• wewe

Personer köper upp SJ:s tågbiljetter och lägger ut på aktion (Tradera)!!

Blir så irriterad på personer som köper upp massor av SJ tågbiljetter och sedan lägger ut på aktion på Tradera!

Snåla idioter som ska tjäna pengar på oss andra! Inte konstigt att de billiga biljetterna tar slut!

Dessutom, om man tittar på omdömena på dessa säljare på Tradera, så ger tågbiljettsköparna dessa säljare gott betyg!! Jovisst, säljerna må vara pålitliga och leverera biljetterna, men de tjänar pengar på oss!

Jag tycker att de är tjuvar!

• Svar på tråden Personer köper upp SJ:s tågbiljetter och lägger ut på aktion (Tradera)!!
  • Tigra79

Men det är väl främst SJ själva som lägger ut tågbiljetter på tradera?

• Fru T

Sj lägger ju själva ut sina resor där...

Åh vad jag längtar
  • lilla sandra
    Tigra79 skrev 2009-03-04 21:55:45 följande:
    Men det är väl främst SJ själva som lägger ut tågbiljetter på tradera?
    Trodde jag oxå.

När jag bokar biljett måste jag skriva in namn (som syns på biljetten) o måste därmed visa leg på tåget för att styrka att de är min biljett.
    Det kan ju inte funka om någon annan har bokat biljetten?
  • wewe

Jo, SJ lägger ut biljetter där. Det är toppen! Perfekt!

MEN, det finns privatpersoner som har 20 biljetter till försäljning!
    Som tydligen har gjort det till en business att köpa upp biljetter, och sedan sälja vidare på Tradera!
    Mellanskillnaden direkt ned i fickan....

• Skorpan2
    lilla sandra skrev 2009-03-04 22:00:32 följande:
    Trodde jag oxå.När jag bokar biljett måste jag skriva in namn (som syns på biljetten) o måste därmed visa leg på tåget för att styrka att de är min biljett.Det kan ju inte funka om någon annan har bokat biljetten?
    Biljetterna är inte personliga. Inte än så länge, Det är bara e-biljetter,mobilbiljetter och SJ-prio biljetter som är personliga.

Andra handshandel med biljetter är ett STORT problem, och detta kommer leda till att biljtterna kommer bli personliga.
  • lilla sandra
    Skorpan2 skrev 2009-03-04 22:49:36 följande:
    Biljetterna är inte personliga. Inte än så länge, Det är bara e-biljetter,mobilbiljetter och SJ-prio biljetter som är personliga. Andra handshandel med biljetter är ett STORT problem, och detta kommer leda till att biljtterna kommer bli personliga.
    Aha, tyckte att det var märkligt att de var opersonliga.
    Men då betyder det att en privatperson går in på Sj´s biljett-serviceställe o köper fler biljetter på samma gång.
    Borde inte SJ i sig då kunna stoppa detta? Att man inte får köpa så många biljetter på samma gång.
  • wewe

Gissar att de köper upp biljetterna på nätet. Sedan lägger ut för försäljning...

• Signatur

lilla sandra skrev 2009-03-04 22:56:16 följande:

Aha, tyckte att det var märkligt att de var opersonliga. Men då betyder det att en privatperson går in på Sj´s biljett-serviceställe o köper fler biljetter på samma gång. Borde inte SJ i sig då kunna stoppa detta? Att man inte får köpa så många biljetter på samma gång.
    Fast då hamnar de med t ex stora familjer i kläm. Eller den scoutledare som ska köpa till hela patrullen, eller dagiset etc.
  • norgesessan

Så länge det är tillåtit att göra så så ser jag inget fel i det...Gör det dock inte själv, och tycker SJ ska ta tag i reglerna kring biljetterna så bara den som ska resa får köpa biljetterna...
    Så var förbannad på SJ, inte den som köper och säljer biljetterna så länge det är lagligt..

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • norgesessan

Stora familjer/grupper kan lösas med att det tas fram egna gruppbiljetter och personliga biljetter. Då är biljetterna bara giltiga i gruppen...

• lilla sandra
    Signatur skrev 2009-03-05 12:10:08 följande:
    lilla sandra skrev 2009-03-04 22:56:16 följande: Fast då hamnar de med t ex stora familjer i kläm. Eller den scoutledare som ska köpa till hela patrullen, eller dagiset etc.
    Finns gruppbiljetter va? Att alla åker på samma biljett.
  • romani beauty

om det är lagligt så vad är då problemet?

• Smultron ett

romani beauty skrev 2009-03-05 16:21:12 följande:

om det är lagligt så vad är då problemet?
    att saker som är lagliga egentligen borde vara olagliga, det är väl det som är problemet.
  • norgesessan

och då är det SJ man ska vara arg på, inte den som vill tjäna lite på biljetterna.

• LaFontaine
    norgesessan skrev 2009-03-05 21:05:38 följande:
    och då är det SJ man ska vara arg på, inte den som vill tjäna lite på biljetterna.
    Fast människor är väl ändå inte initivativlösa nickedockor utan vett och moral i kroppen?
  • romani beauty
    Svar på #15
    nej, inte intiativlösa..då skulle de ju  inte komma på detta
  • mjuik
    Svar på #9
    SJ kommer ändra systemet.
    Men vad är det att bli arg på SJ för? Det är inte olagligt och det är händer med konsertbiljetter väldigt ofta.
  • norgesessan

Man behöver inte vara arg på SJ hällre, men hällre det än att vara arg på den som passar på att tjäna pengar på något som är lagligt...

Svar på tråden Personer köper upp SJ:s tågbiljetter och lägger ut på aktion (Tradera)!!