• ia72

Hjälp jag har gjort något som man inte får...

HJÄLP!!!!
    Jag har en flicka på 16 år...Vi har haft JÄTTE mycket problem med henne i ca 3år..
    Det har varit social, polis och massa andra människor inblandade med henne...
    Förra onsdagen fick jag nog, då stod hon och spottade mig i ansiktet och kallade mig jä-la fitta, jä-la kärring, idiot m.m..
    Då tog mitt tålsmod slut och hon fick en örfil... Jag vet att man inte får göra så....
    Jag ringde ned till soc dagen efter och berättade vad som hade hänt..
    Så nu äntligen börjar dom lyssna på MIG och inte bara på min dotters snyfthistorier... Det hela har mynnat ut i att hon skall flytta till fosterfamilj (som jag redan för två år sedan bad om), polisförhör och rättegång mot mig.....Det jag känner är att som förälder har man bara skylldigheter och barnen bara har rättigheter... Alla gånger hon har slagit mig och kränkt mig det räknas inte...
    Jag har sån ångest över vad jag gjort, för jag har aldrig rört mina barn innan...
    Finns det någon annan som har varit eller är i samma situation???
    Kram en ledsen mamma

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-17 11:00
    Jag vill tacka för alla värmande ord...
    Hon har flyttat nu, det ända som jag är undrandeöver är har jag inte rätt att veta var hon flyttar????
    Det var Hanna som själv ringde och talade om för mig vart hon var.
    Var på möte med soc förra tisdagen (en vecka sen) och dom skulle höra av sig så fort som möjligt, för det skulle vara möte med fosterföräldrar. För Hanna kunde inte flytta förens vi haft mötet.
    Jag har inte hört ett ljud från soc och hon har ju flyttat...UNDRANDE

• Svar på tråden Hjälp jag har gjort något som man inte får...
  • mia mamma

Tyvärr inte varit med om samma men vill bara ge dig ett par styrkekramar och påminna dig om att vi alla är MÄNSKLIGA! Slå inte ner på dig så mycket!

Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • Cuthalion

Visst, våld löser inte allt men ett slag betyder inte att man är en hemsk människa. Alla kan göra misstag och en örfil är inte det värsta som kan hända.

Du hade förmodligen kunnat hantera det hela på ett annat sätt så här med facit i hand men just då hände det som hände och det är bara att gå vidare och tänka till en gång extra nästa gång det hettar till .

• CissiS

Har tyvärr inget råd att ge till dig men vill ändå skicka en styrkekram!!

Hoppas allt löser sig till det bästa och ta hand om DIG nu....

• Magda73

Kram ts!! Vilken jobbig situation ni har! Förhoppningsvis hittar ni tillbaks till varandra, du och din dotter, då hon mognat mer och kan se saker ur ditt perspektiv också (och inte enbart med tonåringens ego-brillor på). Det är kanske bra att hon flyttar så att ni inte "bråkar sönder" erat förhållande totalt?

Det är mänskligt att fela, som mia mamma skriver! De trycker ju på knappar som gör en galen och det är så lätt att det går över styr. Jag vet att det är förbjudet att slå barn men måste säga att jag Tycker att det låter ganska överdrivet att du ska polisanmälas och att de ska fosterhemsplaceras enbart pga örfilen...? Jag har träffat så många dåliga föräldrar genom åren som missbrukat, slagit, förnedrat sina barn men de har då inte "blivit av" med vårdnaden eller åkt dit på något sätt... Lite höga växlar från deras sida kan jag tycka. Du behöver stöd inte straff tycker jag!

Kram på dig!! Hoppas verkligen att det löser sig till det bästa och att ni hittar tillbaks till varandra!

• saxen2

mia mamma skrev 2009-03-06 11:08:58 följande:

Slå inte ner på dig så mycket!
    Du är allt bra rolig du :D
  • Lovley

Jag tycker faktiskt ibland en tonåring kan förkäna en lavett, Dem kan inte skrika ut vad som helst tycker jag,

• bumsis mamma
    Lovley skrev 2009-03-13 20:56:15 följande:
    Jag tycker faktiskt ibland en tonåring kan förkäna en lavett, Dem kan inte skrika ut vad som helst tycker jag,
    Igen förtjänar en smäll. Men jag tycker att ts var stark och erkände sitt misstag. Synd bara att det behövt gå så långt att tösen måste flytta. Ts borde fått hjälp o stöd mkt tidigare så att det inte hade gått  illa med tjejen.
  • Magda73

Jag håller med Bumsis mamma!

Tonåringar kan trigga en som få, det vet alla som haft en egen, och man får lust att lappa till dem lite då och då, eller skaka om dem och liksom "reboota". Nu är det ju inte tillåtet att slå sina barn och en örfil räknas till slag och tycker att det är en bra lag vi har (trots att jag kännt för att slå många gånger). Våld föder våld och det blir lätt en upptrappning, en örfil blir ett slag, ett slag med näven blir ett slag med tillhygge osv. Och jag kan lova att det är en väldigt otrygg miljö att växa upp i en familj som använder våld, jag har tyvärr gjort det.

TS, om du är kvar och läser i tråden; du har kommit jättelångt bara av att erkänna ditt misstag! Jag hoppas, som jag skrivit tidigare, att ni hittar tillbaks till varandra!

Stor kram till dig!!

• hymafr

Glöm inte bort att lagen om förbud mot barnaga tillkom för att inte misshandlande föräldrar skulle kunna hävda att de slog barnen i uppfostrande syfte.

En enstaka örfil kan knappast räknas som barnaga eller misshandel och det verkar som om TS inte alls har fått det stöd hon behöver. Ett barn får ju inte heller slå/misshandla sina föräldrar. Att spotta en annan person i ansiktet och kalla den för omämnbara saker är INTE tillåtet för en 16-åring.

Jag hoppas att social/polis ser bådas sida i det här fallet.

Kram på dig TS!

• Post partum

Har fått en örfil av min mamma en gång och jag tycker själv att det var HELT befogat. Med det inte sagt att man ska ge sina barn örfilar hur som helst, men även föräldrar är mänskliga. Hoppas att det löser sig för er och att er familj får den hjälp ni behöver.

Svar på tråden Hjälp jag har gjort något som man inte får...