• Anonym

Kateter vid plastikoperation?

Någon som haft det?

• Svar på tråden Kateter vid plastikoperation?
  • Anonym

nope, inte gjord någon sådan. däremot fick jag kateter vid kejsarsnittet...

• Bebislängtan82

Nopp men jag fick en däremot under min operation i måndags som var 7 tim lång

Är 2009 vårt år
  • Anonym (!)

Nästan tre timmar lång plastikoperation har jag gjort, men ingen kateter. Man har ju inte druckit på så länge och efter några timmar kan man ju gå på toa själv. Ingen aning om varför det används vid ks och andra snabba operationer?! Det man hade på uppvaket var blodtrycksklämma och dropp, som inte var så hemskt som jag trodde.

• Anonym (boobies)

Jag hade ingen när jag gjorde min bröstförstoring, men min väninna hade det när hon gjorde sin bukplastik.
    Det beror nog på vad det är för sorts operation...?

• Bebislängtan82

Min operation var på 7 timmar. Jag kissa 5 min innan dom körde in mig men påsen var ändå nästan överfylld när jag vakna. Strax efter jag vakna tog dom bort den,först på morgonen efter kunde jag gå på toa själv. I mitt syfte använde dom den för att tömma mig på urin under operationen.

Är 2009 vårt år
  • Bebislängtan82

Kanske tillägga att det var en öron operation jag gjorde

Är 2009 vårt år
  • Anonym

Om man gör kejsarsnitt med ryggbedövning tappar man ju kontrollen över blåsan. Tror det är därför man får kateter.

Anonym (!) skrev 2009-03-05 22:52:48 följande:

Nästan tre timmar lång plastikoperation har jag gjort, men ingen kateter. Man har ju inte druckit på så länge och efter några timmar kan man ju gå på toa själv. Ingen aning om varför det används vid ks och andra snabba operationer?! Det man hade på uppvaket var blodtrycksklämma och dropp, som inte var så hemskt som jag trodde.
  • Anonym (!)
    Anonym skrev 2009-03-06 11:01:40 följande:
    Om man gör kejsarsnitt med ryggbedövning tappar man ju kontrollen över blåsan. Tror det är därför man får kateter.Anonym (!) skrev 2009-03-05 22:52:48 följande:
    Jo, men dom verkar köra kateter även vid sövt ks trodde jag. Men intressant om nån utbildad kunde förklara vid vilka tillfällen och varför det behövs.
  • Anonym (ssk)

Det finns egentligen inga universala regler för när man får kateter i samband med op. Men det är mer regel än undanatag att man får det vid bukoperationer, oavsett om man är vaken eller sövd. Man får det vid lite längre operationer också, eftersom man är sövd under en längre tid och då behöver man dels tömma blåsan men även ha kontroll över vätskebalansen.

Svar på tråden Kateter vid plastikoperation?