. Nästa vecka säger skräddaren: Den är inte färdig, men det bidde ingen kostym.Jaså, vad bidde det då?Det bidde en byxa.Jaha tack då, jag återkommer nästa vecka.Och skräddaren syr och syr och efter många veckor slutar sagan med: Det bidde en vante.(Eller liknande, har glömt den exakta texten).
    Kul med någon som har lite koll! "Sagan" är väl en Hasse och Tage historia va? Jag har för mig det.
  • giftgrodan

nej, det är en saga. Kan mycket väl tänka mig att de skrev om den till någon sketch dock...

Och den slutar väl med att "det bidde ingenting"? :)

• Southern Belle
    Är det? Haha, jag har alltid trott att det är ett skämtuttryck. Som att kalla magen för lilla maggen typ...
  • Fling

Om jag säger "bidde", Det bidde fel nu igen, Det blev fel nu igen!

Använder det ordet väldigt sällan, men jag menar Blev!

Svar på tråden Bidde?