• Svar på tråden segare chocolate chip cookies?
  • Amilie

Här är mitt favoritrecept:

2½ dl brunt farin
    2½ dl strösocker
    225 gram smör
    2 ägg
    6½ dl vetemjöl
    1 msk vaniljsocker
    1 tsk bakpulver
    ½ tsk salt
    300 gram choklad (den sort du gillar bäst) (jag använde mig av 200 g marabou mjölkchoklad och 100 g marabou mörk choklad)

Krama ihop det rumsvarma smöret med socker och farin. Tillsätt ett ägg i taget och rör det till en jämn smet. Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och salt i en annan bunke dit du även tillsätter den hackade chokladen (det gör inget om vissa bitar är lite större, det är bara gott..=). Tillsätt mjölblandningen till det kladdig och blanda väl. Forma bollar (pingisbollsstorlek eller lite mindre) och lägg 12 stycken/bakplåtsklädd plåt. (platta inte ut dom) Grädda i 8-10 minuter på 200 grader. Kakorna ska flyta ut och få lite färg men helst inte vara helt genomgräddade utan fortfarande mjuka i mitten, då blir de så där sega som man vill ha dem i mitten!

• Elfva

Mitt favvo recept är ur boken Rosendahls trädgård, antar att jag p g a copyright bör avhålla mig från att skriva receptet här men det är SUPER, de blir sega och goda och det blir en rejäl sats som räcker länge, om man kan hålla händerna borta från kakburken vill säga

• bumse2

De här blir sega när jag gör dem

Stora, maffiga Chocolate Chip Cookies

Ingredienser

2 cups vetemjöl (knappt 5 dl)
    1/2 tsk bikarbonat
    1/2 tsk salt
    3/4 cup smält smör (ung. 1 3/4 dl, eller ca 150 g osmält)
    1 cup farinsocker (2 1/2 dl)
    1/2 cup socker (1 1/4 dl)
    1 tsk vaniljsocker
    1 ägg
    1 äggula
    3-4 dl hackad choklad

Tillagning
    Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål och ställ åt sidan.

Rör ihop smält smör, farinsocker och socker i en annan skål. Häll i vaniljsocker, ägg och äggula och vispa ihop allt så det blir lite lätt och fluffigt.
    Tillsätt mjölblandningen och rör ihop, rör inte för länge.

Blanda i den hackade chokladen.

Lägg kakdegen i små högar på plåt med bakplåtspapper (någon deciliter deg per hög). Det bör få plats fyra - sex kakor per plåt, sprid ut dem ordentligt.

Grädda sedan kakorna i ca 15 minuter, tills kanterna fått lite färg. Låt de färdiga kakorna svalna några minuter och förflytta dem sedan till ugnsgaller.

Emma 020123, Linus 080917
  • browniieee
    bumse2 skrev 2009-03-06 09:34:41 följande:
    De här blir sega när jag gör demStora, maffiga Chocolate Chip Cookies
    Ingredienser
    2 cups vetemjöl (knappt 5 dl)1/2 tsk bikarbonat1/2 tsk salt3/4 cup smält smör (ung. 1 3/4 dl, eller ca 150 g osmält)1 cup farinsocker (2 1/2 dl)1/2 cup socker (1 1/4 dl)1 tsk vaniljsocker1 ägg1 äggula3-4 dl hackad chokladTillagningSätt ugnen på 175 grader.Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål och ställ åt sidan.Rör ihop smält smör, farinsocker och socker i en annan skål. Häll i vaniljsocker, ägg och äggula och vispa ihop allt så det blir lite lätt och fluffigt.Tillsätt mjölblandningen och rör ihop, rör inte för länge.Blanda i den hackade chokladen.Lägg kakdegen i små högar på plåt med bakplåtspapper (någon deciliter deg per hög). Det bör få plats fyra - sex kakor per plåt, sprid ut dem ordentligt.Grädda sedan kakorna i ca 15 minuter, tills kanterna fått lite färg. Låt de färdiga kakorna svalna några minuter och förflytta dem sedan till ugnsgaller.
    bakpulver?
  • browniieee

Dessa ligger just i ugnen...

Receptet kommer från Njut en liten smula av Therese Wikström

Cirka 20 större eller 35 mindre kakor:
    200 gr rumsvarmt smör
    300 gr mörk choklad (tex Valrhonas Araguani 72%)
    300 gr nötter eller mandel
    1 1/2 dl (100 gr) florsocker
    1 1/4 dl ( 100 gr) farinsocker
    drygt 1 dl (100 gr) socker
    2 ägg
    6 1/2 dl (400 gr) mjöl
    2 tsk bikarbonat
    1 msk vaniljsocker

Finhacka choklad och nötter/mandlar.
    Blanda alla ingredienser till en deg som du formar till en tjock rulle.
    Plasta in rullen och låt den vila i kylen i cirka 30 minuter.
    150 graders ugn.

Skär rullen i cm-tjocka skivor. Lägg skivorna på en plåt och grädda i mitten av ugnen ca 10 minuter. Kakorna ska kännas mjuka i mitten då du tar ut dem ur ugnen!

Jag har dock valt att skära skivor från rullen och sedan forma de med handen för att därefter lägga de på plåten. Ville ha riktigt STORA cookies och så verkar de bli... Någon som vet hur man gör ifall man vill ha de bruna? dvs kakao i blandingen kanske???

• bumse2
    browniieee skrev 2009-04-20 22:48:01 följande:
    bakpulver?
    Det är bikarbonat istället för bakpulver
    Emma 020123, Linus 080917
  • browniieee
    bumse2 skrev 2009-04-21 08:40:51 följande:
    Det är bikarbonat istället för bakpulver
    hehe okej tänkte det.. för i din beskrivning så stod d att man ska blanda bakpulvret när du ändå skrivit bikarbonat i receptet...
  • Mrs Moneybags

Mitt favvorecept är detta:
    Det kommer från allrecipes.com

Best Big, Fat, Chewy Chocolate Chip Cookie
    INGREDIENTS (Nutrition)
    250 g all-purpose flour
    2 g baking soda
    3 g salt
    170 g unsalted butter, melted
    220 g packed brown sugar
    100 g white sugar
    15 ml vanilla extract
    1 egg
    1 egg yolk
    335 g semisweet chocolate chips

DIRECTIONS
    Preheat the oven to 325 degrees F (165 degrees C). Grease cookie sheets or line with parchment paper.
    Sift together the flour, baking soda and salt; set aside.
    In a medium bowl, cream together the melted butter, brown sugar and white sugar until well blended. Beat in the vanilla, egg, and egg yolk until light and creamy. Mix in the sifted ingredients until just blended. Stir in the chocolate chips by hand using a wooden spoon. Drop cookie dough 1/4 cup at a time onto the prepared cookie sheets. Cookies should be about 3 inches apart.
    Bake for 15 to 17 minutes in the preheated oven, or until the edges are lightly toasted. Cool on baking sheets for a few minutes before transferring to wire racks to cool completely.

• Mrs Moneybags

Leilas smakar inte alls som chocolate chip cookies eftersom de har citron eller lime i...en helt annan sorts kaka

Svar på tråden segare chocolate chip cookies?