• Lisun

Preemisar i skolan

Undrar bara om det finns spec likheter för prematurer? typ hyperaktivitet, kocentrationssvårigheter osv.
    Min son snart 5 år, har väldigt svårt o koncentrera sig o sitta still. ska gå i hundra jämt!

• Lisun
    Mamasnest skrev 2009-03-06 18:27:58 följande:
    I vårt fall handlar det om mer än att han inte klarar av att koncentrera sig i stor klass (vilket han heller inte kan). Han har tex väldigt svårt att forma bokstäver och siffror, vilket beror på att han har väldigt svårt för öga-hand-koordination (direkt resultat av att han är född för tidigt). Det hela förvärras troligtvis av att han har epileptisk aktivitet i högra sidan av hjärnan, han är nämligen vänsterhänt... Jag har begärt extra hjälp för dessa sakerna sedan han gick i 1:an men det är först i slutet på 5:an nu som det börjar hända något.
    Vad jobbigt att inte få hjälp!
    Min son tycker inte om att rita/måla. Har svårt att hålla pennan o vi vet ännu inte om han är höger el vänsterhänt. Dagis har "klagat" för han målar inte lika bra som de andra. Jag trodde att han helt enkelt inte är intresserad/har inte ro att sitta stll. Men det kan alltså bero på att han är tidig?
  • Lisun

vad kan jag göra för o hjälpa mitt barn? trodde att han hade typ adhd eller liknande men det kan juh helt enkelt bero på att han är prematur. vart vänder jag mig för hjälp?

• Lisun
    Mamasnest skrev 2009-03-06 21:31:07 följande:
    Är du säker på att du behöver hjälp? Är det något ni kan leva med? Alla behöver inte vara lika, man kan vara underbar ändå! Jag skulle nog vänta till skolåldern om det inte är ett påtagligt problem.
    Nej säker är jag inte men det är så jobbigt att vi kontaktade bvc för utredning om adhd eller liknande. O det drog jag ut på i ett halvår innan jag tog mig i kragen o ringde. Ville ju inte inse att det kan vara nåt fel! Men de sa bara att de inte trodde de vart nåt fel (efter 10 min).
    Varje dag är en kamp för oss.
Svar på tråden Preemisar i skolan