• WhiteAngels

Atopiskt eksem

Någon som har barn med atopiska eksem i nacke eller ansikte??Har ni bilder,jag skulle gärna vilja se för att jämföra min misstanke med mitt barn.På bvc får jag ingen speciell hjälp.

• Svar på tråden Atopiskt eksem
  • Viking och Loke
    WhiteAngels skrev 2009-03-06 10:24:07 följande:
    Hydrokortiosnen tunnar ut huden och ska helst inte sättas i ansiktet eller kring ögonen
    är ingen fara med dom receptfria jag har har smörjt min son med dom och starkare kortison på kroppen hårbotten m.m... har varit ett måste för att få ordning på eksemen...

är de precis vid ögonen finns de en speciell ögon kortison salva att få på recept...
  • snuttP

Därför ska du gå till en hudläkare och få recept på en kräm (som jag inte kommer ihåg vad den heter). Den fungear som en kortisonkräm men det finns inte kortison i den. Sen finns det olika sorters kortison, det finns såna som är tillverkade för att användas i ansiktet.

Kortison tunnar ut på lång sikt. Tyvärr är många rädda för kortison. Men vad är bäst.. eksem så kilar, sprider sig, osv eller att använda kortison ett tag och samtidigt använda mjukgörare för att hålla huden i ok tillstånd.

• Viking och Loke

har även uteslutit en del i   hans kost...

som ex: allt som är rött choklad nötter citrusfrukter m.m...

• mia mamma
    bonnieloveskim skrev 2009-03-06 10:25:50 följande:
    Viking och Loke skrev 2009-03-06 10:01:13 följande: Instämmer att är det eksem så behövs kortison.jag har atopiskt eksem på mina händer å har prövat allt.. vissa salvor hjälpte.. men bara för stunden.. när det är klåda så hjälper bara kortison.fast jag blev lite nyfiken.. vad har rapsolja får klådstillande effekt?
    Det behövs inte alls kortison bara för att det är eksem. Min tjej har eksem på händerna som såklart är utsatt för vatten, mat och dyl.
    A och O är att kontinueligt smörja och mycket och ofta. Gjorde eftersökningar och fick då tipset att använda rapsolja som mjukgörande och oljan har samma effekt som kortison men inga biverkningar samt att man kan använda det varsom helst och när det gäller min lilla tjej så vill jag tex. inte smörja henne med kortison för att hon sedan gnuggar sig i ögen eller dyl.
    Genom att bibehålla fukten och aldrig låta eksemet "blossa" up har hon heller ingen klåda.
    Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • Viking och Loke

jo de är så sant de du skriver men när han såg ut som värst och innan vi fick hjälp då hade han i stort sett hela kroppen full...

sen har han fått olika partier där de inte velat ge med sig som ex hela hårbotten som han rev sönder i sömnen el. bakom runt öronen  då har kortisonet hjälp gör bra här...

och när han va som värst smörjde vi hela honom med mjukgörande cca 3 ggr om dagen...

Nu är han 5 år och mycket bättre får små fläckar ibland runt handleder och fingrar nån gång lite runt ögon och även runt örat  men som saagt inte alls som när han var 1-2 år...

• mia mamma

Vill bara säga att jag gick till VC och krävde remiss till Hudkliniken vilket jag fick och efter konstaterandet att hon hade atopiskt eksem fick vi remiss till barnkliniken för att utreda astma/allergier. Har varit där och min tjej har idag inga ytterligare allergier eller dyl. men det kan komma längre fram så vi kommer att bli kallade varje år framöver för ny testnig.
    Känner ni att man inte ta frågan på allvar så fortsätt att ställa krav, ge inte upp til slut vill de bara bli av med en. Kan tillägga att jag var på VC tre gånger innan de skrev remissen och läkarna där sa bara att hon var torr och att det skulle gå bort snart. Med facit i hand så var det ju inte fallet!

Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • Viking och Loke

nej sonen här har inga mat allergier men känslig mot en del saker...

men har därimot pollen allergi och de hänger ihop  med Atopisak eksem...

• Flickan och kråkan

Hej hej! Har en liten kille med lindrigt atopiskt eksem. Vi upptäckte det när han var runt 2 månader. Började med torra, rödflammiga kinder. Sedan fick han typiska runda skrovliga fläckar på armar, ben och rygg.

Vi har smörjt mycket med mjukgörande salvor. Provade alla varianter utan mineraloljor först men utan framgång. Blev bara värre. Nu kör vi miniderm och locabase repair (suverän tycker vi). Är vi bara ordentliga och uppmärksamma så klarar vi oss bra med det. Ibland har vi fått använda kortison, men inte så ofta eller mycket. Har klarat hela den här torrperioden hittills utan kortison. Längtar till våren! Nu har han i och för sig än så länge rätt lindrig allergi.

Håller med om att man ska försöka utan kortison om det går. Man ska inte använda det i onödan, men jag är atopiker själv och har haft mycket kontakt med sjukvården. Vad läkarna är överens om är att det finns en obefogad rädsla för kortison bland föräldrar och att svenska barn om något är underbehandlade. De har sagt till mig att eksem som inte behandlas på rätt sätt är mer skadligt för huden än kortisonsalvor (det är ju inte alltid det behövs så starka preparat heller), och kliar det så orsakar det en massa onödigt lidande.

Men som sagt, klarar man sig utan det med noggrann smörjning så kör man givetvis på det, men om det inte räcker så tycker jag inte man ska vara rädd för kortison.

Hej hopp!

• Viking och Loke

Vi fick även flytande tavegyl utskrivet att ge mot klådan när den va som värst...

• londonkarin

Min dotter fick eksem nar hon var bara 4 man. men det har blivit mycket battre genom att smorja smorja och ater smorja med fuktgivande lotion. Vi bor utomlands men jag vet att Aveeno cream finns aven i Sverige och den anvander vi pa hela kroppen ofta! Forsoker smorja hennes ansikte vid varje blojbyte.

Om du anvander kortison var forsiktig med att inte anvanda det lite da och da, enligt var doktor ar det battre att smorja 2 ggr. om dagen i 5 dagar och sen vanta.

Det var bara lite tips vad som funkat for oss...
    Lycka till och hoppas det blir battre.

• Smamman

Biwelen by XLNT är en salva som är bra emot eksem.
    Man kan använda den istället för kortison... tar lite längre tid innan det börjar verka, men är heeeelt galet bra sen.

Har hjälpt min syster, son o väninnans eksembarn.
    Säljs på Bodystore.com

• Spaderdam

Försvinner atopiskt eksem?
    Tror min son har det. Bara på en liten fläck på kinden, halv cm stort ungefär. Försvinner efter en vecka med kortisonsalva, men kommer tillbaka lika snabbt igen även om vi använder mjukgörande salva.
    Ska man fortsätta att smörja med kortison?

• SanTan

En jättebra sida är:

huden.nu/

Där står det bland annat:

Oro att behandla sitt lilla barn som har atopiskt eksem med kortisonkräm finns ofta hos föräldrar. Det är så att följer man ordinationen och behandlar med hydrokortisonkräm eller ibland starkare så länge som eksemet är ilsket, vilket brukar vara 1-2 veckor och sedan glesar ut kortisonbehandlingen och växlar med mjukgörande, så är det INTE farligt utan tvärtom viktigt att behandla. I princip förekommer aldrig något barn som fått för mycket kortisonbehandling men ofta barn som är "underbehandlade" på grund av rädsla för kortison. Hydrokortison är så pass svagt att man inte ser några biverkningar. Vid eksem finns för närvarande inget bra alternativ till kortison men det är på väg ny effektiv lokalbehandling även för barn under 2 år. Sammanfattning alltså att det inte är farligt utan viktigt att behandla sitt barn med t.ex. Uniderm och Propyless enligt ordination. Det är vanligt att det atopiska eksemet dyker upp igen framåt hösten. De allra flesta barn blir bättre under sommaren med sol och bad.

huden.nu/dermatologen/atopiskt-eksem/

• bonnieloveskim
    Spaderdam skrev 2009-05-12 10:37:45 följande:
    Försvinner atopiskt eksem? Tror min son har det. Bara på en liten fläck på kinden, halv cm stort ungefär. Försvinner efter en vecka med kortisonsalva, men kommer tillbaka lika snabbt igen även om vi använder mjukgörande salva.Ska man fortsätta att smörja med kortison?
    "Försvinner"....
    Om du underhåller det så blir det fint och behöver knappt märkas. Men om man slutar smörja så blir det gravdis torrare igen.

Sen kan det växa bort och försvinna helt eller får ett tag (allt från månader till år eller inte komma tillbaka alls)

Om du märker att det kommer tillbaka så ska du, fast du inte ser den torra fläcken, smörja in den med salva, då kan det vara en annan salva än kortison.
    Jag brukar ha locobase repair är bra till barnen den tycker jag är suverän men det finns många salvor man får prova sig fram till vad man själv tycker är bra och vad som hjälper bra. Jag gillar locobase på mina händer med men det hjälper inte så bra på mig som du barnen så jag får ta annat.

Du har massa med tips på salvor i denna tråd.

• Viking och Loke
    Spaderdam skrev 2009-05-12 10:37:45 följande:
    Försvinner atopiskt eksem? Tror min son har det. Bara på en liten fläck på kinden, halv cm stort ungefär. Försvinner efter en vecka med kortisonsalva, men kommer tillbaka lika snabbt igen även om vi använder mjukgörande salva.Ska man fortsätta att smörja med kortison?
    Använder ni en receptfri typ moldison så kan ni smörja så här...

Vecka 1 2ggr per dag
    Vecka 2 1gång per dag
    Vecka 3 varannan dag
    Vecka 4 2 ggr
    Sen vid behov...

Kortison ska trappas ner inte avbrytas direkt då kommer det gärna tebax.

Min minsta son har haft satora problem med Atopska eksem men mycket bättre nu mest bara riktigt torr
  • Viking och Loke

Kan ju tillägga att när han var som värst så smörjde vi med miniderm 2 till 3 ggr per dag oxå...

• Themis

Om man hittar en orsak så slipper man eksemen helt. Inget kortison, inget smörja, inga problem...

Personligen tycker jag det är den bästa lösningen om den går att få till.

/fd diagnosticerad med atopiskt eksem pga okunniga läkare

• Viking och Loke
    Themis skrev 2009-05-13 15:17:45 följande:
    Om man hittar en orsak så slipper man eksemen helt. Inget kortison, inget smörja, inga problem...Personligen tycker jag det är den bästa lösningen om den går att få till. /fd diagnosticerad med atopiskt eksem pga okunniga läkare
    jo vi har undvikti mycket när jag väl fick BVC att förstå attd e var eksem min son hade...
    Innan det massa smörjande av alla dess slag och styrkor... som jag skrev innan nu är han bara torr

Vi undvek ALLT som är rött, choklad, nötter, citrusfrukter, hitta rätt blöjmärke som han inte fick eksem av bytte tvättmedel m.m...

och i dagsläget är de bara mjukgörande som behövs....

FAst börjar få eksem i håtbotten nu kommer gärna nu när deet blir varmt och haan svettas
  • Malin Gumman

Min dotter har haft atopiskt eksem vi fick locoid flytande och kräm. funkade jättebra. nu är hon nästan frisk eftersom vi har uteslutit mjölk i hennes fall. Men ibland blossar det upp av okänd anledning.

• Themis

Viking och Loke: Bra jobbat, du har verkligen tänkt till och gjort hemläxan.

Var lite observant på tillsatser i livsmedel också, så har du täckt alla de viktigaste pusselbitarna för att hålla din son så eksemfri som möjligt.

Jag är allergisk mot konserveringsmedel och att undvika enbart E202 och E211 löste hela min eksemproblematik och minskade övriga allergier.

Vad gör man för att minska belastningen på kroppen av konserveringsmedel?

Hela gänget E200-E220 hör ihop för min del ur eksemsynpunkt, men E202 och E211 används i mängd och är vanligast. Använd gärna hårdtvål till barnet, allt flytande innehåller i princip bensoater eller parabener för konservering. Var försiktig med schampoo och skölj, skölj, skölj. Läs på tandkrämen, även den kan det vara bensoat i fast det inte alls är nödvändigt.

Begränsa intaget av godis med mycket färgämnen, är man känslig mot konserveringsmedel rekommenderas man även att undvika azofärgämnen (E100-120), vilka har varit förbjudna i Sverige men nu åter är tillåtna i EU.

Begränsa intaget av såser, marinader och fonder i halvfabrikat, de är fullproppade med konserveringsmedel, liksom många färdigkryddade cremefraicheprodukter och dipsåser. Färdiga fonder är min personliga värsting, får klåda inom fem minuter om de ingår i såsen, så jag kan ju säga att jag vet vilka restauranger som lagar mat från grunden...

Läsk, sylt och saft-köp utan konserveringsmedel eller byt till lättdryck, juice eller smaksatt vatten.

På senare år kan man t.o.m. se konserveringsmedel i yoghurt, öl och margarin och det är direkt deprimerande för det ska inte behövas om man tillverkar på ett fräscht sätt. Jag ser bara hur vi får i oss mer och mer skräp för att hållbarheten på varorna ska bli längre och vinsterna för producenterna större.

Jaja, det får bli dagens insats, vissa har säkert läst detta förut men jag vill sprida min historia så att kanske någon mer kan slippa sina evighetseksem.

Svar på tråden Atopiskt eksem