• Minikatt

Gå tillväga för att få a-kassa?

Här brukar man ju kunna få svar på det mesta så jag hoppas nån vet svaret på min fråga. Har givetvis försökt ringt till a-kassan men kommer inte fram.

Förra måndagen skrev jag in mig på arbetsförmedlingen och nu vill jag ansöka om ersättning från a-kassan. Är med i Unionens a-kassa och på deras hemsida står att man ska få information och kassakort hemskickat inom 10 dar, men den tiden har nu passerat och jag har inte fått något. På AF sa dom i sin tur att jag ska skicka in anmälan om arbetslöshet samt intyg till a-kassan. Vilket av dessa gäller? Kan jag skicka in alla papper eller ska jag vänta tills jag från hem papper från a-kassan?

• Svar på tråden Gå tillväga för att få a-kassa?
  • MikPel

Du ska skicka in anmälan om arbetslöshet till din a-kassa

Du ska också skicka in arbetsgivare intyg.

www.internetkassan.nu/14/Index.aspx

A-kassan kommer inte att skicka något, du ska själv skicka in dessa papper.

Se också till att blanketten är rätt ifyllda

Tänk också på att många a-kassor har lång handläggningtid.. räkna med ett par månaders handläggningtid.

• Minikatt

Tack för ditt svar! Då ska jag genast posta ansökan och intyg

Men även om jag inte skickar in pappren förrän idag men anmälde mig till AF 23 feb så får jag väl ersättning från dagen jag anmälde mig som arbetslös på AF?

• Minikatt

En fråga till: hu lång tid innan arbetslöhet ska man redovisa? "närmast före..." står på blanketten men hur länge är det? 12 månader? Jag har isåfall jobbat de senaste 9 månaderna och pluggat 3 månader innan dess, måste jag skickamed intyg på dessa 3 månaders studier då?

• Barbabok
    Minikatt skrev 2009-03-05 15:37:25 följande:
    Tack för ditt svar! Då ska jag genast posta ansökan och intyg Men även om jag inte skickar in pappren förrän idag men anmälde mig till AF 23 feb så får jag väl ersättning från dagen jag anmälde mig som arbetslös på AF?
    Ja dagen du anmälde dig på AF räknas det från, fast sen dras ju 7dagar i karens.
    Parvel, du är härmed vräkt, kom UT
  • Barbabok
    Minikatt skrev 2009-03-05 15:40:02 följande:
    En fråga till: hu lång tid innan arbetslöhet ska man redovisa? "närmast före..." står på blanketten men hur länge är det? 12 månader? Jag har isåfall jobbat de senaste 9 månaderna och pluggat 3 månader innan dess, måste jag skickamed intyg på dessa 3 månaders studier då?
    12 månader brukar det vara tror jag, men det står väl på hemsidan väl?
    Parvel, du är härmed vräkt, kom UT
  • Minikatt

Wero73: Tack, då vet jag det! Ska kika lite mer på hemsidan, borde ju stå där tycker man.

• Lise

studier är väl överhopningsbar tid så jag tror du ska ta med 3 månader innan du började studera ocskå, såvida du jobbade då. jag är som sagt inte säker på att det är som jag säger men jag tror det. kolla upp

• Minikatt
    Lise skrev 2009-03-05 17:20:26 följande:
    studier är väl överhopningsbar tid så jag tror du ska ta med 3 månader innan du började studera ocskå, såvida du jobbade då. jag är som sagt inte säker på att det är som jag säger men jag tror det. kolla upp
    Alltså, jag pluggade tre månader (jobbade inte då) och sedan började jag jobba i 9 månader. Försökte ringa A-kassan idag men dom har så många samtal att dom inte tog emot mitt och till slut hade dom stängt. Irriterande!
  • Lise

har du inte jobbat mer än dessa 9 måndader kommer din akasseersättning räknas på detta, grejen är att de räknar dock på 12 månader vilket gör att du kommer få ersättning på ca 75% (om man jämför med om du jobbat 12 månader), sen är det ju så att ersättningen är 80% av det du tjänat under 12 månader. en sak till man ska tänka på är att det är den faktiska tiden man jobbat och inte det som står i anställningsbevis (har du varit sjuk, föräldraledig eller haft semester eller av någon annan anledning inte jobbat och fått lön så räknas inte detta med)

svårt att förklara men jag hoppas att du förstår vad jag menar ändå.

hoppas att allt löser sig! jag vet hur det känns när alla papper ska skickas hit och dit och så får man tillbaka en del som inte är rätt ifyllt...mår illa bara jag tänker på det, som tur är har jag gjort allt det nu.

• Minikatt
    Lise skrev 2009-03-05 17:35:03 följande:
    har du inte jobbat mer än dessa 9 måndader kommer din akasseersättning räknas på detta, grejen är att de räknar dock på 12 månader vilket gör att du kommer få ersättning på ca 75% (om man jämför med om du jobbat 12 månader), sen är det ju så att ersättningen är 80% av det du tjänat under 12 månader. en sak till man ska tänka på är att det är den faktiska tiden man jobbat och inte det som står i anställningsbevis (har du varit sjuk, föräldraledig eller haft semester eller av någon annan anledning inte jobbat och fått lön så räknas inte detta med) svårt att förklara men jag hoppas att du förstår vad jag menar ändå. hoppas att allt löser sig! jag vet hur det känns när alla papper ska skickas hit och dit och så får man tillbaka en del som inte är rätt ifyllt...mår illa bara jag tänker på det, som tur är har jag gjort allt det nu.
    Grejen är också att jag bara vart med i a-kassan i 4 månader så jag kommer bara få grundersättningen. Kommer jag alltså få ca 75 % av denna då jag bara jobbat 9 månader av de 12? Men ska jag skriva att jag pluggat 3 månader och skicka med intyg på det? Det har ju inget med ersättningen att göra men dom kanske ändå vill vet vad jag gjort de senaste 12 månaderna?

Så dumt att det inte går att komma fram på telefon! Hade ju vart mkt lättare att fråga a-kassan direkt.
Svar på tråden Gå tillväga för att få a-kassa?