Inlägg från: Rix |Visa alla inlägg
  • Rix

Dyslexi?

Rickard kunde inte färgerna när han började skolan. Han var motoriskt sen. Han förstod sig inte på bokstäver och siffror alls. Kunde inte läsa förrän i 2an. Har haft stora problem under åren men i början skyllde skolan på att han dagdrömmde men så småningom fick dom se att det inte var så. Engelska är nog det ämne som varit värst.

Han är vänsterhänt vilket vissa påstår har betydelse.

Tyvärr funkar de flesta skolor så att man som förälder får kämpa som en gnu för att få hjälp men jag har inte gett mig. har hoppat jämnfota på både rektorer och pedagoger.

Idag går han sista terminen i 9an med 2 VG och resten G, han har klarat att konfirmera sig oxå.

• Rix

Dom tester som görs så tidigt kan ge resultatet koncentrationssvårigheter för det fick min son men i 3an gjordes det om och han fick då diagnosen "grava läs och skrivsvårigheter av dyslektisk karraktär".

Diagnosen dyslexi ställs inte före 14-15 års ålder. Denna test gjordes i december på Rickard då han fick diagnosen grav dyslexi. I flera delar av testerna ligger han på en 7-8 årings nivå.

Därför är inte testerna viktiga för diagnosens skull utan var problemen ligger och var man ska sätta in åtgärder.

Prata med lärarna om dom inte har nån specialpedagog som vill lyssna på läsningen. Sen be om ett möte utan barn för att diskutera hur ni kan hjälpa hemma och vad skolan kan göra.

Svar på tråden Dyslexi?