• Rapunzella

Tjänstebil - vad kostar det i månaden?

Vi funderar eventuellt på att skaffa tjänstebil. Känner dock att vi inte har någon koll på vad som är rimligt när det gäller tjänstebilar.

Vad brukar man betala i månaden? Vad brukar ingå? Vilken bil har ni?

• Svar på tråden Tjänstebil - vad kostar det i månaden?
  • Rapunzella

Ah, tack! Ska sätta mig och läsa igenom det där!

Jag tänkte mest på att vi har ingen aning om vårt företags avtal är ett bra avtal eller ej. ett par tusen i månaden för en Ford kombi utan bensin, är det rimligt? Brukar bensin ingå? Vilka egna kostnader kan tillkomma?

• Nixx

Bilen har ett förmånsvärde som beräknas av skatteverket beroende på bil årsmodell och utrustning.

Det du får betala är skatten, då förmånsvärdet läggs på lönen. Säg att förmånsvärdet är 3000 och du har en skatt på 50% då betalar du 1500kr netto för bilen per månad.

• Rapunzella
    Nixx skrev 2009-03-06 14:04:04 följande:
    Bilen har ett förmånsvärde som beräknas av skatteverket beroende på bil årsmodell och utrustning. Det du får betala är skatten, då förmånsvärdet läggs på lönen. Säg att förmånsvärdet är 3000 och du har en skatt på 50% då betalar du 1500kr netto för bilen per månad.
    Är det med eller utan bensin? Brukar service, olja och allt sånt ingå i de 1500:- då?
  • häxvrål

Bensinen för det ni kör privat får ni betala själva och det ingår inte i de 1500 kr. däremot brukar service och så ingå.

• AnnaVirrPanna

För min man så ingår allt som har med bilen att göra, utom bensin för de mil han kör privat.

• vet bäst83

Det beror ju på hur arbetsgivaren lägger upp det. Ju mindre din man betalar för bilen ju mer belastas företaget.

Min tjänstebil betalar jag bara förmånsvärdet på och den disel som jag kör för privat:)
    Resten av kostnaden betalar företaget för så det är väldigt förmånligt för min del.

Vänligen

• Rapunzella

vet bäst83 skrev 2009-03-06 22:35:46 följande:

Det beror ju på hur arbetsgivaren lägger upp det. Ju mindre din man betalar för bilen ju mer belastas företaget. Min tjänstebil betalar jag bara förmånsvärdet på och den disel som jag kör för privat:) Resten av kostnaden betalar företaget för så det är väldigt förmånligt för min del. Vänligen
    Men enl. nr 3 här ovan så betalar du då 3000:-/mån (eller vad förmånsvärdet än blir), dvs hela förmånsvärdet? Eller betalar du bara en del av förmånsvärdet? Det är det här jag inte riktigt fattar....
  • vet bäst83

Om man nyttjar bilen privat så får man betala förmånsvärde och det fullt.
    Sen om man har omfattande tjänste körning på minst 3000 mil om året så betalar man endast 40% tror jag det är av förmånsvärdet.

Jag betalar fullt förmånsvärde och det räknas ut efter bilmoddel och inköpspris.

Vet att etanolbilar är subventionerade av staten så att förmånsvärdet blir mycket billigare.

• Rapunzella
    Nixx skrev 2009-03-06 14:04:04 följande:
    Bilen har ett förmånsvärde som beräknas av skatteverket beroende på bil årsmodell och utrustning. Det du får betala är skatten, då förmånsvärdet läggs på lönen. Säg att förmånsvärdet är 3000 och du har en skatt på 50% då betalar du 1500kr netto för bilen per månad.
    Om jag har en skatt på 30% då, betalar jag 900 eller 2100 då?
Svar på tråden Tjänstebil - vad kostar det i månaden?