Är det inte längre olagligt att köpa ut alkohol till minderåriga?
Hoppas att jag lägger det i rätt forum den här gången så att jag slipper få fler tillsägelser. Tycker nog att det passar bra under konsument/inhandla eftersom det handlar om konsumering och inköp.
Igår när jag var på väg in till stan, bland annat till Systembolaget för att köpa en flaska vin till kvällens melodifestival, så sitter jag bakom några ungdomar på bussen.
Dessa ungdomar såg ut att vara runt 14-16 år kanske, några tjejer och några killar. Men tydligen så var en av killarna nog gammal för att handla alkohol eftersom de pratade om att den här killen som var äldst skulle gå på Systembolaget och köpa ut sprit åt dem. Tjejerna skulle ha en helflaska vodka var och killen skulle ha några öl, de skulle visst dela med fler kompisar sen också.
Eftersom jag själv skulle till Systembolaget så gick jag bakom de här personerna hela vägen och de yngre stannade strax utanför ingången medans den äldre killen gick in för att handla. Det första jag gör när jag kommer in i butiken är att söka upp en i personalen för att påtala för honom vad som kommer att ske och jag pekar även ut killen ifråga.
Jag sa att jag har ju hört dem och jag har inga problem att peka ut tjejerna heller som står alldeles utanför och väntar, följ efter honom ut så står de 10-15 m från ingången och väntar på honom.
Men de gjorde absolut ingenting och när jag hade handlat klart så såg jag killen möta upp tjejerna utanför och de fnissade och skrattade, var glada för att de lyckades.
Jag tycker det är skrämmande att det får gå till på det här viset!! När jag var yngre (20-23 år) så blev jag nekad att handla flera gånger för att jag inte hade min legitimation med mig. Hur svårt kan det då vara att säga nej åt den här killen som blivit utpekad som langare och som dessutom handlade stora mängder alkohol och såg nervös ut (knallröd i ansiktet och ?fladdrig?) i kassan?
Barn ska inte dricka alkohol och åldergränsen finns av en anledning!
Följande är citat från Systembolaget.se angående ungdomar och alkohol samt langning.
Måste verkligen Systembolaget lägga sig i?
Försäljaren Marie Petersson i systembutiken på Kungsgatan i Göteborg behöver ingen betänketid.
? Absolut! För det första har vi naturligtvis det moraliska ansvaret, för det andra ingår det i vårt uppdrag att ingripa vid misstänkt langning.
Alkohol inte vilken vara som helst
Att lagen ser så allvarligt på langning är ingen slump. En växande kropp tar inte bara mer stryk av alkohol än en vuxen, man riskerar dessutom att hamna i jobbiga och farliga situationer. Det är också vetenskapligt belagt att den som börjar dricka tidigt ofta får problem med alkohol längre fram i livet. Lagens syfte är alltså omtanke. Det är också omtanke som ligger bakom Systembolagets ambition att så långt som möjligt stävja langningen. Omtanke och socialt ansvar.
? Det viktigaste är inte vad vi gör utan vad vi inte gör, säger Susanne Öhrn på Systembolagets försäljningsavdelning och ansvarig för satsningen mot langning.
? Vi säljer inte till någon som är påverkad, inte fyllda 20 eller kan misstänkas för langning.
Vad är langning?
Langning är när någon köper ut åt en person som inte själv får handla på Systembolaget.
Sprit, vin och starköl
* får inte säljas eller lämnas ut till den som inte fyllt 20 år.
* får inte lämnas ut om man misstänker langning.
* får inte överlämnas som gåva eller lån till personer under 20 år. För folköl är gränsen 18 år.