• Anonym (svinkoppor??)

Utslag under läppen, fjärde året i rad, vad kan detta vara ?????

Hoppas någon kan ge mig lite klarhet i detta, för det är väldigt skumt!!!

För fyra år sedan fick jag en halsinfektion, ngn slags böld, o läkaren sa att det var virus. Fick som en slags finne på hakan, under läppen som jag pillade på o sen blev det större o större som ett utslag som ibland blev vattnigt o tillslut blev det ett stort sår! Detta var vid nyår.

Sen TRE ÅR till vid nyår har jag fått samma sak, dock utan halsinfektion.
    Det börjar som en liten "finne" o blir sen som små blåsor o det pirrar o om jag pillar på det så blir det ett sår.

I år igen, samma sak fast inte förens nu.

Vad kan detta vara ??? Varför samma tidpunkt fyra år i rad ?????

Kan tillägga att det knappast är svinkoppor för jag har haft pojkvän att kyssas med varje år o har inte smittat ngn o svinkoppor ska ju vara väldigt smittsamt!

• Svar på tråden Utslag under läppen, fjärde året i rad, vad kan detta vara ?????
  • Anonym

Låter som herpes. Det bryter ofta ut med regelbundna mellanrum. Det skulle kunna vara så att du är trött och stressad efter jul och nyår och då poppar det upp.

• Anonym

Prickar som pirrar och som blir till blåsor och sen sår, det är herpes i ett nötskal. det finns medel på apoteket och på hälsokosten. Fast jag skulle nog gå till doktorn och kolla eftersom det sitter på huden och inte på läpparna. Det kan bli otäcka sår.
    Tänk på att det är j-vligt smittsamt!

• Anonym (svinkoppor??)
    Anonym skrev 2009-03-07 08:35:50 följande:
    Prickar som pirrar och som blir till blåsor och sen sår, det är herpes i ett nötskal. det finns medel på apoteket och på hälsokosten. Fast jag skulle nog gå till doktorn och kolla eftersom det sitter på huden och inte på läpparna. Det kan bli otäcka sår. Tänk på att det är j-vligt smittsamt!
    Jag har tänkt på herpes men tänkt att det inte kan vara det. Har aldrig haft munsår eller könsherpes.
    Dessutom har ingen av mina pojkvänner fått/haft herpes.
  • Anonym
    Anonym (svinkoppor??) skrev 2009-03-07 10:27:38 följande:
    Jag har tänkt på herpes men tänkt att det inte kan vara det. Har aldrig haft munsår eller könsherpes.Dessutom har ingen av mina pojkvänner fått/haft herpes.
    Herpes som sitter på kroppen är av en annan typ än könsherpes och munherpes som sitter på slemhinnor. Jag skulle gå till doktorn om jag var du.
  • Anonym
    Anonym (svinkoppor??) skrev 2009-03-07 10:27:38 följande:
    Jag har tänkt på herpes men tänkt att det inte kan vara det. Har aldrig haft munsår eller könsherpes.Dessutom har ingen av mina pojkvänner fått/haft herpes.
    En av dina pojkvänner har nog haft det eftersom du blivt smittad av någon. Herpes smitar vi hudkontakt, så antagligen är det någon som pussat dig som smittat dig.
  • Anonym (svinkoppor??)
    Anonym skrev 2009-03-07 10:34:06 följande:
    En av dina pojkvänner har nog haft det eftersom du blivt smittad av någon. Herpes smitar vi hudkontakt, så antagligen är det någon som pussat dig som smittat dig.
    Ingen av dem jag kysst har haft munsår/herpes.
    Anonym skrev 2009-03-07 10:32:25 följande:
    Herpes som sitter på kroppen är av en annan typ än könsherpes och munherpes som sitter på slemhinnor. Jag skulle gå till doktorn om jag var du.
    Okej... men det är ju tusen år väntetid på vårdcentralen.
    Utslaget har alltid försvunnit av sig själv inom nån eller ngr veckor.
    Men denna gången ska jag INTE pilla, så det kanske slipper bli en såndär fin sårskorpa.
  • Anonym
    Anonym (svinkoppor??) skrev 2009-03-07 15:30:02 följande:
    Ingen av dem jag kysst har haft munsår/herpes. Okej... men det är ju tusen år väntetid på vårdcentralen.Utslaget har alltid försvunnit av sig själv inom nån eller ngr veckor.Men denna gången ska jag INTE pilla, så det kanske slipper bli en såndär fin sårskorpa.
    Är det herpes så blir det en sårskorpa vare sig du pillar eller ej. Det finns Anti eller Herstat på Apoteket som lindrar!
  • Anonym (svinkoppor??)
    Anonym skrev 2009-03-07 15:33:02 följande:
    Är det herpes så blir det en sårskorpa vare sig du pillar eller ej. Det finns Anti eller Herstat på Apoteket som lindrar!
    Det är egntligen inte särskilt jobbigt, ser bara fult ut. Pirrar lite ibland plus att det är ngn körtel under hakan som "hänger ned" lite, antar att det för att kroppen har en infektion.

Det är bara så mysko att jag får det endast en gång varje år, vid nästan exakt samma tidpunkt..... 4 år i rad.
  • Anonym (Gullan)

Hepes funkar så, kommer ofta med ett visst mellanrum. Svullna körtlar är också vanligt vid herpes.

• MrsSöderbönan

Det låter precis som munherpes. Man får utbrott med jämna mellanrum, så det är inte alls mysko att du får det vid samma tidpunkt. Ofta får man det också i samband med andra infektioner - t.ex. en förkylning, men det är inget absolut samband. En majoritet av oss människor bär på viruset men är immuna så det aldrig får utbrott. Det är väldigt smittsamt och även om det smittar mest just vid utbrotten så kan det smitta även om man inte har utbrott (det trodde man inte förr men smittprocessen har visat sig vara mer komplicerad än man tror). Dessutom smittar det även om man kommit i kontakt med smittan via händer, fingrar osv, vilket kan förklara varför barn får munherpes (jag hade mina första munherpesutbrott när jag var i 10-års-åldern).

www.vardguiden.se/templates/Article.aspx

En tröst i sammanhanget är att utbrotten ofta blir mildare med tiden.

• Anonym (svinkoppor??)
    MrsSöderbönan skrev 2009-03-07 15:51:54 följande:
    Det låter precis som munherpes. Man får utbrott med jämna mellanrum, så det är inte alls mysko att du får det vid samma tidpunkt. Ofta får man det också i samband med andra infektioner - t.ex. en förkylning, men det är inget absolut samband. En majoritet av oss människor bär på viruset men är immuna så det aldrig får utbrott. Det är väldigt smittsamt och även om det smittar mest just vid utbrotten så kan det smitta även om man inte har utbrott (det trodde man inte förr men smittprocessen har visat sig vara mer komplicerad än man tror). Dessutom smittar det även om man kommit i kontakt med smittan via händer, fingrar osv, vilket kan förklara varför barn får munherpes (jag hade mina första munherpesutbrott när jag var i 10-års-åldern). www.vardguiden.se/templates/Article.aspx... En tröst i sammanhanget är att utbrotten ofta blir mildare med tiden.
    Oj, tack så mycket för all info!

Ja, men det verkar som det är herpes då... en herpes som endast är begränsad till ett ställe och en tidpunkt, vilket jag nog ska vara tacksam för. En kompis till mig får herpesmunsår för jämnan o inget hjälper.

Då kanske man ska vara försiktig med gosande o kyssandet tills det läkt eller ?
  • Anonym (doppe)

80% av Sveriges befolkning har munherpes (jag föredrar att säga munsår, munherpes låter så grovt).. Jag är en av dom, jag får munsår 1-2 gånger per år och det är just runt förkylningstider jag får det också. Har haft det så länge jag kan minnas, ända sen barnsben alltså. Mitt tips är att sova med tandkräm på blåsan/finnen eller vad du vill kalla den.. Det torkar ut och läker snabbare.

• Anonym (fia)

mitt kommer också på exakt samma ställe varje gång, precis under munnen. Har läst nånstans att viruset sitter i en nerv så då är det ju inte konstigt eftersom den nerven som har viruset sitter ju alltid på samma ställe. Som nån skrev så kan många ha viruset vilande utan att nånsin få utbrott. Jag hade aldrig detta i ungdomen, fick första gången efter jag fyllt 30. Min bästa kompis o hennes syrra hade ofta munsår i barndomen o jag tänker att det kan va att jag fått det av dem.
    Ett tips är att prova munsårsplåster från apoteket, för mig har det varit överlägset bäst effekt, blir osynligt direkt o aldrig nåt skorpbildning, går bort på ett par dagar. Plåstren heter Compeed.

• Anonym (svinkoppor??)

Anonym (fia) skrev 2009-03-07 19:36:13 följande:

mitt kommer också på exakt samma ställe varje gång, precis under munnen. Har läst nånstans att viruset sitter i en nerv så då är det ju inte konstigt eftersom den nerven som har viruset sitter ju alltid på samma ställe. Som nån skrev så kan många ha viruset vilande utan att nånsin få utbrott. Jag hade aldrig detta i ungdomen, fick första gången efter jag fyllt 30. Min bästa kompis o hennes syrra hade ofta munsår i barndomen o jag tänker att det kan va att jag fått det av dem. Ett tips är att prova munsårsplåster från apoteket, för mig har det varit överlägset bäst effekt, blir osynligt direkt o aldrig nåt skorpbildning, går bort på ett par dagar. Plåstren heter Compeed.
    Tack för tipset om plåstret! Hur mycket kostar dom ? Funkar dom även om man redan fått massa små blåsor ?
  • MrsSöderbönan

Anonym (svinkoppor??) skrev 2009-03-07 20:03:38 följande:

Anonym (fia) skrev 2009-03-07 19:36:13 följande: Tack för tipset om plåstret! Hur mycket kostar dom ? Funkar dom även om man redan fått massa små blåsor ?
    De senaste salvorna/plåstren som kommit på marknaden skyndar på läkningsprocessen något. Personligen tycker jag att det gör så lite skillnad att det inte är värt kostnaden. Men plåster har jag aldrig testat och jag skulle nog kunna tänka mig det, eftersom det också skyddar och man känner sig mindre ofräsch genom att man också döljer blåsan.
  • Anonym (fia)
    Svar på #14
    Anonym (svinkoppor??) skrev 2009-03-07 20:03:38 följande:
    Anonym (fia) skrev 2009-03-07 19:36:13 följande:
    Tack för tipset om plåstret! Hur mycket kostar dom ? Funkar dom även om man redan fått massa små blåsor ?
    Dom kostar 99 kr för en ask. Ja, på mig har de funkat oavsett i vilket skede man sätter dit dem. De är små, genomskinliga plåster som när man sätter på dem blir helt osynliga. Det är definitivt det allra bästa alternativet tycker jag, och när man som du och jag har såret bredvid läppen så är ju huden slät där o de är mycket lätta att få dit slätt o fint o så blir såret helt osynligt under tiden det läks. Det står att man kan ha dem i 15 timmar men om blåsorna vätskas så kan det behövas bytas oftare. Nu låter jag nästan som jag säljer såna känner jag, haha, men jag blev verkligen lycklig när jag upptäckte dem och jag unnar dig desamma! Det du beskriver liknar mitt problem så har du tur funkar det lika bra på dig. Lycka till!
Svar på tråden Utslag under läppen, fjärde året i rad, vad kan detta vara ?????