Inlägg från: Mamasnest |Visa alla inlägg
  • Mamasnest

Preemisar i skolan

För att fortsätta i ämnet hade han också öppetstående ductus, vilket läkarna tror är pga att han föddes för tidigt. Detta gjorde att han inte orkade mycket första året i sitt liv och blev lite sen motoriskt.
    Ductus orsakades alltså av att han föddes för tidigt, alltså var han sen motoriskt för att han föddes för tidigt.
    Det går liksom inte att komma ifrån.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • Mamasnest
    Bite me skrev 2009-03-12 22:05:14 följande:
    #37; Tvivlar på att de sagt att du ska säga att din 11-åring är prematur och därför har svårigheter, vad jag tror de har sagt är att du ska beskriva den problematik ni upplever med honom och sedan säga att det kan bero på att han är tidigt född, ser du skillnaden?
    De har sagt att man ska informera skolpersonal om läget eftersom det kan vara bra för dem att veta.
    Naturligtvis talar man om själva problematiken först och mest, det är ju där man sätter in insatserna.
    Men du hävdar ju att han inte kan ha problem av att vara född för tidigt?!
  • Mamasnest

Min sons ductus stängde sig självt vid 2½ års ålder, innan gjordes inget. Jag vet att detta är mycket mer ovanligt när man föds senare, men som jag skrivit så var han väldigt outvecklad för sin ålder. Detta vet man inte orsaken till, jag var bara sjuk i ett par dagar så det beror inte på det.
    Nidcap infördes efter min sons födelse, detta vet jag eftersom jag deltog vid en konferans med de ledande forskarna och läkare i ämnet. Jag blev inbjuden av Föräldraföreningen för för tidigt födda barn i Sthlm. På den konferansen diskuterade man att införa just Nidcap.

Hans koncentrationssvårigheter tror jag idag grundar sig i att hans hjärna (som säkert ändå skulle ha varit känslig) blev utsatt för intryck för tidigt. Hans andra problem orsakas av något i hjärnan, vad vet v i inte. Kanske en skada från fall, eller en gammal blödning. Inget syns på hjärntomografin i alla fall så vi kan bara gissa.

Idag är min son 12 år och under alla år har jag aldrig skyllt några av hans problem på att han varit född för tidigt. När han var 12 månader och inte ens kunde krypa sa jag bara till folk att han tog det i sin takt. När de andra barnen i 6-års verksamheten kunde hoppa på ett ben sa jag bara att han la sin energi på annat som tex språk. Efter flera möten med psykologer och läkare idag så har jag äntligen tagit till mig att han kan ha fått problem pga att han föddes för tidigt, och tro mig, det har inte varit lätt.

Jag kan också berätta att min son är extremt hypokondrisk och livrädd för att bli sjuk. Psykologen sa då att detta är väldigt vanligt bland för tidigt födda barn eller barn som varit sjuka i anslutning till förlossningen. Kroppen minns nämligen massor som inte hjärnan gör och barn som varit väldigt sjuka tidigt kan långt senare i livet bli väldigt rädda för att bli så sjuka igen.

Idag kan jag bara säga att ingen kan övertala mig att min son inte har problem som finns där pga att han föddes för tidigt.

• Mamasnest

Jag ber också om ursäkt för min trista attityd, men ´jag har fått kämpa så inom sjukvården med alla mina barn så jag är lite trött på att folk talar om för mig att de vet mer om mina barn än jag själv.
    Just nu har det varit lite mycket med barnen, min son har bla haft ett öppet sår i 3 månader med flera stafylokock-infektioner som följd, detta för att läkarna inte lyssnade på min son när han sa vad som var fel.

Det värsta för min son är koncentrationen. Hans lärare säger att han inte hittar motivation, men det är fel. Han har hur mycket motivation som helst, men när han sitter där med många andra runt omkring sig kan han helt enkelt inte koncentrera sig. Så fort han får lite lugn och ro utför han storverk.
    Han har tex hemspråk (engelska) en gång i veckan och där sitter han ensam med läraren. Läraren säger att han mycket sällan har stött på en så begåvad och ambitiös elev. Han hävdar att min son är bättre än många engelska barn på språket trots att han aldrig har bott utomlands.
    Läraren har nu börjat försöka flytta ut min son i grupprum så att det inte ska bli så frustrerande för honom att inte kunna koncentrera sig.

Det andra problemet han har är det här med att skriva. Handstilen blir inte bättre med åren och han har också svårt att hålla sig på raden när han skriver. Alla lärare har under åren krävt att han ska öva mer och mer, det har han gjort och han har också gråtit och gråtit över att han inte kan skriva lika fint som alla andra.
    Först nu i 5:an har folk börjat förstå att det inte handlat om slarv och ovilja, hans hand och öga verkar inte ha den kontakten som de bör ha. (detta är under utredning) För att göra livet ytterligare lite svårare så är han vänsterhänt och har aktivitet i höger hjärnhalva som styr vänsterhanden, detta försvårar nog allt tror man.

Jag sitter i möte med skolan hela tiden, men nu har det blivit trevligare möten sedan de har insett att ´han inte försöker jävlas med dem, han är helt enkelt så här och kan inte skriva bättre och kan inte koncentrera sig bättre i grupp.
    Nu lägger de fokus på att hjälpa honom och då har hans attityd till skolan också ändrats.

Förlåt att mina inlägg blir som noveller, men det är ganska jobbigt att kämpa med och för sitt barn så länge. Han har varit så ledsen och förtvivlad och jag har inte vetat hur jag ska kunna hjälpa honom bättre.

• Mamasnest
    SIN74 skrev 2009-03-13 12:19:38 följande:
    mamasnest: hur går det om sonen skriver på dator istället för förhand?Blir högirriterad över bemötelsen i skolan. Om en handlstil inte förbättras någorlunda snart efter att de lärt sig skriva utan "att tänka" så kan man åtminstone ha i åtanke att det kan vara något bakom. Läsbar handstil är ju bra att ha som krav. Jag kunde aldrig lära mig att skriva snyggt i skolan - PINA!!!

Han skriver jättebra på dator, stavningen är dock bättre på engelska än svenska. Fråga mig inte varför.
    Han har blicit erbjuden ett sådant där tangentbord att skriva på i klassrummet, men då blev han retad så nu vägrar han använda det. Däremot har vi infört att alla hans läxor görs på dator, och om han har det extra jobbigt i skolan tar han hem arbete och jobbar hemifrån med datorn som hjälpmedel.

Jag håller med, skolan har inte erbjudit hjälp i tid.

• Mamasnest
    SIN74 skrev 2009-03-13 12:48:46 följande:
    Jag har två elever varav den ena har egen bärbar i klassrummet och den andre har full tillgång till dator i eget rum. Ingen retar dem! Så förbaskat synd när det kan underlätta. Allt arbete kanske inte behöver skrivas? Här använder vi en diktafon tex vid prov för att det ska gå lättare att komma igenom det.
    Min son har en alldeles ny bärbar dator, den kanske han skulle kunna ha i skolan?! Det han blev erbjuden var bara ett litet tangentbord där man ser vad man skriver och så får man koppla ihop den med datorn sen.
    Det där med diktafon ska jag ta upp. Tack för massa bra råd! Det känns så bra om man har något att komma med när man kommer dit på möte.
  • Mamasnest
    Maijlo skrev 2009-03-13 14:18:14 följande:
    Mamanest: Vad synd att det inte fungerat med alfasmarten! Jag skulle dragit åt mig öronen om det framkom att en elev blivit retad för en sån sak. De barn som jag har undervisat och som har fått en alfasmart har blivit positivt uppmärksammade av klasskompisarna. De har blivit mer imponerade av att någon "får" använda tekniskt hjälpmedel. En bärbar dator är ju en toppenbra idé, men kan bli kostsamt ifall den skulle gå sönder eller så.
    Jag är beredd att ta kostnaden om något skulle gå sönder, man skulle ju kanske kunna köpa en sådan där "mini-laptop" som han alltid kan ha i skolan?!

En sak jag inte riktigt får ihop är varför han inte ligger efter i något ämne. Enligt både läraren och han själv så får han aldrig något gjort och sitter alltid bara av lektionerna. Hur kommer det sig då att han kan allt han ska kunna och visar bra resultat på proven (när de kan läsa hans handstil)? Kan det dessutom vara så att skolmiljön är så ostimulerande att han helt enkelt tappar den motivation han hade när han kom dit?
    Jag måste säga att jag är lite orolig för hur det ska gå för honom på tex högstadiet och gymnasiet, jag inbillar mig att man får ännu mindre stöd och hjälp där.
  • Mamasnest
    Maijlo skrev 2009-03-13 14:28:24 följande:
    Mamanest: Hur gick det nationella proven i år fem? Där kan du få rätt bra ledtrådar kring hur han ligger i ett genomsnitt. Kanske är det främst hans handkordination som är hans problem? Om han är omotiverad på lektionerna kanske det kan vara positivt att börja i sjuan och få lite andra utmaningar, fler lärare och andra intryck?
    Vi ska få reda på resultaten på utvecklingssamtalet nu i vår. Läraren hade sagt till eleverna att om det gick väldigt dåligt skulle hon kontakta föräldrarna på en gång och jag har inte hört något.
    Jag avskydde själv mellanstadiet och tyckte att det var pest och pina så att börja högstadiet var underbart, kanske blir det så för honom med?!
    Nästa år ska de i alla fall börja läsa språk (spanska) på högstadieskolan (trots att de bara går i 6:an då). Språk är ju hans grej så det kanske lyfter det hela lite.
  • Mamasnest

Bite me: Grejen är att jag aldrig har lagt vikt vid att han är född för tidigt, så ingen annan har heller gjort det. De flesta lärare han har haft har inte ens vetat om det.
    Han har alltid blivit sedd som fullt frisk, men sen motoriskt.
    Enligt alla tester så var han också väldigt mogen och enormt språkbegåvad. Han räknades ligga på en 7-8-årings nivå språkmässigt när han fyllde 4 år.
    Idrotten går bättre nu, men det har tagit år att komma hit. Han kommer nog aldrig vara den som springer fortast eller gör flest mål i fotboll, men det var inte jag heller och jag är född på BF.

SIN74: Det kanske är så att han kompenserar där han har lätt för sig eftersom han får kämpa så med andra bitar?!

• Mamasnest
    SIN74 skrev 2009-03-14 13:45:18 följande:
    Låter inte otänkbart. Det man har svårt för hittar man strategier till, antingen för att underlätta inlärningen eller helt enkelt komma undan. Hurpass mycket kan han själv redogöra för vad som är svårt?
    Det enda han tycker kan vara lite svårt är matten, men han klagar alltid över att han inte kan koncentrera sig och att han inte vet varför. Varje morgon laddar han och säger att han känner på sig att det kommer att gå bra, men sedan kommer han oftast hem ledsen och säger att det inte funkade. Har han fått sitta i mindre grupp har han oftast fått massor gjort, eller om en vuxen sitter tyst brevid honom. De dagarna är han alldeles salig när han kommer hem och känner sig stolt över sin dag.
  • Mamasnest
    kaffe skrev 2009-03-15 01:24:44 följande:
    TS, hur var din son när han var runt 4, 5? Märkte du något speciellt då? Anledningen till att jag frågar är att jag har en son som snart fyller 5. För tidigt född i v 31+0. "Normal" prematurtid och hängt med sina jämnåriga ända tills 4-års-kontrollen. Då konstaterades det att hans grovmotorik inte är så bra samt att han har svårt att hantera en penna. Jag tog inte så allvarligt på det då, utan tänkte att det löser sej väl så småningom. Men nu när jag läser om din son så kanske jag borde vara mer uppmärksam över honom?
    Precis samma med min son. Han kunde inte rita huvudfotingar eller hoppa på ett ben och allt vad det var.
    Jag tänkte att jag inte är varken konstnärlig eller sportig, att han var för tidigt född fanns väl i bakhuvudet, men inte så att jag skyllde på det.
    Grovmotoriken ansåg både skola och dagis var i kapp när han började skolan, men han kommer som sagt aldrig att bli fotbollsproffs eller friidrottare.

Jag ser inget fel i att vara vaksam, tänk om min son hade kunnat få hjälp tidigare!
  • Mamasnest
    SIN74 skrev 2009-03-14 14:09:35 följande:
    När det handlar om koncentration så bör han få tillgång till att sitta själv om han klarar det eller i liten grupp. Om någon ser dåligt får den glasögon, dyslektiker kan få talssyntes och barn med k-svårig?Hur har han det med arbetsminnet? Behöver han kämpa med tex i matten att först ta reda på vad som ska göras, räkna det och få ner det på pappret? Kanske kan ett abretsminnesprogram hjälpa då. eye-Q är också ett bra tips men det har du säkert redan fått. Har han fått bra mattestrategier som kan underlätta? Det kan vara lättare med skriftliga huvudräkningsmetoder än uppställning tex.
    Han hänger hyfsat bra med i matten och har inte fått någon extra hjälp där. När de kommer till något nytt händer det att han "låser" sig och inte förstår. Då kan det ta ett bra tag tills han kan lugna ner sig och lyssna istället för att bli ledsen och tro att han är korkad. Jag brukar se till att  vi tar sånt hemma så att han verkligen får känna att han kan lika mycket som andra, lärarna har ju inte tid att sitta med honom på samma sätt som jag.
    Åh vad jag är glad att jag är hemma med barnen och har all den här tiden. Många fokuserar på småbarnsåren och glömmer att man behöver ge stora barn massor av tid med.
Svar på tråden Preemisar i skolan