• LizLiz76

15 förskottssemesterdagar som jag kan endast ta ut i mars ???

Jag har börjat min fasta anställning i slutet på februari, dvs i slutet på ett semesterår.
    Jag har rätt till 15 dagar förskottssemester som annars försvinner om jag inte tar ut dem i mars. Alltså hallå!!! Hur dumt är det inte?

Men frågan är ändå, att det är då semester mars månad ut o jag har precis fattat att om jag inte tar ut dem så försvinner dem. Kan jag stega in till chefen idag och begära semester mars ut med början på måndag? Har jag rätt till det??

(Jag fick infot om semesterdagar från löneavd. så chefen har nog inte så stor koll hur många dagar jag har).

• Svar på tråden 15 förskottssemesterdagar som jag kan endast ta ut i mars ???
  • prinsesstårtan

klart du kan fråga men du kan inte begära.... semséstern brukar behöva planeras med ett par veckors varsel när det gäller en så lång period.

• Barbabok

Det låter konstigt att du skulle få så många? Misstror dig inte men låter som de sagt fel.
    Annars får man precis som när man tjänar in semestern, runt två/mån. dvs i ditt fall 2dagar om semesteråret löper 1/4-31/3. Kanske du har koll på redan?
    Ja inte samma för alla men vanligen förekommande då.
    Du måste ju inte ta ut dom, det brukar vara återbetalningsskyldigt och ibland efterskänks de efter några år, beroende på vad som står i ens avtal, om man slutar hos den arbetsgivaren.

Parvel, du är härmed vräkt, kom UT
  • Stormorsan

Kan du inte be din chef om att få ta ut dem till sommaren? Denna sommaren har du ju ingen intjänad semester att ta ut.

Förskottssemester skrivs av efter fem år men får återbetalas om man slutar innan. OBS detta gäller inte om arbetsgivaren säger upp. Då behöver man inte betala tillbaka.

• Gladskit

Jag tycker också att det låter konstigt. Förskottssemestern är ju i normala fall till för att även den som inte har tjänat in någon semester ska kunna vara ledig på sommaren. Så varför tvingar dom dig då att ta ut dem nu i mars, det har jag aldrig varit med om faktiskt. Om jag var du skulle jag dubbelkolla det där för det låter konstigt.

Det borde snarare vara så att du hinner tjäna in kanske 2 dagar nu innan det blir nytt semesterår. Nästa semesterår (som börjar 1/4 2009 och löper tom 31/3 2010) bör du alltså ha 2 betalda dagar och 23 dagar som du kan ta ut som förskott, eftersom alla har rätt till 25 dagar ledigt.

• LizLiz76

Fråga mig inte hur jag kan ha så många förskottsdagar (som är alltså betalda), vi har nåt bra avtal antar jag.. I alla fall så har de anställt 5 andra också under senare tiden och de hade också massa dagar som ska försvinna och alla ville ta ut så chefen fick säga nej till att ta ut alla, annars hade halva avdelningen försvunnit iväg under mars.
    Jag fick ta ut 8 dagar till slut så 7 st kommer att försvinna.
    Efter 1:a april har jag 25 betalda dagar igen. Återigen, fråga mig inte om reglerna, jag har pratat med vår RM chef men förstår inte riktigt varför eller hur det funkar. I alla fall har vi det bra som jag har fattat.

• Gladskit

Amen då så, bara att tacka och ta emot med andra ord!
    Kul att ha ett så bra avtal!

• Brittan

Tänk bara på att du kollar upp om det finns någon hake med dessa förskottsdagarna. Jag har en kompis som fick förskottsdagar och hon skulle bli tvungen att betala igen dessa dagar om hon använde dem och slutade inom 5 år. Kan säga att hon inte tog ut dessa dagar eftersom hon inte ville bli skyldig företaget en massa pengar om hon hittade ett annat arbete.

• Stormorsan
    Brittan skrev 2009-03-08 08:19:22 följande:
    Tänk bara på att du kollar upp om det finns någon hake med dessa förskottsdagarna. Jag har en kompis som fick förskottsdagar och hon skulle bli tvungen att betala igen dessa dagar om hon använde dem och slutade inom 5 år. Kan säga att hon inte tog ut dessa dagar eftersom hon inte ville bli skyldig företaget en massa pengar om hon hittade ett annat arbete.
    Hake? Förskottssemester får alltid återbetalas om man slutar inom 5 år, men avskrivs därefter.
  • Barbabok
    Stormorsan skrev 2009-03-08 13:25:53 följande:
    Hake? Förskottssemester får alltid återbetalas om man slutar inom 5 år, men avskrivs därefter.
    Nej det kan skilja sig, jag har haft olika på olika arbetsplatser.
    Bebis hade svårt att hitta in, men måste det till karta för att hitta ut?
  • Gladskit

Det beror på vilket kollektivavtal man har (eller policy på företaget om kollektivavtal saknas) eftersom semesterlagen inte reglerar förskottssemester överhuvudtaget.

Men jag tycker inte man ska vara rädd för att nyttja dagarna. Har man intjänad semester som man inte har hunnit ta ut så brukar det gå att kvitta. Men det är klart, nyttjar man ALLA sina 25 dagar, tar ut full semester varenda år och blir återbetalningsskyldig så är det ju rätt mycket pengar.

Svar på tråden 15 förskottssemesterdagar som jag kan endast ta ut i mars ???