• LaFontaine

Sola för första gången. Hur tusan gör man?

Jag tänkte sola solarium för första gången och har nu några små funderingar kring hur detta går till. Jag vet inte mer än att man ligger ner med nåt svart på ögonen. Hur gör man, vad bör man tänka på, hur länga ska man ligga där? Kom med alla tips och råd till en nybörjare som jag!

• Svar på tråden Sola för första gången. Hur tusan gör man?
  • LaFontaine

Dodisens mamma skrev 2009-03-07 18:48:10 följande:

Mitt tips.. Låt bli helt!
    Det var ju inte riktigt det jag frågade efter. Jag är, av hälsoskäl, i stort behov av värme och vill helt enkelt ha råd och tips!
  • PLUPP09
    Svar på #2
    Det brukar finnas instruktionsplanscher på solarierna, där man utgår från sin egen hudtyp o hårfärg o om man solat tidigare eller ej. Man brukar börja med kort tid de första gångerna o sedan utöka allt eftersom.

Före o efter man solar, är det viktigt att rengöra "solbänken" med rengöringsmedel som finns där (bakteriedödande m.m.).

När man solar bör man ha solskydd för ögonen, det finns ibland att köpa i myntautomat på solariet (ett alt är annars att fixa till egna),
  • Ejin

sola hellre för lite än för mkt i början... annars e de la inte så mkt att tänka på.... som sagt... du sprayar medel som finns och torkar torrt innan du lägger dej.... jag har inte haft solglasögon alla gånger jag har solat men det är lika bra att köpa direkt.. de blir mkt skönare då... o kör på full fläkt för de blir djuriskt hett jätte snabbt...

• LaFontaine
    Ejin skrev 2009-03-07 18:57:09 följande:
    sola hellre för lite än för mkt i början... annars e de la inte så mkt att tänka på.... som sagt... du sprayar medel som finns och torkar torrt innan du lägger dej.... jag har inte haft solglasögon alla gånger jag har solat men det är lika bra att köpa direkt.. de blir mkt skönare då... o kör på full fläkt för de blir djuriskt hett jätte snabbt...
    Det är just hettan jag är ute efter nu. Jag hoppas kunna väcka liv i min igenstelnade kropp.

Nu har jag i alla fall lite riktlinjer för hur jag ska göra. Tack ni som svarat på frågan!
  • Pyre på väg

Fläktarna sätts på automatiskt på många solarier. Sänk den så blåser du inte iväg och får mer värme.

Jag har ljus hud och brukar sola i 12 min (nya rör) på det solariet vi har på jobbet. Ansiktskanonerna är också nya rör i så jag lägger mig längre ner i solariet för att inte få de i ansiktet. Så får jag vanliga rör på hela kroppen.

Jag solar ungefär 10 ggr per år i solarie och det är nu under våren när jag känner mig som blekast. Känner mig mycket fräschare med lite färg, skönt med värmen också.

• LaFontaine

Pyre: Jag är också ljus i hyn, men påverkas knappt alls av solen i vanliga fall, men 12 minuter får väl bli mitt riktmärke också...

• Ejin

jag blev så sugen nu när jag har läst denna tråden att jag nog me ska pallra mej iväg o sola lite

Svar på tråden Sola för första gången. Hur tusan gör man?