• Anonym

Vilken bank är det lättast att låna ifrån?

Hej!

Vi vill låna till en ny bostad. Nu undrar jag vilken bank som är mest "givmild"?

• Svar på tråden Vilken bank är det lättast att låna ifrån?
  • Sniglar och Krut

SBAB, tror jag. Dom nöjer sig med 5% i insats. Men det finns exempel på folk som lyckats på även andra banker, som Swedbank, rätt givmild. Allt beror ju på omständigheter.

Det är inte så ensamt här uppe på toppen som ni där nere vill tro
  • Anonym (Men)

Bankerna kollar om du/ni har den inkomst samt ev. handpenning som krävs för att låna den summan ni önskar låna.
    Hur menar du att bankerna skulle vara givmilda? De är ett vinstdrivande företag, som vill vara så säkra de kan bli på att få tillbaka det som de lånar ut. De lånar inte ut för att vara snälla.

• Anonym

Sniglar och Krut skrev 2009-03-05 13:57:56 följande:

SBAB, tror jag. Dom nöjer sig med 5% i insats. Men det finns exempel på folk som lyckats på även andra banker, som Swedbank, rätt givmild. Allt beror ju på omständigheter.
    vi var på nordea idag och hon sa att vi låg på gränsen, hade vi haft ca 1000 kronor mer i månaden hade de godkänt oss.

tack för din hjälp
  • Kjell2

Din egen bank brukar vara bäst att börja med. Speciellt om du har sparat en del hos dem. Då ser de att du är en trygg och ekonomisk person som går att lita på.

Sen skadar det aldrig att fråga runt lite på olika banker för att jämföra vilkor.

/Kjell

• Tjimtjom

Nordea ska tydligen vara en av dom som är hårdast. Handelsbanken ska vara lättare har jag hört

• Kjell2

Sen är alla banker "givmilda" om
    - ni har två fast tjänster med bra lön
    - kan lägga in en stor del kontant
    - har haft ett långt regelbundet sparande

Om man har svårt att få lån bör man nog ta en fudnerar på om det är helt klokt att ta lån och köpa bostad. Bankern säger inte nej av elakhet. De säger nej för att de anser att ni är en för stor risk.

Kanske bästa att spara ett tag först för att sen kunna lägga större del som kontantinsats.

/Kjell

• Anonym

Undrar om det stämmer att Nordea är hårdast. För drygt ett år sen lånade vi där till vårt hus,närmare 2 milj utan kontantinsats,inga problem.

• Anonym (jag undrar)
    Anonym skrev 2009-03-05 14:16:18 följande:
    Undrar om det stämmer att Nordea är hårdast. För drygt ett år sen lånade vi där till vårt hus,närmare 2 milj utan kontantinsats,inga problem.
    ooj det lät intressant...får man fråga vad ni har för inkomst då..?
  • Anonym (BF)

Prova Landshypotek/Stadshypotek!
    På SEB fick jag inte ens ta över ett lån på drygt 200000 på fastigheten jag ville köpa, trots att mormor hade det lånet. De intevjuade både mig och sambon, i timmar!
    På några andra banker hörde de inte ens av sig.

Jag ringde Landshypotek, de sa också att de skulle skicka papper, och gjorde så.
    Vad stod det då? Jo, en liten fråga om hur stor del jag ville ha rörligt/bundet.
    Jag fyllde i, skickade tillbaka, ringde och frågade vad som skulle hända nu osv.

"Tja, du har pengarna på måndag", sa mannen iskallt. Gissa om jag tappade hakan!?

• Kjell2
    Anonym skrev 2009-03-05 14:16:18 följande:
    Det är en väldig skillnad på lånemarknaden nu jämfört med för ett år sedan.

/Kjell
  • Sniglar och Krut
    Kjell2 skrev 2009-03-05 14:20:17 följande:
    Det är en väldig skillnad på lånemarknaden nu jämfört med för ett år sedan. /Kjell
    Ja, minst sagt. Folk som jämför blir nog bara besvikna.
    Ska man låna idag så måste man tänka på att bankerna kräver mer eftersom läget ser ut som det gör i världen, och än är ingen kris över eller nästan över.

Dock.
    En vän till mig har precis ftt lånelöfte från Swedbank, hon har en väldigt liten insats, den är inte på 10% och lånet är på en miljon. Hon är ensam, inga barn och ingen sambo. Ingen hög lön, men inte heller jättelåg.
    Så det går, allt beror ju på omständigheter också.

Vi fick lån när krisen var som värst men hade en egen insats på 700.000 så det var inga problem. Dock handlade alla möten om banken om deras skyddsnät, om oron i ekonomin, om räntehöjningar hit och dit. Dom ville att vi skulle binda lånet på 5.5% för vår egen skull så att vi inte skulle sitta där med 17% tillslut.
    Nej tack. Det är jag ju väldigt glad över att vi inte gjorde.

Det bästa är att sätta sig ner och prata med en person på banken, där kan mycket hända!
  • Kjell2

Sniglar och Krut skrev 2009-03-05 14:26:14 följande:

Dom ville att vi skulle binda lånet på 5.5% för vår egen skull så att vi inte skulle sitta där med 17% tillslut.
    Bankerna vill alltid att man ska binda. Då är du låst hos dem som kund under hela bindningstiden.

Det kan vara bra att binda, speciellt om man har en ekonomi med små marginaler och inte kan riskera räntehöjningar. Man får en fast, trygg, kostand på sitt lån. Men rörligt är långsiktigt bäst.

/Kjell
  • Sniglar och Krut
    Kjell2 skrev 2009-03-05 14:52:24 följande:
    Bankerna vill alltid att man ska binda. Då är du låst hos dem som kund under hela bindningstiden. Det kan vara bra att binda, speciellt om man har en ekonomi med små marginaler och inte kan riskera räntehöjningar. Man får en fast, trygg, kostand på sitt lån. Men rörligt är långsiktigt bäst. /Kjell
    Jag vet. Och vi har ingen ekonomi med små marginaler så självfallet handlade det om att vår bankkvinna ville vara lojal mot sin bank.
    Men den gubben gick inte. Vi avvaktade och det gjorde vi rätt i.

Nu inväntar vi nästa sänkning och ska binda lånet efter det. På lång sikt gör man som sagt klokast i att ha rörligt, men jag tycker om att ha stenkoll och vill därför binda allt. Sover bäst då
  • Anonym

Anonym (jag undrar) skrev 2009-03-05 14:18:53 följande:

ooj det lät intressant...får man fråga vad ni har för inkomst då..?
    Strax under 50 000 tillsammans före skatt,så vi tillhör ju inte direkt toppskiktet.
  • TigerLinn

vi har bostads lånet i SBAB jag ser denna bank som "lättast" att få bank...

sedan har vi medlems lån på bilen via swedbank..
    testa SBAB.. de är mitt tips

• Anonym
    Kjell2 skrev 2009-03-05 14:20:17 följande:
    Det är en väldig skillnad på lånemarknaden nu jämfört med för ett år sedan. /Kjell
    Jo det har du rätt i,men just att Nordea skulle vara hårdast vet jag inte. Jag har hört om betydligt fler som haft svårt att få låna hos Swedbank,även för några år sen. Men det är väl svårt att säga något generellt,mycket som spelar in. Viktigt också att få en bra person på banken,precis som Sniglar och krut skriver så kan mycket hända när man sätter dig ner och pratar.

Vi har också haft rörlig ränta hela tiden vilket vi är väldigt tacksamma för idag,hade som högst 6.40 i oktober och nu är vi nere strax under 2% med ränterabatt.
    Alla som kan och vet säger ju att rörlig är bäst i längden,men nog hade jag en del jobbiga nätter i höstas när man inte visste om det skulle stiga mer. Visst har vi marginaler men man vill ju göra annat än att bo också.

Vi tänker som så att nu när räntan är låg så amorterar vi lite mer och sätter undan ytterligare lite extra för att ha en buffert inför ev höjningar. Kanske binder vi längre fram,våran bankkontakt tror (just nu) att det kan vara läge i slutet av året,men det får man väl se.

Jaja, aldrig kan man ju vara säker på vilket som är det bästa. Ibland kan jag tänka att gud vad lugnt och skönt det var när man bodde i hyreslägenhet,även om jag självklart inte vill byta bort vårt nya fina hus,finns ju så många fördelar. Fast nog kan man tröttna lite på allt prat om räntor hit och dit och det skulle vara skönt att slippa bry sig.
    Men så är det ju,man får ta det onda med det goda.....
  • Anonym (nja)

Har hört Länsförsäkringar... Det hjälpte inte på mig, dem ville jag skulle kolla i min bank innan.

Själv fick jag bra lånelöfte på min bank Swedbank, fick upp till 2,5 milj. Är ensamstående med ett barn. En lön, ett jobb.

• Anonym

Handelsbanken godtar borgenärer!

Svar på tråden Vilken bank är det lättast att låna ifrån?