Vilken bank är det lättast att låna ifrån?
Hej!
Vi vill låna till en ny bostad. Nu undrar jag vilken bank som är mest "givmild"?
Hej!
Vi vill låna till en ny bostad. Nu undrar jag vilken bank som är mest "givmild"?
SBAB, tror jag. Dom nöjer sig med 5% i insats. Men det finns exempel på folk som lyckats på även andra banker, som Swedbank, rätt givmild. Allt beror ju på omständigheter.
Bankerna kollar om du/ni har den inkomst samt ev. handpenning som krävs för att låna den summan ni önskar låna.
Hur menar du att bankerna skulle vara givmilda? De är ett vinstdrivande företag, som vill vara så säkra de kan bli på att få tillbaka det som de lånar ut. De lånar inte ut för att vara snälla.
Sniglar och Krut skrev 2009-03-05 13:57:56 följande:
Din egen bank brukar vara bäst att börja med. Speciellt om du har sparat en del hos dem. Då ser de att du är en trygg och ekonomisk person som går att lita på.
Sen skadar det aldrig att fråga runt lite på olika banker för att jämföra vilkor.
/Kjell
Nordea ska tydligen vara en av dom som är hårdast. Handelsbanken ska vara lättare har jag hört
Sen är alla banker "givmilda" om
- ni har två fast tjänster med bra lön
- kan lägga in en stor del kontant
- har haft ett långt regelbundet sparande
Om man har svårt att få lån bör man nog ta en fudnerar på om det är helt klokt att ta lån och köpa bostad. Bankern säger inte nej av elakhet. De säger nej för att de anser att ni är en för stor risk.
Kanske bästa att spara ett tag först för att sen kunna lägga större del som kontantinsats.
/Kjell
Undrar om det stämmer att Nordea är hårdast. För drygt ett år sen lånade vi där till vårt hus,närmare 2 milj utan kontantinsats,inga problem.
Prova Landshypotek/Stadshypotek!
På SEB fick jag inte ens ta över ett lån på drygt 200000 på fastigheten jag ville köpa, trots att mormor hade det lånet. De intevjuade både mig och sambon, i timmar!
På några andra banker hörde de inte ens av sig.
Jag ringde Landshypotek, de sa också att de skulle skicka papper, och gjorde så.
Vad stod det då? Jo, en liten fråga om hur stor del jag ville ha rörligt/bundet.
Jag fyllde i, skickade tillbaka, ringde och frågade vad som skulle hända nu osv.
"Tja, du har pengarna på måndag", sa mannen iskallt. Gissa om jag tappade hakan!?
Sniglar och Krut skrev 2009-03-05 14:26:14 följande:
Anonym (jag undrar) skrev 2009-03-05 14:18:53 följande:
vi har bostads lånet i SBAB jag ser denna bank som "lättast" att få bank...
sedan har vi medlems lån på bilen via swedbank..
testa SBAB.. de är mitt tips
Har hört Länsförsäkringar... Det hjälpte inte på mig, dem ville jag skulle kolla i min bank innan.
Själv fick jag bra lånelöfte på min bank Swedbank, fick upp till 2,5 milj. Är ensamstående med ett barn. En lön, ett jobb.
Handelsbanken godtar borgenärer!