• Anonym

Gåva till sjukhus och vårdboende?

En äldre släkting till mig har varit inlagd på psyk och ett vårdboende. (landstinget och kommunen) De tog så otroligt bra hand om henne och hon är helt återställd nu, vilket vi i familjen knappt trodde att hon skulle bli.
    Därför vill denna släkting gärna skicka något litet till dem som tack. Kan man skicka choklad och ett kort för 100 kronor vardera? Eller får de inte ta emot gåvor från gamla patienter? Det är ju bara en liten summa det handlar om, så det borde väl inte vara några problem?

• Svar på tråden Gåva till sjukhus och vårdboende?
  • sahara

Det borde inte vara något problem.
    Jag har arbetat i vården i 26 år på många olika ställen.Och det är inte alls ovanligt att patienter kommer med en chokladkartong eller ett litet bidrag till kaffekassan.
    Och jag har då aldrig varit med om att man inte tagit emot det.Tvärtom så blir man som personal väldigt glad över lite uppskattning.

• Anonym
    sahara skrev 2009-03-06 14:32:11 följande:
    Det borde inte vara något problem.Jag har arbetat i vården i 26 år på många olika ställen.Och det är inte alls ovanligt att patienter kommer med en chokladkartong eller ett litet bidrag till kaffekassan.Och jag har då aldrig varit med om att man inte tagit emot det.Tvärtom så blir man som personal väldigt glad över lite uppskattning.
    Låter jättebra! Tack för svaret!
    Tycker verkligen att de är värda detta, hon fick en fantastisk vård! Struntsamma om det är deras jobb. Alla människor som gör ett bra jobb är värda lite extra uppskattning ibland. Känns skönt att höra att det är vanligt att ni inom vården uppskattas.

Vet du eller någon annan hur man får reda på adressen till just en speciell mottagning? Ska man skicka till US och skriva att det ska till psyk eller hur gör man?
  • Anonym

Jag hittade adressen nu!
    Var inte så smart som gick in och sökte på just den avdelningen.

• Anonym (Lilly)

Nu kommer jag låta tråkig: Men personalen gör faktiskt fel om det tar emot gåvor.

• Anonym

Anonym (Lilly) skrev 2009-03-06 16:50:01 följande:

Nu kommer jag låta tråkig: Men personalen gör faktiskt fel om det tar emot gåvor.
    Vi har redan skickat iväg det.
    Finns det inte ett tak? Att man inte får ta emot gåvor för ex. 500 kronor eller mer? Mutor är en annan sak, men gåvor? Sedan kanske det är skillnad om det är en före detta patient och en nuvarande patient? Min släkting är ju inte patient längre.
  • Anonym (Lilly)
    Svar på #5
    Egentligen kan alla gåvor ses som mutor, men på en del avdelningar har de satt upp egna regler (t ex inga gåvor till enskilda personer, max 100kr till kaffekassan etc). Även om din släkting inte är patient längre, så kanske du blir patient någon gång (som ett ex, eller någon annan i din omgivning)?
  • Anonym

Hittade denna sida www.sos.se/sos/laginfo/omgavor.htm och i denna text låter det som att vi har gjort rätt i alla fall:

"För hälso- och sjukvårdens samt socialtjänstens del innebär detta att vårdpersonalen får ta emot gåvor av en vårdtagare endast under förutsättning att gåvans art och omständigheterna vid dess överlämnande inte kan ge anledning till antagande eller misstanke om särbehandling av vårdtagaren. För att förtroendet för hälso- och sjukvården samt socialtjänsten skall upprätthållas är det av största betydelse att vårdpersonalen beaktar kravet på lika vård för alla, utan att personalen förväntar sig särskild erkänsla för detta."

Annars tyckte jag det mesta var ganska luddigt, iaf det jag ögnade igenom.

• Anonym

Anonym (Lilly) skrev 2009-03-06 16:58:51 följande:

Egentligen kan alla gåvor ses som mutor, men på en del avdelningar har de satt upp egna regler (t ex inga gåvor till enskilda personer, max 100kr till kaffekassan etc). Även om din släkting inte är patient längre, så kanske du blir patient någon gång (som ett ex, eller någon annan i din omgivning)?
    Jag får hoppas att de är så pass proffsiga att de inte ger mig eller någon annan särbehandling på grund av det i så fall, för det var verkligen inte vårat syfte med chokladen.Ville bara visa lite medmänsklighet. Svårt det där, när det kan bli fel.
  • Anonym

På samma sida hittade jag detta, så nu känner jag mig lugnare igen.

"Till gåvor utan egentligt ekonomiskt värde kan räknas föremål utan ett realiserbart värde, t ex tårtor, frukt, blommor och choklad, men även mindre saker som en vårdtagare själv tillverkat. Sådana gåvor bör vårdpersonalen som regel kunna ta emot av en vårdtagare som tacksamhetsbetygelse eller bevis på erkänsla, i vart fall sedan vården avslutats, utan att detta skall anses vara otillbörligt. Däremot kan det vara olämpligt att ta emot flera gåvor från en och samma vårdtagare, även om varje gåvas värde är ringa."

• Dessie

Anonym (Lilly) skrev 2009-03-06 16:50:01 följande:

Anonym (Lilly) skrev 2009-03-06 16:58:51 följande:
    HELA personalstyrkan får TILLSAMMANS ta emot pengar till kaffekassan, men INTE som ENSKILD personal.
    Och att resonera som att TS eller nån i hennes omgivning skulle bli patient där nån ggn och då få särbehandling - nä, nä, så funkar det INTE.....
    När vår flicka föddes så blev det en hel del komplikationer med mig och vi gav personalen på spec-BB blommor för 100 kr + 200 kr till deras kaffekassa : om vår flicka får komplikationer den dag hon föder barn och hamnar på samma spec-BB; tror du verkligen att hon kommer få särbehandling?
    KNAPPAST.....
Svar på tråden Gåva till sjukhus och vårdboende?