• SIN74

Preemisar i skolan

Beklagar att det ser så ut hos er. Här arbetar vi hårt på att indiviualisera och se till varje barns behov.
    Stora bekymret är för stora klasser och lite resurser så att man inte hinner med alla barn på det sätt man skulle vilja.

• SIN74

Inte sjutton ska det behöva ta till år 5 för att få hjälp. Än en gång så beklagar jag att det har fått gå till så.

• SIN74

Förtidigt födda har en tendens att ha inlärningssvårigheter. Det kan vara i kombination med koncentration eller inte.
    Be personalen på förskolan att de pratar med specpedagogen. Ju tidigare desto bättre för barnet. Kommer de upp i förskoleklass kan skolpsykologen göra olika tester för att se var svårigheterna ligger . De kan kolla om barnet lär in bäst auditivt eller visuellt om de är taktila osv..
    Så himla bra när föräldrar tar eget inititiativ till att hjälpa barnen!

• SIN74

mamasnest: hur går det om sonen skriver på dator istället för förhand?
    Blir högirriterad över bemötelsen i skolan. Om en handlstil inte förbättras någorlunda snart efter att de lärt sig skriva utan "att tänka" så kan man åtminstone ha i åtanke att det kan vara något bakom. Läsbar handstil är ju bra att ha som krav.
    Jag kunde aldrig lära mig att skriva snyggt i skolan - PINA!!!

• SIN74

Jag har två elever varav den ena har egen bärbar i klassrummet och den andre har full tillgång till dator i eget rum. Ingen retar dem! Så förbaskat synd när det kan underlätta.
    Allt arbete kanske inte behöver skrivas? Här använder vi en diktafon tex vid prov för att det ska gå lättare att komma igenom det.

• SIN74

Han har kanske en bra auditiv och visuell förmåga. Det är ju inte alltid man behöver skriva en massa för att kunna det. Det är ju jättebra att han hänger med trots allt.

Du behöver inte tacka, kul att kunna vara till hjälp. Nöjet är på m,in sida:)

• SIN74

Låter inte otänkbart. Det man har svårt för hittar man strategier till, antingen för att underlätta inlärningen eller helt enkelt komma undan.
    Hurpass mycket kan han själv redogöra för vad som är svårt?

• SIN74

När det handlar om koncentration så bör han få tillgång till att sitta själv om han klarar det eller i liten grupp. Om någon ser dåligt får den glasögon, dyslektiker kan få talssyntes och barn med k-svårig?
    Hur har han det med arbetsminnet? Behöver han kämpa med tex i matten att först ta reda på vad som ska göras, räkna det och få ner det på pappret? Kanske kan ett abretsminnesprogram hjälpa då.
    eye-Q är också ett bra tips men det har du säkert redan fått.

Har han fått bra mattestrategier som kan underlätta? Det kan vara lättare med skriftliga huvudräkningsmetoder än uppställning tex.

• SIN74

Ok, så bra att du tar dig den tiden. "Naturliga" låsningar är ju jobbigt men det är ju bra att du kan låsa upp dem.

Svar på tråden Preemisar i skolan