Hra en son som jag redan vid skolstart visste var dyslektiker ( men i hur stor grad?? ) då detta istort gått i arv via farfar och mej så var ju misstanken befogad..
talade mycket med skolan om att han inte läste på läsläxan utan lärde sej utantill via bild assosiation redan från klass 0-2 och flaggade rätt hårt för detta, men då han ändå "hängde med" så var det att vänta till klass 4 DÅ brukar dessa "problem" bli synliga..
Har efter en mycket gedigen psykolog och dyslexi utredning fått klart att sonen är över normalt begovad MEN p.g.a. dyslexi DOCK har grabben fått mycket större förståelse för varför han inte fattade osv så det går riktigt bra för honom, jo stavning är inte perfekt och idag största hindret är läshastigheten (han hinner inte läsa TV textningen) viket gör att han tycker böcker är tråkiga då inget händer (dagens data action barn
)
Matte inga problems, alla läroämnen är OK så länge läsning inte är prio på de ämnena, dock prioriterar jag läsning för honom så han får änn inte åtnjuta de hjälpmedel som finns att tillgå på skolan, det kommer senare vid de stora proven osv..
Nu ska han snart börja klass 7 (hösten) och han har gjort stora framsteg i både mognad och skolarbete (skriv/läs) och tillsammans med hans duktiga lärarinna så har vi försökt få över honom på montesori linjen (hoppas) för JAG tror det är bättre rustade för att låta hans studier som fungerar löpa på och hjälpa mer där han är svag, ( måste dock berömma skolan som ändå get honom mycket assistans och extra stöd lektioner hitintills, samma skola har dock den nu sökta montesori linjen så den söker jag nu)
Min Far (farfar) sågs som obildbar idiot och slutade sin karriär som Gatu/VVS ingengör
Jag (pappa) var en orblind buse som jobbar som Eldrif ledare/ingengör
Så det finns egentligen inga hinder att utvecklas FAST det tar tid och är stormigt men du får inte sluta att pucha på i detta..
Grabben brukar skylla på dyslexin för att få slippa läxan, JAG låter honom förstå att p.g.a. detta så måste han anstränga sej MERA ..