Curlingföräldrar?
Vår son är 2,5 år och har varit hos oss sedan i slutet av -07. Vi bor i en 3:a som vi trivs väldigt bra i. Sonen har fått det stora rummet och vi har tagit det lilla som i princip endast rymmer vår dubbelsäng. Vi sover bara där inne ändå och känner att det funkar bra. Sonen sover mellan oss i sängen varje natt fortfarande. När jag berättade detta för en annan mamma blev hon nästan upprörd och tyckte att vi var typiska curlingföräldrar som offrade vårt sovrum för sonen. Sedan frågade hon vad vi hade för uppfostringsmetoder...jag förstod inte riktigt vad hon menade men hon förklarade att hon tänkte på te x strafftrappa och 5-min metoden vid läggning...Jag sade att vi absolut inte har någon strafftrappa eller matta/pall där barnet ska sitta och begrunda sina gärningar och "synder" och det är inget vi vill ha i vår familj. När sonen blir arg (har inte kommit i trotsåldern ännu dock) så brukar jag göra så att jag säger åt honom vänligt men bestämt att nej, du får inte dra katten i svansen (när vi hade katt hemma) och när han blir arg så får han lov att vara arg, jag sätter mig en bit bort i rummet (stort vardagsrum) så han kan se mig och säger att han får komma till mig om han vill kramas eller vara nära, att jag finns där för honom. Jag tycker det är viktigt att inte lämna rummet men han får inte dra katten i svansen. Oftast funkar detta, han kommer till slut och så klappar han katten fint och så är allt bra igen. Kvinnan jag pratade med såg väldigt snopen ut och så säger hon att gör du detta för att han är adopterad?
Jag sade att nej, det handlar inte om att han är adopterad alls, hade jag fött honom hade jag gjort likadant. Hon fortsätter: Men att ge upp sitt rum på det sättet, det är inte nyttigt för barnet, snacka om bortskämt barn!
Jag började fundera kring hur mycket det faktum att han är adopterad påverkar själva uppfostringsmetoderna, jag tror inte att det handlar om det. Jag hade inte varit förespråkare för 5 mm hur jag än fick mina barn. Och jag ser det inte som att vi offrar någonting för att vi har tagit det lilla rummet alls. Och jag anser att from då man får barn så ska man sätta barnet före sig själv, absolut inte glömma bort sig själv helt men hans behov går före mina så är det bara. Är det att vara en curlingförälder? Är det enbart dåligt om man nu är en curlingförälder?