• SCSI

Hur många veckor har ni sem m era barn + bonusbarn på sommaren?

"min" biomamma är oxå av uppfattningen att det är synd om ungen om han får gå på dagis några veckor under sommaren... men han GILLAR ju dagis och får göra massa skojiga saker där, inte går det nån nöd på honom för att han inte får 10 veckors sommarlov. Han har ju sina kompisar på dagis, det finns inga jämnåriga barn att leka med på vår gård och han är dålig på att ta kontakt med ungar i lekparker och liknande så förrutom oss vuxna är det rätt ensamt med sommar för min bonus...

Jag stör mig oxå på att mamman försöker (och i viss mån lyckas) styra när vi ska vara lediga - vilket i år resulterar i att vi inte kan åka och hälsa på min familj när min syster fyller år, en vecka JAG alltid försöker ha semester och tillbringa hemma i Norrland. *surar lite* För då ska HON minsann ha semester och vi kan ju inte ha ledigt samma veckor - stackars barn blablabla. *morr*

• SCSI

AnnanAnna: Jo, klart jag skulle kunna åka upp den vanliga veckan oavsett bonus och semestrar och så, men eftersom det bara blir nån gång om året som vi har tid och råd att åka är det roligast att ha med sig hela familjen - inte minst för att jag vill att bonusen ska få möjlighet att umgås med sina plastkusiner, som älskar honom. Om min syster klarade av att lämna hemmet och komma och hälsa på OSS några gånger om året vore det en annan sak, men hon funkar liksom bara som människa om hon får stanna i sin kontrollerade hemmiljö.
    Så nu blir det att vi åker upp några veckor tidigare, när bonusen är hos oss. Tårta får vi i vilket fall - halva syrrans familj fyller år i juli.

Och ja, herreguuud - en tolvåring ska väl kunna klara sig själv om dagarna!? Nu är jag visserligen uppvuxen med en ensamstående studerande/heltidsarbetande mamma, men jag var hemma efter skolan fram tills mamma kom hem från åtta års ålder. Jobbade mamma kväll brukade jag gå till mormor som bodde intill skolan för att slippa vara ensam i mörkret men det slutade jag nog med när jag var ungefär 12, och vid det laget kunde jag åtminstone koka snabbmakaroner eller värma bruna bönor och steka korv om jag blev hungrig.

Svar på tråden Hur många veckor har ni sem m era barn + bonusbarn på sommaren?