Min sons ductus stängde sig självt vid 2½ års ålder, innan gjordes inget. Jag vet att detta är mycket mer ovanligt när man föds senare, men som jag skrivit så var han väldigt outvecklad för sin ålder. Detta vet man inte orsaken till, jag var bara sjuk i ett par dagar så det beror inte på det.
Nidcap infördes efter min sons födelse, detta vet jag eftersom jag deltog vid en konferans med de ledande forskarna och läkare i ämnet. Jag blev inbjuden av Föräldraföreningen för för tidigt födda barn i Sthlm. På den konferansen diskuterade man att införa just Nidcap.
Hans koncentrationssvårigheter tror jag idag grundar sig i att hans hjärna (som säkert ändå skulle ha varit känslig) blev utsatt för intryck för tidigt. Hans andra problem orsakas av något i hjärnan, vad vet v i inte. Kanske en skada från fall, eller en gammal blödning. Inget syns på hjärntomografin i alla fall så vi kan bara gissa.
Idag är min son 12 år och under alla år har jag aldrig skyllt några av hans problem på att han varit född för tidigt. När han var 12 månader och inte ens kunde krypa sa jag bara till folk att han tog det i sin takt. När de andra barnen i 6-års verksamheten kunde hoppa på ett ben sa jag bara att han la sin energi på annat som tex språk. Efter flera möten med psykologer och läkare idag så har jag äntligen tagit till mig att han kan ha fått problem pga att han föddes för tidigt, och tro mig, det har inte varit lätt.
Jag kan också berätta att min son är extremt hypokondrisk och livrädd för att bli sjuk. Psykologen sa då att detta är väldigt vanligt bland för tidigt födda barn eller barn som varit sjuka i anslutning till förlossningen. Kroppen minns nämligen massor som inte hjärnan gör och barn som varit väldigt sjuka tidigt kan långt senare i livet bli väldigt rädda för att bli så sjuka igen.
Idag kan jag bara säga att ingen kan övertala mig att min son inte har problem som finns där pga att han föddes för tidigt.