Inlägg från: lindberg78 |Visa alla inlägg
  • lindberg78

Stor familj

Har inte läst alla inlägg..

Jag är 31 och väntar barn nr 5. Vill man ha många barn så go for it MEN räkna inte med att mamma o pappa finns där hela livet. Du / ni måste försöka stå på egna ben Framförallt så inte barnen lär sig att man kan leva på föräldrarna ( det blir dyyyyrt med många barn )

Sen läste jag nåt inlägg om att det skulle kosta massor att resa.
    Vi ska iväg till spanien nästa år när bebis är runt 1 år. Det kommer att gå på ca 20 000 kr + fickpengar. Inte speciellt dyrt. Man får ta in på lägenhetshotell alt hyra hus för att få in hela familjen ( mycket billigare än hotell)

• lindberg78

Vi bor i ett hus på 140 kvm med 6 rum och kök + 2 toaletter. Såsmåningom kommer vi bygga till.
    Dessutom finns det en gäststuga , 1,5 rok + dusch/toa, på 50 kvm där gäster sover.
    Alla har eget rum och bebis ska sova inne i vårat sovrum.

• lindberg78
    trebarsmamma skrev 2009-03-17 15:14:31 följande:
    vi bor i en 4 på 96 kvmvi har 2 st toa, vi håller på att leta större,ni som har många barn och bor stort, vart bor ni någonstans, inne i stan eller ute på landet, för det är ju skit dyrt inne i stan eller typ 10 minuter i från stan, vill man bo billigare måste man ju ut på landet
    Vi bor "centralt" i en liten kommun Köpte för 340 000:-
  • lindberg78
    himmelsflickan skrev 2009-03-18 09:21:29 följande:
    Men oj vad är det med er? Var ju inte detta ts ville prata om...?Det är väl självklart att man åste få tycka att det är underbart att vara gravid o nyförlöst och ha en nyfödd i huset? Om man hatar allt detta, det är väl DÅ man ska fråga sig om man verkligen vill ha fler barn?Skit i hennes ålder o livssituation! Dom verkar ju inte bo på gatan direkt... Hon lär ju knappast avstå nummer 5 bara för att ni tycker det Det är väl jättebra om hon får hjälp av sina föräldrar så hon slipper be soc om hjälp eller ta lån? Jag får själv "bidrag" från mina föräldrar ibland och då har jag ändå bara 2 barn... O även om jag precis klarar mig så varför skulle jag säga nej om mina föräldrar vill ge mig 500 kr en månad? DET är ju puckat
    Hmm.... Jooo det är ju jättebra att få bidrag. Helst när barnen blivit stora och gör samma sak. Tänk att ha 5-6 ungar ( vuxna) som ränner hemma och tigger pengar. Nope, funkar ej för mig. Vet en familj vars yngste ( är 21år) bor hemma, inget jobb, ingen utbildning och fortfarande får "veckopeng" av mamma och pappa. Vad lär man sig av det??
    Skriver man ett inlägg som TS så får man räkna med lite kritik Men det finns gott om positiv kritik oxå. Man måste se helheten.
    Tycker det är jättebra att TS vill ha många barn. Det gynnar ju sverige om inte annat
  • lindberg78
    himmelsflickan skrev 2009-03-18 09:43:15 följande:
    Jag tycker det är skillnad på att ta emot hjälp som erbjuds och att tigga
    Det jag vill poängtera är att barnen ser och förstår mer än vad man tror. Lär dom sig att man kan få "bidrag" från mamma och pappa även som vuxen så anser jag att det är fel!
    Du har ju "bara" två barn så det är kanske simpelt att ge dom dessa pengar varje månad när dom är vuxna, men hur går de då med din ekonomi om det skulle handla om 5-6 barn?
  • lindberg78
    himmelsflickan skrev 2009-03-18 10:37:28 följande:
    dom märker inte om morfar för över pengar till mitt konto...Jag vill inte lära dom "tiggeri" heller, men dom ska veta att dom får hjälp ekonomiskt när det BEHÖVS...
    Suck

Det handlar inte om att lära sina barn "tiggeri". Fast först och främst kanske det är mamma o pappa som behöver lära sig att stå på EGNA ben?
    Vet inte hur gamla dina barn är, men jag lär mina barn hur man handskas med ekonomin ( alltså är dom delvis insatta i familjens ekonomi).
    Min 14-åring kan inte komma till mig på tex en tisdag och säga att han vill ha mer pengar för veckopengen redan är slut.
    Nä, man måste lära sig att pengar är värdefullt och inte växer på träd.

Så du menar att du ALDRIG nämner morfars " bidrag" högt nån gång hemma? Inte ens omedvetet? Nä nä, men grattis då Se till att hålla det hemligt i fortsättningen oxå....

Självklart ska man hjälpa sina barn vid nödsituationer, men ABSOLUT inte försörja VARJE månad ( vilket TS skriver)
    Hon ville ju dessutom att familjer med MÅNGA barn skulle dela med sig av sitt liv och erfarenheter. Därför kommer denna diskussion upp.
  • lindberg78
    himmelsflickan skrev 2009-03-18 13:48:15 följande:
    Jag har aldrig sagt att man ska ge pengar hursomhelst heller... Utan att dom såklart ska veta att dom fårhjälp om det BEHÖVS! Har dom slösat bort sina pengar så får dom inga mer... Skulle dom hamna i en kris så får dom såklart (elr låna) pengar! jag syftar då först o främst på när dom är i vuxen ålder =)
    Ja, precis. Det är ju det dom flesta argumenten handlar om. Att lära sig att stå på egna ben och inte leva på mamma o pappa. Om man inte kan försörja den familj man redan har, är det inte bättre då att vänta lite med att skaffa fler barn tills man har en bättre inkomst? Visst, skulle det krisa en månad eller två har jag inte sagt att det är fel att be om hjälp, men att månad efter månad få ekonomisk hjälp är lite felvridet.
    Men självklart gör TS som hon vill.
Svar på tråden Stor familj