• mammamys06

Curlingföräldrar?

Vår son är 2,5 år och har varit hos oss sedan i slutet av -07. Vi bor i en 3:a som vi trivs väldigt bra i. Sonen har fått det stora rummet och vi har tagit det lilla som i princip endast rymmer vår dubbelsäng. Vi sover bara där inne ändå och känner att det funkar bra. Sonen sover mellan oss i sängen varje natt fortfarande. När jag berättade detta för en annan mamma blev hon nästan upprörd och tyckte att vi var typiska curlingföräldrar som offrade vårt sovrum för sonen. Sedan frågade hon vad vi hade för uppfostringsmetoder...jag förstod inte riktigt vad hon menade men hon förklarade att hon tänkte på te x strafftrappa och 5-min metoden vid läggning...Jag sade att vi absolut inte har någon strafftrappa eller matta/pall där barnet ska sitta och begrunda sina gärningar och "synder" och det är inget vi vill ha i vår familj. När sonen blir arg (har inte kommit i trotsåldern ännu dock) så brukar jag göra så att jag säger åt honom vänligt men bestämt att nej, du får inte dra katten i svansen (när vi hade katt hemma) och när han blir arg så får han lov att vara arg, jag sätter mig en bit bort i rummet (stort vardagsrum) så han kan se mig och säger att han får komma till mig om han vill kramas eller vara nära, att jag finns där för honom. Jag tycker det är viktigt att inte lämna rummet men han får inte dra katten i svansen. Oftast funkar detta, han kommer till slut och så klappar han katten fint och så är allt bra igen. Kvinnan jag pratade med såg väldigt snopen ut och så säger hon att gör du detta för att han är adopterad?

Jag sade att nej, det handlar inte om att han är adopterad alls, hade jag fött honom hade jag gjort likadant. Hon fortsätter: Men att ge upp sitt rum på det sättet, det är inte nyttigt för barnet, snacka om bortskämt barn!

Jag började fundera kring hur mycket det faktum att han är adopterad påverkar själva uppfostringsmetoderna, jag tror inte att det handlar om det. Jag hade inte varit förespråkare för 5 mm hur jag än fick mina barn. Och jag ser det inte som att vi offrar någonting för att vi har tagit det lilla rummet alls. Och jag anser att from då man får barn så ska man sätta barnet före sig själv, absolut inte glömma bort sig själv helt men hans behov går före mina så är det bara. Är det att vara en curlingförälder? Är det enbart dåligt om man nu är en curlingförälder?

Att dricka kaffe utan mjölk är som kärlek utan kyssar- INTE kul!
  • Svar på tråden Curlingföräldrar?
  • Hej och Hopp

Jag tycker inte att det är vad man brukar kalla curlingförälder (skulle det vara det vill jag också bli curlingförälder i så fall ) Jag tycker att det är att vara en sund mogen förälder som guidar sitt barn med ömsesidig respekt.

Och liksom du så kan jag aldrig tänka mig att jag skulle använda dessa disciplinmetoder oavsett hur mina barn skulle ha kommit till mig. Sedan kan jag tänka mig att det är ovanligare bland adoptivföräldrar att man använder metoderna eftersom vi alla blivit utbildade i anknytningsfrågor etc.

• en glad

Grattis till Viktor som har en klok mamma som uppfostrar med närhet, kärlek och flexibilitet utifrån situationen istället för 4-kantiga rigida mallar som mer handlar om dressyr än uppfostran! Och ja, att tillämpa avvisande barnuppfostran på ett adopterat barn tror jag är mer skadligt än om barnet är ett väl anknutet egenfött - men just dessa metoder kan jag inte tycka är bra för någon!

www.pedagogiskamagasinet.net/main.asp&CategoryID=3569&ArticleOutputTemplateID=94&ArticleStateID=2&ParentID

• Kalinka

Jag har en hemmagjord dotter, och vi resonerar precis som er. Vår dotter sover mellan oss i sängen, och vi vägrar 5mm. Jag blir också då och då anklagad för att inte "hjälpa henne att känna sig trygg i sin egen säng", eftersom vi samsover (hon är 10 månader!!).

Det kommer alltid finnas folk som tycker att man inte ska skämma bort barn på det ena och andra sättet. Jag kan å andra sidan tycka att de har en lite väl hård inställning till sina barn. Och vet du vad, min dotter är det absolut mest självständiga och trygga barn jag vet, mycket mer självständig än deras barn.

Har du läst Ditt kompetenta barn av Jesper Juul? Väldigt tankeväckande bok, även om man naturligtvis får tänka själv också....

• Elli77

Det låter som om du har jättebra och vettiga åsikter om uppfostring. Hade en diskussion med en kompis som läser till barn och fritidslärare och hon kallar din uppfostringsstil för "empatisk uppfostran". Det är något jag själv också strävar efter. Alltså att visa barnet att dess känslor är ok, att inte ignorera eller bestraffa utan att uppmuntra rätt beteende och stötta barnet - ja, det du skrev.

Efter att jag såg dokumentären "förgrymmade ungar" (helt suverän) på svt för ett par månader sedan har jag verkligen börjat tänka efter när det gäller min dotters "uppfostran" (hon är också 2,5). Där pratade de just om nanny-metoderna och baksidan av dem och vikten av att inte ignorera eller utesluta när barnet är argt och ledset, att barn skall få ta plats och få vara sig själva och behandlas med värdighet. ATt tvinga barnet att kramas och be om förlåtelse när det i själva verket knappast kan förstå innebörden av detta är vansinnigt t.ex. det blir ju för de vuxnas skull - inte för barnets. Mycket att tänka på...

Tror inte alls att det har med adoption att göra. Kanske möjligtvis att de som adopterar är MER medvetna föräldrar än genomsnitt dock - fast det vet jag inget om egentligen...

• mammamys06

Men vad är en curlingförälder egentligen? jag har fattat att det är mer att man när barnen är större tar över och bestämmer över oss...Och så är det inte. Vi kan säga ifrån, te x Victor får en kaka, han äter den, vill ha en till. Vi säger att ja, det är ok, du får EN till men sedan är det bra. Han äter den och vill ha en till men det får han inte. Vi är konsekventa, det är viktigt. Han får bli arg då på oss och så löser vi det som jag skrev ovan.

Att "offra" sitt stora rum till barnet kan väl inte vara att vara curlingförälder...men är det så så är jag en stolt curlngförälder.
  • Solvår H

Jag tycker det låter som om ni uppfostrar er son helt normalt och när det gäller sovrum har jag aldrig förstått varför vuxna ska ha stora sovrum, vi gör ju som sagt inget annat än sover där!
    Våra barn vill inte sova själva så de delar det största sovrummet vilket i och för sig i praktiken betyder att de har det som lekrum eftersom båda sover i vårt rum (den yngsta i vår säng, den äldre i en egen säng intill vår) . Det får de gärna göra då båda var över tre år då de kom till oss och har mycket närhet att ta igen.

Curlingföräldrar för mig är föräldrar som klär på sitt barn för att det går snabbare än att barnet får träna på att klä på sig själv, föräldrar som städar undan barnens leksaker för att de inte orkar ta strid om att man plockar upp efter sig och föräldrar som låter sina barn gå till förskolan i högklackade skor för "hon vägrar ha andra skor".
    Och nej, jag är ingen curlingförälder, det är jag helt säker på men vi pratade faktiskt om det på föräldrakursen, att det är lätt hänt att man som adoptivförälder trillar dit lite. Kanske inte så mycket som i mina exempel ovan men då man väntat och längtat många år och sen får sitt barn, som kanske haft ett par tuffa år innan man blir familj, ja då ligger det kanske nära tillhans att skämma bort och curla för att kompensera det barnet missat.

Men som sagt, jag tycker INTE TS verkar curla det minsta och jag säger som du, vi hade kört samma sätt hur vi än fått våra barn.

• mammamys06

Vilka intressanta inlägg!

Jag ska nog ta och läsa Jesper Juuls böcker jag har en men jag tror inte det är den du nämner....

• Marie IE B

För mig är en curlingförälder en förälder som låter sitt barn leva livet "på en räkmacka", utan motstånd och utan motgångar. Det kan handla om vardagliga ting som att alltid serva med allting till mer känslomässiga saker som att skydda barnet från verkligheten, låta barnet leva i en liten glasbubbla och sätta det på en piedestal.
    Vi pratade lite om detta på vår utbildning och tja... det kanske inte är så konstigt att ungdomar idag mer än någonsin är deprimerade och t o m äter psykofarmaka vid unga år. Det som på vår tid var vanliga tonårsproblem är nu klassade som depression och psykiska problem, på gott och ont givetvis. Det fanns nog de som borde fått hjälp på vår tid också men som inte fick det. Har man inte mötts av och fått ta itu med olika nederlag under uppväxten då är det kanske inte så konstigt att världen rämnar när första pojk/flickvännen gör slut och inte mamma & pappa står bredvid och skyddar...

Att ge det större rummet till sitt barn, nej det ser inte jag som en curling-handling, mer som en praktisk lösning inom familjen.

I bokhyllan står boken "Curlingföräldrar och servicebarn - en handbok i barnuppfostran" av Bent Hougaaard. När jag har läst den kan jag återkomma :)

• konkelbär

Vad en curlingförälder är hörs på namnet, en förälder som "curlar" vägen framför barnet, som i sporten curling. Alltså att man löser barnets problem åt barnet, man tar alla konsekvenser istället för barnet, barnet går bara sin väg utan hinder och utan motgångar. Det kan ju leda till svårigheter i vuxenlivet.

Med andra ord, det TS beskriver är inte att curla.

• Marie IE B

På baksidan av boken jag nämde ovan står att läsa:
    En curlingförälder gör allt för att sopa rent framför sina barn så att det snabbt, lätt och smärtfritt ska ta sig fram i livet. Ett servicebarn betjänas av sina föräldrar utan att det ställs några särskilda krav på barnet"

Svar på tråden Curlingföräldrar?