• Tösen83

Ta feber...

Jag ska ta febern på min 3 månaders, kan jag använda klick glidmedel på febertermometern? eller är inte det bra?

Albin föddes den 11 December
  • Svar på tråden Ta feber...
  • Spiro

går säkert bra. jag brukar ta lite silon eller helosan på så det glider lätt.

• varfördåför

vaselin eller idomin går också bra.. men klick borde gå bra eller aco glidslem som de har på bb..

2009 vill jag ha min söta flicka tillbaka.. snälla!
  • LillaZ

Kan man inte ta feber i armhålan på barn? (seriös undran)

• varfördåför
    LillaZ skrev 2009-03-05 16:11:29 följande:
    det tar ju så långtid, jag tror att det är mer traumatiserande att hållafast deras armar mot kroppen så pass länge som det tar att få rätt temp, +att det är det ställe som visar minst koreckt.
  • Felicia Adrian
    Svar på #3
    Går jätte bra. man får lägga på 0,5-1 grad beroende på febertermometer..
    våran kan tas i både rumpa och armhåla och man skall lägga på 1 grad. snällt och bra om barnet sover och man vill kolla temp.

jag använder aco glidmedel när jag tar febern på lillan i rumpan , ja på de stora med iof...
    LillaZ skrev 2009-03-05 16:11:29 följande:
  • Felicia Adrian
    Svar på #4
    beror ju på termometer man har. min klickar man på i armhålan och så tar det max 30sek så är den klar oftast snabbare, bara "lång" tid om man har hög feber... men en annan jag har tar 2 minuter på sig så använder inte den på lillan...
    xylifon skrev 2009-03-05 16:15:02 följande:
    det tar ju så långtid, jag tror att det är mer traumatiserande att hållafast deras armar mot kroppen så pass länge som det tar att få rätt temp, +att det är det ställe som visar minst koreckt.
  • varfördåför
    Felicia Adrian skrev 2009-03-05 16:18:32 följande:
    beror ju på termometer man har. min klickar man på i armhålan och så tar det max 30sek så är den klar oftast snabbare, bara "lång" tid om man har hög feber... men en annan jag har tar 2 minuter på sig så använder inte den på lillan...
    våran rumptemp tar fem sec.. den är aldelens ny från apoteket, helt underbar, vet inte om den går i armhålan, jag har inte testat.. på den stora killen tar jag i örat, men småkillarna har för trånga hörselgångar för att det ska ge rätt temp.
  • Felicia Adrian
    Svar på #7
    något sådant min tar med om man inte har runt 40 graders feber då tar det upp till 30 sek, tror jag har inte klockat *ler*

Står på beskrivningen på eller i förpackningen om den går i armhålan..

på lillan är det lättast i armhålan då hon spratlar så mycket när man tar i rumpan.. aldrig visat fel jämfört med rumpan heller.. så jätte bra tycker iaf jag.
    xylifon skrev 2009-03-05 16:22:49 följande:
    våran rumptemp tar fem sec.. den är aldelens ny från apoteket, helt underbar, vet inte om den går i armhålan, jag har inte testat.. på den stora killen tar jag i örat, men småkillarna har för trånga hörselgångar för att det ska ge rätt temp.
  • srce

Det finns att köpa en helt underbart bra termometer på apoteket, visst den kostar en hel del ca 800 kr men den kan man ha i flera år. Med den tar man tempen i örat och är färdigt på ett par sekunder...skit bra!!! Rekomenderar den starkt. Har en sådan själv och min kompis har en liknande som hon har haft nu i 8 år!!!! Väl spenderade pengar!!!! Heter: Braun TermoScan. Underlättar med en sådan när bar blir äldre .. :)

• Felicia Adrian
    Svar på #9
    Den är jätte bra när barnen kommer upp i ålder... Men med en liten bebis funkar det inte.. För våran del kunde barnen ha de först när de var 4-5 års åldern och de gillar den inte riktigt heller än för det spänner för mycket i deras öron tycker de...

Men annars ja den är toppen!
    srce skrev 2009-03-06 10:12:26 följande:
    Det finns att köpa en helt underbart bra termometer på apoteket, visst den kostar en hel del ca 800 kr men den kan man ha i flera år. Med den tar man tempen i örat och är färdigt på ett par sekunder...skit bra!!! Rekomenderar den starkt. Har en sådan själv och min kompis har en liknande som hon har haft nu i 8 år!!!! Väl spenderade pengar!!!! Heter: Braun TermoScan. Underlättar med en sådan när bar blir äldre .. :)
  • varfördåför
    srce skrev 2009-03-06 10:12:26 följande:

vi har en sådan också och den funkar inte på småkillarna bara på han som är sex år och på oss vuxna, till bebisar är den inte så bra och kan visa fler grader fel.

• pattisza

Braun thermoscan verkar vara svår att få tag på just nu, men på apoteket är den som dyrast. Köpte på elgiganten för 500:-. Den är jättebra.

• Lantani

vi brukar ta vitt vaselin på och så har vi rumptermometer som mäter snabbt.

Svar på tråden Ta feber...