• SandvikenMamma

Får era 14-åringar vara vaken hur länge dom vill?

Vi har en 14-åring hemma och vi är intresserad av att höra när era 14-åringar går och lägger sig på kvällarna... när vi frågar honom hur länge hans klasskompisar får vara vaken så säger han att dom får lägga sig när dom vill men jag vet inte om det stämmer

När lägger dom sig då det är skola dagen efter, om dom börjar kl 8? Och när lägger dom sig på helgen när det inte är skola dagen efter?

• Svar på tråden Får era 14-åringar vara vaken hur länge dom vill?
  • litemolnlitesol

Vi säger till vår 14-åring (dotter) att det är sängen som gäller kl.22.00, sedan vet jag att hon ligger och läser, mås så vara. Bara det inte är tv. Är det något hon vill se på tv så får hon spela in det och se nästa dag. Ligger hon vaken för länge så märker hon själv hur trött hon blir på morgonen och jag hoppas att hon lär av erfarenhet.
    mvh Hanna

• litemolnlitesol

Såg att jag missade följdfrågan. På helgerna får hon vara vaken så länge hon vill, hon får dock inte vara ute på stan och ränna.

• Dudden

Vår äldsta dotter går i 8:an, blir 15 i juni.
    På vardagar ska hon vara inne senast kl 21 och sänggående vid 22. Ibland kan det rubbas på om det är nåt väldigt speciellt, men annars är det 22 som gäller.

På helgen får hon väl vara uppe hur länge hon vill (går ofta och lägger sig självmant då vi lägger oss, el ibland innan) .
    Ute-tiderna är lite olika beroende på var hon är, vet jag att hon är hos nån kompis i närheten så kan kl bli både 23 0 24, är hon hos kompisar nere i centrum får det bli tidigare, och oftast hämtar vi då.

• SandvikenMamma

Tack för era svar.
    Jag tycker också att det känns som en bra tid att han lägger sig kl 22, men oftast om det går någon film på tv så börjar ju den kl 21 och slutar vid 23 och då vill han aldrig avbryta filmen mitt i, och hans pappa vill inte heller avbryta utan låter killen se färdigt.
    Men det var en bra idé att vi kan spela in om det är något bra på tv som han vill se, jag har annars föreslagit att vi kan hyra filmen han så gärna vill se så kan han se den på helgen.

Jag tycker det är viktigt med skolan och att han orkar med.

Flera får gärna svara om när tonåringarna lägger sig :)

• JuliaåRonjasmammis

Jag har en som fyller 13 snart, och det där är ett hett ämne. "Alla andra får ju", tydligen vara uppe hela nätterna... ;=D (Vilket visar sig inte är sant när man pratar med andra föräldrar!)

Han bor vv hos oss och vv hos sin pappa, ett tag nu har han försökt att spela ut familjerna mot varandra, men vi fyra vuxna har en så pass bra kontakt att vi inte hade några problem att kolla av vad som var ok hos resp familj.
    Lite snopet för ungen, men skönt för oss. Nu har vi gjort upp vad som gäller;

Vardagar (skolan börjar 08.00 nästa dag) - uppe till 21.30, sen läsa till 22.00.

Vardagar (skolan börjar 10.00 nästa dag) - uppe till 22, ev senare om det är film/serie som följs. Ingen läsning efter det.

Fredag/Lördag - uppe till senast midnatt, ingen läsning efter det.

Sen har vi gjort upp om att han själv tar ansvar och ställer väckarklockan, går upp i tid på morgonen, packar väska osv, istället för att vi väcker och tjatar.

Peppar, peppar, så har det funkat skitbra hittills! Nu vet han vad som gäller, och att vi inte viker oss. Ingen idé att tjafsa, mao. Inte har han försovit sig heller, och morgnarna har blivit mycket mindre stressiga.

Vet att vissa tycker att han sover för lite för sin ålder, men man måste ju se till individen och inte bara till i vilken ålder de är. De här tiderna passar honom, någon annan kanske behöver mer/mindre sömn.

• hymafr

Min dotter är 15.
    Hon lägger sig självmant vid 22, för hon vet att hon annars blir så trött på morgonen (stiger upp 7)
    På helger får hon vara uppe hur länge hon vill, men tycker inte om att vara vaken sist, så det brukar inte bli så sent. Kanske vid ett.

• Moomi

Min 13-åring (fyller 14 i sommar) måste vara i säng kl 22 på vardagen (släcker då lampan rätt omgående). Han börjar skolan kl 8. På helgen har vi ingen exakt tid men han brukar lägga sig vid midnatt.

• Midsommartjejen

Har barn mellan 12 och 16. De minsta brukar vilja lägga sig efter 21 o klarar det ganska bra. De 2 äldre vill jag gärna ska vara i säng efter 22, men jag vet att det inte funkar alltid. Men vi har sagt så att bara de orkar med att gå upp morgonen efter och inte blir trötta i skolan är det inte hela världen om det bryts på det ibland. Vi har alltid varit en kvällsfamilj så alla är vana vid det.
    På helgerna får de vara uppe så länge de vill förutom om de har sporter el dyl att passa dagen efter. Brukar oftast låta dem sova så länge de vill.

• mirre2

felix blir 14år nästa månad på vardagar ska han sova 23 upp 07.00  aldrig gnäll På helger & lov får han vara uppe hur länge han vill funkar fint de med

• mirre2
    mirre2 skrev 2009-03-12 10:23:37 följande:
    felix blir 14år nästa månad på vardagar ska han sova 23 upp 07.00  aldrig gnäll På helger & lov får han vara uppe hur länge han vill funkar fint de med
    Kanske tilläga att han får vara vaken hur länge han vill på helger och lov men  han e hemma då så han e inte ute och ränner
Svar på tråden Får era 14-åringar vara vaken hur länge dom vill?