• planerat09

Havandeskapspenning

Hej!!

Nu har blanketten om havndeskapspenningen ramlat ner i min brevlåda.
    Blir bara så förvirrad av alla dessa frågor som finns på blanketten.
    Ska väl tillägga först att jag är nybörjare på detta!!

Jag jobbar inom vården och har väldigt många tunga lyft per dag. (ja ni som jobbar inom vården vet nog vad jag talar om)

Nu kommer man till fråga nr 6 på blanketten...
    Hur många kilo lyfter du per dag?!
    Öhhh och vad skriver man där? Ska man gå och väga alla patienter för att få ut svare?! *ironisk*
    Nee.. skämt åt sido..
    Vill gärna få råd och tips hur ni andra fyllt i denna havandeskapspenningsblankett!!??

En annan uppgift är att man ska beskriva en arbetsdag.. Hur utförlig ska man vara?!

Tacksam för svar snarast!!
    (skönt att få iväg den så fort som möjligt, så man slipper tänka på den mer)

MVH
    Marie

• Svar på tråden Havandeskapspenning
  • Nora83

Jag ska också ansöka och hade svårt att veta vad jag skulle fylla i i antal lyft och kilo. Så jag ringde upp FK och frågade. Den jag pratade med sa att det bästa var om jag kunde beskriva min arbetsdag så utförligt som möjligt och sedan strunta i att fylla i några kg eller antal lyft, för då skulle de ändå se att jag hade ett tungt arbete (jag jobbar i storkök).

Lycka till!

• Emelie09

Ja jag hade precis samma problem. Jobbar inom hemtjänsten. Lyfter allt från matkassar till tunga vändningar. Så det skiljer ju mkt i vikt där. Jag lämnade mina papper till chefen som hjälpte mig att fylla i dom.
    Du vet att du måste ha ett papper ang omplacering också? Det missade jag.
    Prata med din chef.

• planerat09
    Nora83 skrev 2009-03-06 10:46:16 följande:
    Jag ska också ansöka och hade svårt att veta vad jag skulle fylla i i antal lyft och kilo. Så jag ringde upp FK och frågade. Den jag pratade med sa att det bästa var om jag kunde beskriva min arbetsdag så utförligt som möjligt och sedan strunta i att fylla i några kg eller antal lyft, för då skulle de ändå se att jag hade ett tungt arbete (jag jobbar i storkök).Lycka till!
    Jo jag glömde tillägga det att jag ringde upp FK och ifrågasatte dessa frågor ang hur många kilon man lyfter per dag och den jag pratade med svara mig med att jag ska skriva att jag lyfter människor!!! Öhhh.. näähääää!!
    Sen sa hon.. ja och om inte det räcker så hör dom av sig om du måste vara mer utförlig!! Men vad var det för "stolpskott" som satt i telefon på försäkringskassan. Hur kan man svara så???
    Jag blev mer chockad av hennes uttalande. Klart att det INTE räcker med att bara skriva människor... Hmm puckon säger jag bara!!!
  • planerat09
    Emelie09 skrev 2009-03-06 10:46:49 följande:
    Ja jag hade precis samma problem. Jobbar inom hemtjänsten. Lyfter allt från matkassar till tunga vändningar. Så det skiljer ju mkt i vikt där. Jag lämnade mina papper till chefen som hjälpte mig att fylla i dom.Du vet att du måste ha ett papper ang omplacering också? Det missade jag.Prata med din chef.
    ....papper om omplacering??? Var får jag tag på detta papper och vad är det?!
    Har jag inte hört något om..Hmm ja jag säger då det.. Det är inte lätt att vara gravid alla gånger!! {#lang_emotions_dreamer}
  • Nora83
    Svar på #3
    Ja.. Jag brukar också bli fundersam över vad det är för människor man pratar med vissa gånger.
    Den jag pratade med först visste inte så mycket heller, så jag bad att få bli uppringd av en handläggare som visste mer..

Och eftersom att jag fick till svar att bara redogöra för hur min arbetsdag ser ut så håller jag på att skriva en hel uppsats nu känns det som!
  • planerat09
    Emelie09 skrev 2009-03-06 14:13:30 följande:
    Om du går in på FK hemsida och in på havandeskapspenning så ska det stå där nånstans. Utlåtande om omplacering heter den.www.forsakringskassan.se/blanketter/?page=/pr...Hoppas länken funkar.
    Åhh tack för den länken.. Jag som hade kladdat ner papprena som jag fick i brevlådan.. Nu var det inga problem att skriva ut nya. Bara att skriva nya så det blir läsligt! ;)
    Tack!!
  • Emelie09

Varsågod. Hoppas du slipper massa strul nu. För mig har det funkat kanon med FK, hittils

• PLUPP09

Jag fyllde i min HP-ansökan (+ lappen ang omplacering) tillsammans med mina arb.givare, så att vi kunde hjälpas åt o så att uppgifterna stämde överens.

Gällande att beskriva en arbetsdag - var extremt noggrann och beskriv in i minsta detalj! Be gärna någon utomstående (som inte vet hur din arbetsdag ser ut) läsa igenom pappret o tycka till. Man blir ju lätt "hemmablind"....

Lycka till!

• planerat09

Hej igen..
    Har gjort en utförlig beskrivning på hur en dag på jobbet kan se ut. Från då man börjar på morgonen tills man går hem.
    Så jag har gjort en så utförlig beskrivning att ett litet barn skulle förstå vad jag sysslar med.

Ska lämna in lappen om omplacering till min chef i morgon tänkte jag. Så hoppas jag att det inte tar allt för lång tid att få iväg den.

Är det vanligt att man kan bli nekad havandeskapspenningen. Dvs de 60 dagarna innan beräknad förlossning?

Jag har ju sån besvär med ryggen och foglossning när jag jobbar.
    Har många tunga lyft och mycket stress på jobbet. Men kan det hända att jag blir tvingad att jobba till beräknat förlossningsdatum?!

• LillaEm

Jag fick hp beviljad för fyra år sedan när jag arbetade osm usk och även denna gång verkar det som, trots att jag nu arbetar inom barnomsorgen.

Mitt tips till er: Skriv det mesta på bilagor så att du har gott om utrymme att beskriva din arbetsdag så utförligt som möjligt. På antal kilo, skriv tex mellan 50-100 kg. Rimligt att de flesta människor väger någonstans däremellan. Räkna antal lyft nog och beskriv på bilaga hur du räknat ut antal.

Tex: Jag hjälper fyra personer upp ur sängen på morgonen = minst 4 st lyft. Räknar jag dessutom in hjälp med på-avklädning samt tvätt på dessa personer tillkommer ytterligare ca 4 lyft/vårdtagare. (Har då räknat de lyft som sker i sängen). Hjälp till toalett eller förflyttning vid middagsvila ca 10 lyft/dag. Osv... Du vet bäst själv hur din arbetsdag ser ut. Plussa alla dessa lyft och skriv summan på en dag i rutan för antal lyft. Ju bättre du beskriver din dag ju större chans är det att du blir beviljad din hp. Glöm inte att beskriva om du har foglossning eller ont i kroppen. Lycka till!

• Light Blue

Jag fick besked igår om att jag blivit beviljad full hp. Jobbar som sjuksköterska på en vårdavdelning.

När det gäller antal lyft skrev jag "x flera" samt "människor". Använde bara den lilla rutan på blanketten att beskriva min arbetsdag och det fungerade för mig i alla fall.

• Bakar

Hej här är en till som är nybörjare för det här som jobbar inom vården.. jag har inte fått nått HP papper att fylla i.. ska man få det från BM eller blir det hemskickat??
    Jag e ju bara i v12+4 så jag e väl väldigt tidigt ute.. men jag vet ju oxå att det tar lång tid att få det behandlat... jag ska berätta för chefen att jag e på tjocken nu den 20/3 och ska be henne om en omplacering till dagverksamheten eller nått sånt så man slipper alla lyft.. Vi har väldigt tungt på min avdelning (jobbar med dementa) ibland är det ju svårt att få en dement att vara trygg i allt man gjör även om man pratar med dom.. vi har en tant som slåss och sen har vi 6 av 8 som e dubbelbemaning på och 3 av dom är väldigt tunga stretar i mot och är helt enkelt rädda vid vändning även om man försöker gjöra det så bra som möjligt för dom...

Har varit lite optimistisk och lagt in om semester 3veckor innan jag ska ha.. min BM trodde inte jag skulle klara av att arbeta så länge när hon hörde hur jag arbetade så vi får väl se helt enkelt...

• Danneli

Tänkte lägga in en fråga angående omplacering.. Min bebis är beräknad till 28 juli ich jag skulle vilja bli omplacerad pga tunga lyft o diverse saker. Har redan pratat med min chef om detta, men det känns som om hon försöker förhala det hela eftersom att det är svårt att få en ersättare. Så hur lång tid har hon på sig innan hon måste skriva utlåtande om hon kan eller inte kan omplacera mig? Alltså den lappen man skickar med då man ansöker om havandeskapspenning?

• Emelie09
    Svar på #13
    Du fixar papprena själv via FK hemsida. Du får ett moderskapsintyg av din BM som du ska skicka med oxå. Jag fick det efter jag varit på UL.
    Glöm inte "Utlåtande om omplacering".
    JAg skickade in alla pappren strax innan jul. Sökte HP från 12/2. Och fick svar i början av Jan.
    Ju fortare man skickar in dom desto bättre man vet ju aldrig med FK.
    Jag har verkligen haft tur denna gång. Inga problem verken med ansökan eller utbetalning.
  • Hoppkärlek

Kan någon hjälpa mig med en en sak från blanketten?! Vad ska jag skriva för något under årsinkomst? Ska jag skriva för 2011? De skiljer ju sig en del från vad jag tjänat detta året. Och sen vad ska man skriva där de står timmar eller dagar man arbetat? Är de sammanlagda under hela året? Uppskattar all hjälp:)

• Ingrid 149
    Hoppkärlek skrev 2012-08-18 01:02:53 följande:
    Kan någon hjälpa mig med en en sak från blanketten?! Vad ska jag skriva för något under årsinkomst? Ska jag skriva för 2011? De skiljer ju sig en del från vad jag tjänat detta året. Och sen vad ska man skriva där de står timmar eller dagar man arbetat? Är de sammanlagda under hela året? Uppskattar all hjälp:)

Jag har bett min arbetsgivare om dessa siffror båda gångerna. Lycka till!
  • kotten91

Jag och min chef skrev ang kilo "går ej att beräkna"

Sedan skrev jag bara på raderna där man beskriver en dag, skrev ungefär som chefen. Typ "jag jobbar som undersköterska vilket innebär tunga lyft, vändningar. Jobbar med dementa som är aggressiva och slåss å sparkar."
    Alla på mitt jobb har fått beviljat och vi har samma chef och har skrivit ungefär samma sak

Svar på tråden Havandeskapspenning