• Maria 1985

Ham vill inte ligga magen för att träna nacken.Tips hur vi ska göra?

Vår kille på 9 veckor vill inte ligga på magen för att träna nacken. Han börjar skrika nästan på en gång då man lägger ner honom. Jag tar upp honom direkt då han börjar gråta, borde jag låta honom ligga längre? Fast det känns inte bra att låta honom ligga och vara ledsen..och det ger väl inte så mycket träning heller.
    Någon som har tips på hur man ska göra??

• Svar på tråden Ham vill inte ligga magen för att träna nacken.Tips hur vi ska göra?
  • marlene83

testa att ha ditt barn på mage fast på ditt bröst.. då får det lite träning plus att de slipper ligga själva på golvet.

• Kulta17

Du kan lägga en rullad handduk under bröstet så armarna är framåt. Då får de hjälp och stöd och brukar gilla det bättre. Du kan även sätta ihop dina ben, sätta upp fötterna på ett lågt bord, lägga lilleman på låren och låta huvudet "sticka ut" över knäna (förstår du vad jag menar?).

Jag hade provat det första först eftersom han är så liten. Men tänk på att eftersom han är så liten räcker det med en kort stund. Första förslaget var också bra: lägga honom på ditt bröst.

• pyretochbönan0809

Min flicka var (är) också sån och henne la jag på mitt bröst eller på mina bennär jag hade fötterna på bordet för det var bra mkt mera poppis än golvet! Soffan och sängen var också bättre under korta perioder. Hon lärde sig sitta själv när hon var nyss fyllda 6 månader och blir fortf FULLSTÄNDIGT vansinnig av att hamna på mage!

Vår älskade Saga 5/7 - 08 och älskade bönan i magen, bf 26/8-09
  • Bullfan

Låt honom slippa ligga på mage, problem solved
    Min son hatade också magläge, han gallskrek, så jag lät honom slippa, han har klarat sig fint med nacken ändå.

• miajussi

min dotter på 3 mån gillar inte heller ligga på magen så du får ta korta stunder o vänja honom så får jag göra med lillan så nacken blir starkare suxesiv...

• Lyllo

Vår äldsta flicka hatade också det, så vi struntade i magläge, tvärtemot alla rekommendationer. Hon blev stark som en tjur i alla fall.

• Anne69

Jag tycker att du ska låta honom slippa - man ska inte tvinga så små barn till fysiska övningar. Vissa barn gillar att ligga på mage andra gör det inte. Jag har haft ett av varje sort. Hon som inte gillade att ligga på mage var fysiskt "sen" men är helt ikapp nu när hon är över 2 år (o har varit sen länge). Genom att bära barnet i bärsele eller ligga bröst mot bröst kan barnet ändå träna sin nacke.

• mamalicious86

Testa o ställ en spegel framför honom. De gillade min son.

• Jesse

Anton gillade inte det heller. Men jag hade honom där så länge det gick nån gång per dag. Men vände honom när han blev ledsen. Det har gått hur bra som helst. Vi trodde tex inte att han skulle krypa eftersom han aldrig varit på magen men han kryper för fullt Magen är inte för alla. Du kan lägga honom på sidan istället så han inte belastar bakhuvudet hela tiden.

• Maria 1985

Jag testade det där med att lägga en filt under bröstet och armarna frammåt. och det gick mycket bättre, han log t.o.m då han låg där med huvudet uppåt och kikade! =) Det var inte så länge han ville ligga där, men någon minut iaf, och det räcker väl, man får träna flera gånger istället.
    Tack för alla tips!

• Kulta17

Kul att det fungerade. Vi fick tipset då vår dotter börjat bli lite platt på ena sidan av huvudetvoch verkligen var tvungen att göra allt annat än att ligga på rygg.

Svar på tråden Ham vill inte ligga magen för att träna nacken.Tips hur vi ska göra?