• två lingon och ett blåbär

Dyslexi?

Vår dotter har stora problem i läs och skrivinlärningen, hon får inte till det riktigt.
    Pratade med skolan om att hon hoppar över bokstäver när hon läser och de sa då att vissa bokstäver hörs ju inte i orden.
    För mig hade ju detta varit logiskt om hoppade över bokstäver när hon skrev också, men hon hoppar endast över när hon läser.
    Hon läser ord med upp till 4 bokstäver, fler bokstäver fixar hon inte.
    Skolan tycker inte heller att vi behöver bekymra oss om detta eftersom hon "bara går i 1:an", men eftersom vår dotter har ADHD-diagnos och vi vet att dyslexi är en vanlig tillägsdiagnos till ADHD så funderar vi ju över det här.
    Finns det någon här som har erferenhet av dyslexi och kan berätta lite om hur man upptäckte det och vilken hjälp man fått efter diagnos?

• Svar på tråden Dyslexi?
  • Rix

Rickard kunde inte färgerna när han började skolan. Han var motoriskt sen. Han förstod sig inte på bokstäver och siffror alls. Kunde inte läsa förrän i 2an. Har haft stora problem under åren men i början skyllde skolan på att han dagdrömmde men så småningom fick dom se att det inte var så. Engelska är nog det ämne som varit värst.

Han är vänsterhänt vilket vissa påstår har betydelse.

Tyvärr funkar de flesta skolor så att man som förälder får kämpa som en gnu för att få hjälp men jag har inte gett mig. har hoppat jämnfota på både rektorer och pedagoger.

Idag går han sista terminen i 9an med 2 VG och resten G, han har klarat att konfirmera sig oxå.

• Helen76

Jag har dyslexi och när jag var yngre så förstod jag inte bokstäver. Såg ingen skillnad mellan A Å eller d och b. Även idag så kan jag inte "se" ord utan måste utläsa dem i stavelser.
    Men finns det inte personal i skolan som kan göra tester för att se om ditt barn har läs svårigheter ??

• Rix

Dom tester som görs så tidigt kan ge resultatet koncentrationssvårigheter för det fick min son men i 3an gjordes det om och han fick då diagnosen "grava läs och skrivsvårigheter av dyslektisk karraktär".

Diagnosen dyslexi ställs inte före 14-15 års ålder. Denna test gjordes i december på Rickard då han fick diagnosen grav dyslexi. I flera delar av testerna ligger han på en 7-8 årings nivå.

Därför är inte testerna viktiga för diagnosens skull utan var problemen ligger och var man ska sätta in åtgärder.

Prata med lärarna om dom inte har nån specialpedagog som vill lyssna på läsningen. Sen be om ett möte utan barn för att diskutera hur ni kan hjälpa hemma och vad skolan kan göra.

• Lappen

jag själv har dyslexi och har svårt att skriva rätt och läsa...fick problem under skoltiden för en skola ville inte hjälpa mig med det...och så vart vissa ämnen på efter slänt...som engelska...

• Nova67

Hra en son som jag redan vid skolstart visste var dyslektiker ( men i hur stor grad?? ) då detta istort gått i arv via farfar och mej så var ju misstanken befogad..

talade mycket med skolan om att han inte läste på läsläxan utan lärde sej utantill via bild assosiation redan från klass 0-2 och flaggade rätt hårt för detta, men då han ändå "hängde med" så var det att vänta till klass 4 DÅ brukar dessa "problem" bli synliga..

Har efter en mycket gedigen psykolog och dyslexi utredning fått klart att sonen är över normalt begovad MEN p.g.a. dyslexi DOCK har grabben fått mycket större förståelse för varför han inte fattade osv så det går riktigt bra för honom, jo stavning är inte perfekt och idag största hindret är läshastigheten (han hinner inte läsa TV textningen) viket gör att han tycker böcker är tråkiga då inget händer (dagens data action barn )

Matte inga problems, alla läroämnen är OK så länge läsning inte är prio på de ämnena, dock prioriterar jag läsning för honom så han får änn inte åtnjuta de hjälpmedel som finns att tillgå på skolan, det kommer senare vid de stora proven osv..

Nu ska han snart börja klass 7 (hösten) och han har gjort stora framsteg i både mognad och skolarbete (skriv/läs) och tillsammans med hans duktiga lärarinna så har vi försökt få över honom på montesori linjen (hoppas) för JAG tror det är bättre rustade för att låta hans studier som fungerar löpa på och hjälpa mer där han är svag, ( måste dock berömma skolan som ändå get honom mycket assistans och extra stöd lektioner hitintills, samma skola har dock den nu sökta montesori linjen så den söker jag nu)

Min Far (farfar) sågs som obildbar idiot och slutade sin karriär som Gatu/VVS ingengör
    Jag (pappa) var en orblind buse som jobbar som Eldrif ledare/ingengör

Så det finns egentligen inga hinder att utvecklas FAST det tar tid och är stormigt men du får inte sluta att pucha på i detta..

Grabben brukar skylla på dyslexin för att få slippa läxan, JAG låter honom förstå att p.g.a. detta så måste han anstränga sej MERA ..

• två lingon och ett blåbär

Tack för era svar

Vi har lite svårt att få gehör för Ms läs och skrivsvårigheter i skolan iom hennes ADHD-diagnos. Skolan tror att problemen beror på att hon har koncentrationssvårigheter. Vi märker också att hon lär sig texter utantill.
    Hon har läxhjälp på måndagar när hon tillsammans med en fröken ska läsa i sin läsebok. Dagen efter läser M stycket för klassläraren. Vi har en kontakt bok där både läxhjälpen och läraren skriver och de senaste veckorna har läxhjälpen skrivit att M vägrar att läsa så läxhjälpen läser texten för henne, dagen efter skriver nästa lärare att M är så duktig! Hon läser som ett rinnande vatten!
    Det verkar inte som att de vill se att det är en strategi M har lärt sig

• Nova67

Tyvärr funkar denna taktik för skolan, tills texterna blir så långa och avanserade att M inte kan hålla dem i minnet längre,

Tag tillfället i akt vid nästa utvecklings samtal att be M läsa en text hon redan sas ska kunna och be lärarinnan/läraren följa med i texten..

Så kunde jag påvisa att grabben lärde sej texten utantill (meningen i den INTE ordagrant)

Svar på tråden Dyslexi?