någon som skrivit d-uppsats?
är nyfiken på om någon har skrivit d-uppsats. skriver man den själv och är den på svenska eller "bör" den vara på engelska?
är nyfiken på om någon har skrivit d-uppsats. skriver man den själv och är den på svenska eller "bör" den vara på engelska?
Det beror nog på vilket ämne du ska skriva om. Prata med din institution.
Jag håller på att skriva min d-uppsats just nu och jag skriver den själv på engelska. I vårt program måste vi skriva den en och en (jag läser till ett legitimationsyrke) och de rekommenderade att den skulle skrivas på engelska. När jag kollar på mina 68 klasskamrater så har alla skrivit den på engelska. Imon vilket område ska du skriva?
Jag fick ett stipendium från Sida och var därför tvingad att skriva på engelska. Men om du inte är jättehaj på engelska så rekommenderar jag svenska. Det är svårt nog att uttrycka sig precis på svenska, och ska man börja skriva på ett främmande språk är det risk att innehållet får lida. Har du planer på att doktorera utomlands bör du dock skriva på engelska så att du kan använda din uppsats i ansökningsprocessen.
Jag har skrivit två d-uppsatser, båda på svenska. En inom journalistik och den andra inom religionshistoria. Jag blir faktiskt förvånad att så många skriver på engelska, det har jag aldrig varit med om faktiskt. Men så är jag ju också inbiten humaniorajänta...
Jag skriver på min d-uppsats nu inom folkhälsovetenskap och den är på svenska (med undantag för abstract såklart). Ingen av mina kursare har skrivit på engelska.
Jag har skrivit hälften av mina uppsatser på engelska men det har varit självvalt. Inför d-uppsatsen skrev jag på engelska eftersom det var rekommenderat från SIDA's sida, men absolut inget tvång. En masteruppsats (E) är däremot skriven på svenska. Engelska mer gångbart om man planerar fortsatt utbildning utomlands men jag anser också att man bör vara medveten om sina egna begränsningar i det engelska språket så att det inte blir till en nackdel istället för en push framåt
Det beror oftast på vilket ämne du skriver inom. Inom naturvetenskap är det väldigt vanligt med engelska t.ex.